2 996 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Temperaturbrytare
Sida 1 av 2
Söker en temperaturbrytare som slår på en pump när temperaturen är 25 grader på solpaneler. Jag värmer upp en pool med solpaneler. Vatten pumpas från pool, genom solpaneler och tillbaka till poolen. Pumpen ska starta när temperaturen på panelerna är 25 grader. Kan någon komma med förslag på apparat. Har tidigare haft en enkel anordning från Conrads men den slutade att fungera efter tolv år.
Med vänlig hälsning,
Callymarita
Med vänlig hälsning,
Callymarita
12 år är mycket bra köp samma från ConradsCallymarita skrev:
Söker en temperaturbrytare som slår på en pump när temperaturen är 25 grader på solpaneler. Jag värmer upp en pool med solpaneler. Vatten pumpas från pool, genom solpaneler och tillbaka till poolen. Pumpen ska starta när temperaturen på panelerna är 25 grader. Kan någon komma med förslag på apparat. Har tidigare haft en enkel anordning från Conrads men den slutade att fungera efter tolv år.
Med vänlig hälsning,
Callymarita
Conrads har inte denna apparat längre. Köpte en men den kom i massor av smådelar som skulle lödas ihop. Det funkade inte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Hur ser befintlig apparat ut då?
Hur kopplas det in?
Hur kopplas det in?
Köp en sådan här.https://docplayer.se/9946258-Termomat-solvarmeautomatik-tm-5-g5-monterings-och-bruksanvisning.html
Och en termostat extra för att starta poolpumpen när tempen på solvätskan är tex 60C..
när tempen understiger 60 C stannar poolpumpen, men solisen snurrar vidare, har så och fungerar 100 %.
Och en termostat extra för att starta poolpumpen när tempen på solvätskan är tex 60C..
när tempen understiger 60 C stannar poolpumpen, men solisen snurrar vidare, har så och fungerar 100 %.
Det var en ytterst liten avkännare som styrde pumpen i många år. Satt inomhus på väggen. Den var kopplad till två temperaturgivare en i poolen och en på solpanelerna. När differensen var tre grader slog den på strömmen till pumpen. Jättesmidigt. Tyvärr kan jag inte ta något kort då Vi inte är på landet där poolen finns.
Den som @jonaserik rekommenderade verkar ju perfekt!
Annars finns denna enklare.
https://www.elbutik.se/product.html/termonic-allr--15-95c-16090-kapslad?category_id=788
Annars finns denna enklare.
https://www.elbutik.se/product.html/termonic-allr--15-95c-16090-kapslad?category_id=788
Tack för alla tips. Ska sätta maken på att kolla upp dem.
Termostaten ska slå på när det är varmt på,taket. Den ska slå av när temperaturen på taket sjunker under 25 grader
Tittade lite extra på inlägg # 1 , poolvatten genom solpanelerna , då är det plastpaneler. som stora mattor med rörgångar i och dom tål inte samma temp som vacumtuber ( solfångare ). Då kan jag tänka mig att en enkel till/från termostat kan fungera. En Termonic klarar att starta en poolpump många ggr , klarar 16 amp, den har en potensialfri växlande kontakt, då den ska kopplas för kyla och inte för värme, ska bryta då tempen är för låg på taket. Dom finns i kapslat utförande. givarenkabeln kan skarvas upp till 100 meter. Sök på Termonic 16090 och kolla priserna
Tack för hjälp. Vi kollar upp.
J jonaserik skrev:
Jag har en termostat 5 som har fel på toppgivaren (visar "-9 Lo") så jag tror jag behöver byta den sensorn.
Vet du möjligen var man kan hitta reservdelar? (T3 enheten)
