6 860 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Tävlingsvinsternas "totala värde"
Ja du, huggan,, var det det bästa argumentet du hade? Jag får väl helt enkelt se det som en bekräftelse...huggan skrev:
Å man kan ju fundera på vem av oss två det är som inte läst denna just nu 15 inlägg låååånga tråden där jag stod för det första svaret........
Senaste tävlingen:
Klart att du ska ha musik när du renoverar. Med både NFC och bluetooth utgör Jabra Solemate Mini en utmärkt trådlös högtalare som du kan använda för att få ut musiken ur mobilen när du snickrar på ditt hus eller din sommarstuga. Gummibeklädnaden skyddar dem från damm och repor. Högtalaren har dessutom ett uppladdningsbart batteri, med upp till åtta timmars batteritid - så när dagen är över kopplar du bara in högtalaren för laddning och den är redo att arbeta igen när du vaknar morgonen därpå. Denna veckan har tre personer chans att vinna!
Bara EN vann. Konstigt konstigt.....
/
M
Klart att du ska ha musik när du renoverar. Med både NFC och bluetooth utgör Jabra Solemate Mini en utmärkt trådlös högtalare som du kan använda för att få ut musiken ur mobilen när du snickrar på ditt hus eller din sommarstuga. Gummibeklädnaden skyddar dem från damm och repor. Högtalaren har dessutom ett uppladdningsbart batteri, med upp till åtta timmars batteritid - så när dagen är över kopplar du bara in högtalaren för laddning och den är redo att arbeta igen när du vaknar morgonen därpå. Denna veckan har tre personer chans att vinna!
Bara EN vann. Konstigt konstigt.....
/
M
Alltså, du får nog allt träna lite läsförståelse, det står att tre personer har chans att vinna. Det står inte att tre personer kommer att vinna.trojlee skrev:
Fast din tolkning borde ju ändå vara korrekt, för det är ju lite konstigt skrivet. Alla som tävlar har väl ändå chans
att vinna, får vi hoppas.
Men rent strikt...
Idag kommer 30 000 barn dö av svält.
Nämenvafan. Vi gnäller istället om att en tävling som är helt gratis har lite udda prissättning på vinsterna.
Om man var tvungen att köpa en lott så är det ju avgörande att vinsternas värde är exakt korrekt men i de tävlingar som Byggahus anordnar behöver man ju bara betala med lite av sin fritid och då är det väl inte så kinkigt?
Nämenvafan. Vi gnäller istället om att en tävling som är helt gratis har lite udda prissättning på vinsterna.
Om man var tvungen att köpa en lott så är det ju avgörande att vinsternas värde är exakt korrekt men i de tävlingar som Byggahus anordnar behöver man ju bara betala med lite av sin fritid och då är det väl inte så kinkigt?
Alldeles riktigt.Janus82 skrev:Idag kommer 30 000 barn dö av svält.
Nämenvafan. Vi gnäller istället om att en tävling som är helt gratis har lite udda prissättning på vinsterna.
Om man var tvungen att köpa en lott så är det ju avgörande att vinsternas värde är exakt korrekt men i de tävlingar som Byggahus anordnar behöver man ju bara betala med lite av sin fritid och då är det väl inte så kinkigt?
Nej det är jag inte för den brukar ju vara den dyraste. Förstår inte varför tillverkaren ska ha en prislista när dom inte säljer produkten till kunden direkt.MathiasS skrev:Så du är inte nöjd förrän alla har samma pris som tillverkaren angivit? Hur har du tänkt dig det? Den typen av ekonomi där priserna sätts centralt är det få av oss som vill leva i. Det finns inget alternativ till att ha en prislista som återförsäljare gör avsteg från. Du kan ju se det som en maxprislista om det får dig att sova bättre.
Om vi tar fönster t.ex. så när man jämför 5 olika ställen så får man se prislista som tillverkaren har gjort, men det priset tar ju aldrig järnhandeln, utan då ligger det på 20-40% under. Vad är meningen med prislistan? Att man ska tycka att man fått rabatt men alla får den rabatten. Då är det ju ingen rabatt.
Om du läser ett av dina tidigare inlägg så skrev du såhär:thomasx skrev:
"Det startas en tråd som gnäller över att byggahus anger riktpriser som värde på sina tävlingar, och nån säger att det "är fult"."
"Eller varför är det byggahus som är boven och inte leverantörerna/tillverkarna?"
Det var ingen som gnäller på byggahus i tråden vad jag kan se utan det handlade om prissättningen på produkterna. Ingen sa vem som var att skylla utan bara ville belysa vad värdet var satt till i förhållande till vad man kan köpa varan för utan att förhandla om priset.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Sen vet jag inte om du har märkt det men det här med ordinarie priser som du också skriver om i samma inlägg. Du menar att ordinarie priset är ett pris någon annan säljer till och inte vad butiken själv har sålt till innan?
Kan inte hitta vad det betyder egentligen på Google, utan hittar bara om hur en massa fuskar med det och höjer ordinarie pris för att locka kunder att tro att man får mer rabatt.
Vänta nu, känns det där sista igen? Ja det var det vi pratade om, konstiga riktpriser ingen betalar.
Tillverkaren säljer till återförsäljare. Hur ska dom veta vad dom ska ta betalt om dom inte har en prislista? All handel med produkten relateras ju till en prislista.huggan skrev:Nej det är jag inte för den brukar ju vara den dyraste. Förstår inte varför tillverkaren ska ha en prislista när dom inte säljer produkten till kunden direkt.
Om vi tar fönster t.ex. så när man jämför 5 olika ställen så får man se prislista som tillverkaren har gjort, men det priset tar ju aldrig järnhandeln, utan då ligger det på 20-40% under. Vad är meningen med prislistan? Att man ska tycka att man fått rabatt men alla får den rabatten. Då är det ju ingen rabatt.
Dessutom är ju riktpriset ett sätt för tillverkaren att tala om för återförsäljaren vad marknadspriset ska vara, ungefär.
I ditt fönsterexempel är det ointressant för dig vad tillverkaren har för priset, du jämför bara absoluta priser för det du köper. Så, vad är problemet med att det finns en prislista när du ändå inte använder den? För andra delar av handelskedjan är det förstås viktigt att det finns en prislista (flera prislistor) eftersom man inte vill förhandla om priset varje gång några parter köper och säljer av varandra.
Så jag förstår inte vad ditt problem är med prislistorna. Att det måste finnas prislistor är självklart och lika självklart är det att alla återförsäljare av en produkt inte säljer till samma prislista. Om det inte är självklart för dig får du gå en grundkurs i marknadsekonomi och sedan ge dig på detta ämne igen.
Javisst säljer tillverkaren till återförsäljaren men vad ska då tillverkaren ha en prislista som säger vad återförsäljaren ska sälja för. Det är dom själva som bestämmer vad dom behöver ha för vinst för att nå sin budget.MathiasS skrev:Tillverkaren säljer till återförsäljare. Hur ska dom veta vad dom ska ta betalt om dom inte har en prislista? All handel med produkten relateras ju till en prislista.
Dessutom är ju riktpriset ett sätt för tillverkaren att tala om för återförsäljaren vad marknadspriset ska vara, ungefär.
I ditt fönsterexempel är det ointressant för dig vad tillverkaren har för priset, du jämför bara absoluta priser för det du köper. Så, vad är problemet med att det finns en prislista när du ändå inte använder den? För andra delar av handelskedjan är det förstås viktigt att det finns en prislista (flera prislistor) eftersom man inte vill förhandla om priset varje gång några parter köper och säljer av varandra.
Så jag förstår inte vad ditt problem är med prislistorna. Att det måste finnas prislistor är självklart och lika självklart är det att alla återförsäljare av en produkt inte säljer till samma prislista. Om det inte är självklart för dig får du gå en grundkurs i marknadsekonomi och sedan ge dig på detta ämne igen.
Och om varan aldrig säljs till det priset hur kan det vara marknadspriset? Ok om det hade skiljt max 10% men det finns så många exempel där det är väldigt höga priser.
Att det ska finnas prislista ja, men en som visar ett högt pris som absolut ingen betalar bara för att man ska skryta att man ger fina rabatt går ner i soptunnan för mig iallafall.
Du kanske skulle läsa trådstarten.huggan skrev:O
Det var ingen som gnäller på byggahus i tråden vad jag kan se utan det handlade om prissättningen på produkterna. Ingen sa vem som var att skylla utan bara ville belysa vad värdet var satt till i förhållande till vad man kan köpa varan för utan att förhandla om priset.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Om du läser första inlägget som jag antar att du menar står det ingenting om att det är någons fel överhuvudtaget, bara att det är moraliskt tveksamt. Utan TS konstaterar bara faktan om skillnaden på "värdet" på priserna och "marknadspriser". Inte vem som har satt dom.thomasx skrev:
Den första som nämner byggahus är du i inlägg två.
Riktprislistor, ordinarieprislistor eller rekommenderade priser som de ofta kallas fyller några olika funktioner.
Dels är de en ren service till återförsäljarna, som själva slipper sitta och bestämma priser på kanske tusentals olika produkter, för hela eller delar av sortimentet kan ÅF dra av en viss procent och enkelt lägga sig under riktpris om man vill konkurrera med pris. Dels är listorna ett sätt att kringgå lagarna om kartellbildning och försöka trissa upp priserna genom att alla håller samma höga pris. För inte så många år sedan fanns inte rekommenderade prislistor, utan då var det prislistor rätt och slätt och många tillverkare hade krav på att ÅF höll priserna, men det blev olagligt just pga det sågs som en form av kartellbildning. Därpå följde de rekommenderade prislistorna. Festool är väl ett av de få företagen som fortfarande påsåt jobba med krav på att prislistan följs, även om det ryktas om att det börjat tullas lite på det på sistone.
Dels är de en ren service till återförsäljarna, som själva slipper sitta och bestämma priser på kanske tusentals olika produkter, för hela eller delar av sortimentet kan ÅF dra av en viss procent och enkelt lägga sig under riktpris om man vill konkurrera med pris. Dels är listorna ett sätt att kringgå lagarna om kartellbildning och försöka trissa upp priserna genom att alla håller samma höga pris. För inte så många år sedan fanns inte rekommenderade prislistor, utan då var det prislistor rätt och slätt och många tillverkare hade krav på att ÅF höll priserna, men det blev olagligt just pga det sågs som en form av kartellbildning. Därpå följde de rekommenderade prislistorna. Festool är väl ett av de få företagen som fortfarande påsåt jobba med krav på att prislistan följs, även om det ryktas om att det börjat tullas lite på det på sistone.
TS nämner "tävlingen om en högtryckstvätt" menar du alltså att det gäller en tävling utanför byggahus?huggan skrev:Om du läser första inlägget som jag antar att du menar står det ingenting om att det är någons fel överhuvudtaget, bara att det är moraliskt tveksamt. Utan TS konstaterar bara faktan om skillnaden på "värdet" på priserna och "marknadspriser". Inte vem som har satt dom.
Den första som nämner byggahus är du i inlägg två.
Och varför tror DU att TS skriver att han kommer att bli bannad?
Ja tävlingen är från denna sida men VAR??? står det att det är deras fel?????thomasx skrev:
Däremot skriver han detta:
"Varför detta sker är väl ingen hemlighet, fler kommer tävla och därmed kommer fler bli utsatta för exponeradet av aktuellt varumärke."
Och det intresset är inte bygghus utan sponsorn som gett prylen som vill göra reklam för sin produkt.