Hej Forumet.
Jag har en tegelbyggnad på min tomt, ca 20-25 kvm stor, som troligen varit för djurhållning för mååååånga år sedan. Min tanke är att göra om den till en snickarbod/verkstad varpå problemen börjar hopa sig.

1. golvet lutar med ca 2cm/m och på en bit ligger där någon typ av kakelplattor eller liknande med nivåskillnad mot övriga golvet. Troligen har det i omgångar varit olika spiltor i byggnaden som sedan rivits, Min tanke är att ev bila upp hela golvet och gjuta en ny platta. Är det någon som har erfarenhet av detta? Svårt att göra själv? Hur djupt måste jag ner? Hela byggnaden är idag oisolerad, men jag skulle gärna vilja isolera den och förutsätter att jag då måste ha en isolerad platta?
2. Inne i byggnaden finns en tegelvägg som delar upp byggnaden i ett större och ett mindre rum. Är det någon som kan säga utefter bilderna om jag bara kan ta ner den väggen eller har den påverkan på ytterväggarna på något sätt? Det ser ut som att den inte är uppsatt samtidigt som resten av byggnaden då den har gult tegel mot byggnadens i övrigt röda tegel. Vidare om man tittar där den väggen möter ytterväggen så verkar inte stenarna i den väggen sitta fast i ytterväggen mer än med murbruk, alltså inte omlott(?) murade in i ytterväggen.
3. Tanken är som sagt att isolera byggnaden invändigt så att jag kan använda den även vintertid. Första problemet med det är att jag läst lite olika om att isolera en tegelvägg invändigt, problem med fukt osv. Nästa problem då är att där finns en andra våning/vind som jag tänkte låta vara oisolerad eventuellt. Samma oro där med fuktproblem i innertaket. All input och goda råd tas tacksamt emot.

Har ni några andra tankar och funderingar eller tänker på något som jag glömt så lyft det gärna. Min tanke är att jag (elektriker, inte jag) ska dra in ordentlig el så jag kan använda mina maskiner och få ordentligt med ljus i byggnaden. Troligen behöver jag i samband med isoleringen även göra något åt ventilationen. Goda tankar och ideer tas tacksamt emot.

Byggnaden finns i Malmö, det kanske kan vara viktigt att berätta.

• Tegelbyggnad med snötäckt tak, gårdsplan, bord, och en basketkorg vid sidan. Soligt, vinterdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad med bandslipmaskin, trämaterial, pallbockar, och en stege. Oorganiserat utrymme med tegelgolv.
    Skapa konto
  • En rörig verkstad med verktygstavla, arbetsbänk, trappstege och diverse byggmaterial och redskap.
    Skapa konto
  • Hörn av en verkstad med tegelväggar, hyllor med verktyg, trästycken, och en skruvstycke.
    Skapa konto
  • Ett skitigt hörn med en sopkvast, betonggolv, skräp, och del av trappsteg.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.