GF: Struntprat.. är det inte!!
Nu beror det ju på vilken fart man har på adsl uppkopplingen, själv hade jag 0,5 mbit vid tillfället och det räcker INTE för att både tanka datamängder och samtidigt spela multiplayer typ MOHAA, låååååånga laddningstider för spelet blir det.
Dessutom beror det på vartifrån man tankar sitt data ifrån. En server i långtbortistan som sitter på ett 56k modem belastar naturligtvis inte min adsl speciellt men tankning från tex sunet gör det garanterat.
Men det är ju inte värre än att man drar ur grannen när man ledsnat på hans/hennes eviga tankande...
Nu beror det ju på vilken fart man har på adsl uppkopplingen, själv hade jag 0,5 mbit vid tillfället och det räcker INTE för att både tanka datamängder och samtidigt spela multiplayer typ MOHAA, låååååånga laddningstider för spelet blir det.
Dessutom beror det på vartifrån man tankar sitt data ifrån. En server i långtbortistan som sitter på ett 56k modem belastar naturligtvis inte min adsl speciellt men tankning från tex sunet gör det garanterat.
Men det är ju inte värre än att man drar ur grannen när man ledsnat på hans/hennes eviga tankande...
?? huuuhh Det har inget med ADSL.. det är klart att det har det, jag gjorde felet att ta för givet att det var en 0,5 mbit ADSL som vi pratade om, men har man en 8 eller 10 mbit ADSL så krävs det ganska mycket för att man ska "fylla" uppkopplingen men jag har fått för mig att merparten har en 0,5 eller till och med 0,25 mbit och DEN fyller man ganska fort.General Failure skrev:
Vad jag ville ha sagt...: OM det är en 0,25 eller 0,5 mbit ADSL och OM någon av Er har för vana att "tanka" mycket så glöm det, någon part eller båda kommer att ledsna ganska snart.
Tanken var att ha minst 2mbit... Intressanta tankar iaf. Går det att sätta en extern antenn på min dlink 624 och använda den? Får kanske ha en likadan på andra stället?
Jag kan meddela att jag tänker inte berätta för Telia om mitt lilla projekt dock. Kan jag snuva dom så gör jag gärna det. Med tanke på deras sätt så har jag inga tveksamheter.
/a
Jag kan meddela att jag tänker inte berätta för Telia om mitt lilla projekt dock. Kan jag snuva dom så gör jag gärna det. Med tanke på deras sätt så har jag inga tveksamheter.
/a
Telia ska vara ett vinstdrivande företag, de gör inga utbyggnader om det inte finns pengar i det - precis som alla andra bolag. Förvisso så tvingar PTS dem till att göra det ibland, men om de inte måste så gör de inte det. Jag tycker att det är konstigt att det är OK att blåsa just Telia. Varför inte blåsa vattenbolaget eller elbolaget. Gör en omkoppling i elskåpet o plocka ut el innan elmätaren - gratis el. Samma sak med vattnet. Eller sätt i system att alltid ta springnota från taxi eller krogen.
Om ni vill straffa Telia så är det bästa sättet att inte använda dem, ta ett annat bolag. Finns det inget annat bolag som har valt att satsa på er där ni bor, varför ska ni då straffa Telia?
Lastkaj: Telia är oerhört kassa på att lyssna på vad deras kunder säger och att få dem att bygga om/bygga ut en station trots underlag är stört omöjligt men när annan operatör etablerar sig då blir det helt plötsligt möjligt...
Deras j-vla sätt att lura kunderna med deras senaste kampanj för ADSL där du binder upp dig att använda dem som för telefoni i 18 månader är ett skämt! Tittar man på deras hemsida går det inte ens att beställa ADSL utan att binda upp sig på telefonin...
Skall man ha ADSL i Sverige är man TVUNGEN att ha ett telefonabonnemang från Telia. Sedan kan du ju alltid byta operatör för telefon och ADSL men likförbannat skall Telia ha en rejäl slant för något vi betalt av för länge sedan!
Näe Telia är det inget synd om, om dom fick arslet ur vagnen och byggde om stationen skulle FF aldrig behöva göra ovanstående arbete!!!
Deras j-vla sätt att lura kunderna med deras senaste kampanj för ADSL där du binder upp dig att använda dem som för telefoni i 18 månader är ett skämt! Tittar man på deras hemsida går det inte ens att beställa ADSL utan att binda upp sig på telefonin...
Skall man ha ADSL i Sverige är man TVUNGEN att ha ett telefonabonnemang från Telia. Sedan kan du ju alltid byta operatör för telefon och ADSL men likförbannat skall Telia ha en rejäl slant för något vi betalt av för länge sedan!
Näe Telia är det inget synd om, om dom fick arslet ur vagnen och byggde om stationen skulle FF aldrig behöva göra ovanstående arbete!!!
FF: Jag kan inte hitta några tillbehör för routern, det står vad det är för kontakt för den externa antennen. Sök lite på internet och se vad du kan hitta.
Specen för 624:an säger en räckvid på upp till 100 m inomhus och upp till 400 m utomhus. Prova och sätt upp /lägg routern hos din granne i "bästa läge" och gå hem och sök efter routern med din dator, har du tur fungerar det..
Specen för 624:an säger en räckvid på upp till 100 m inomhus och upp till 400 m utomhus. Prova och sätt upp /lägg routern hos din granne i "bästa läge" och gå hem och sök efter routern med din dator, har du tur fungerar det..
Vet vi egentligen vad det kostar att bygga ut en station? Hur vet vi att det finns ett lönsamt underlag? Hur många utbyggnader Telia gör i veckan som kanske gör att de måste prioritera mellan utbyggnaderna? Nä, vi har ingen aning!
Detta är ett erbjudande, vissa tycker det är bra, vissa tycker det är dåligt. Tycker du att det är dåligt ska du inte skaffa det. Marknaden är fullt av dåliga erbjudanden.
Det kostar massor av pengar att drifta stationer, oavsett om investeringskostnaden är avbetald.
Så bara för att ingen leverantör kan erbjuda det FF vill ha, så ska FF begå bedrägeri?
Egentligen skiter jag i Telia, men jag förstår inte varför det är OK att blåsa dem. Jag undrar vilka av ovanstående argument från MrSimpson som används mot andra bolag?
Här har ni ett erbjudande från Tele2 som gör att ni helt o hållet kan skita i Telia - därefter kan ni skaffa ADSL från Tele2. Alla problem är lösta!!!!
http://www.editorial.tele2.se/?page...amp;t2page=privat_fasttelefoni_fastabonnemang
http://www.editorial.tele2.se/?page...amp;t2page=privat_fasttelefoni_fastabonnemang
Jo, det går visst. Här är lösningen:MrSimpson skrev:
http://lartc.org/wondershaper/
fast den lösningen kräver att internetdelaren/brandväggen kör linux.
Den sorterar paketen så att små paket går före stora och gör en del annat fiffigt, det märks verkligen på prestandan.
Annars kan man använda bandbreddsgränsen som finns i de flesta fildelningsprogrammen, och framförallt ställa uppströms till en bit under maximal utgående bandbredd så degas inte allt annat ner så farligt.
Jag fick något liknande som reklam i brevlådan. Man sparar hela sex kronor per månad, men jag tror samtidigt att man blir operatörlåst till tele2, d.v.s. det är inte mycket till erbjudande att hänga i julgranen.lastkaj skrev:
Tänk på att det går inte att t.ex. ringa till nordeas 020-nummer med tele2! Sånt talas det väldigt tyst om!
Om problemet är att det inte går att få adsl hos grannen så kan man ju alltid erbjuda ISP att pröjsa dubbla priset för dubbel bandbredd åt båda hållen, så är alla glada och nöjdaMatti skrev:
