Nja. Det funkar så där. Har termostaten inställd på ca 2,7-2,8 och pump på 1. När jag duschar så känner man att vattnet blir lite kallare ibland. Givaren till termostaten är ca 45cm längre bort. Kan det vara det som krånglar? Tycker inte att jag får så jättekall retur heller.

Någon som vet vad som krånglar? Jag har testat en massa olika inställningar nu. Om jag stryper returen litegrann så blir det rätt så bra men när jag har ca 50 i toppen på tanken så får jag inte så mycket vv. Kör jag utan stypning så känner man att det blir kallare om vart annat. Inte så roligt. Måste ju vara termostaten som arbetar konstigt tycker jag. Jag har flyttat givaren så den sitter bara några cm från termostaten. Vad mer kan jag kolla på? För stor pvv? Den är på 30 plattor, ca 60kW tror jag det var.

Verkar ju konstigt....
Jag har ju ett likadant hemmabygge och det funkar suveränt!!
Har otroligt jämn och konstant temp på tappvattnet nu.

Kan du ha ett tillverkarfel på din termostat? Verkar ju som att den har för lång reaktionstid, ungefär som om du använt en termostat till ett element...

Kan du inte lägga upp en bild på ditt bygge?

tva.jpg

Ett första och viktigt steg av vad jag ser på din bild är att flytta T-röret där bulben för termostaten sitter till VV-utloppet på VVX. Helst så att känselkroppen ligger inne i VVX så långt som möjligt. Din VVX verkar inte överdimensionerad så det behöver du nog inte tänka på och om du vill strypa in ett maxflöde kan du isf göra det vid relativt kall primär (tanktopp).

Gör det så stor skillnad om givaren sitter där den sitter? Var tvungen att bygga upp detta på denna vägg eftersom väggen till höger blev inte klar för någon vecka sedan. :) Jag tycker att returen till tanken blir alldeles för varm ca 35-40grader, tänkte då om PVV är lite för stor och om man kanske skulle ha en mindre och bättre.

Ja det gör stor skillnad om den sitter nära och helst med bulben in i anslutningen. Att du får varm retur tyder inte på för stor VVX snarare tvärtom, eller rättare sagt du bör se efter andra data än effekt på den. Tex är det intressant under vilka tempfall den är specad vid effekten som anges, man ska sträva efter vad som kalls "termiskt långa" växlare i dessa fall. Och är du säker på att du har den motströmskopplad. Kan du hitta data för växlaren kan du komma in med dem här så är det lättare att bedöma det hela.

Börja du med att få in givaren i VVX om det är möjligt så får du säkert bättre förhållanden på alla sätt, sen får du titta på ev retur om den är ett problem.

Växlaren var ju ganska billig så om du tänker dig ett byte är det kanske bättre att skaffa en till och seriekoppla dem, då får du en termiskt lång VVX. Men börja med givarflytten skulle jag föreslå, den kommer du knappast undan.

Jag blir tvungen att bygga om lite och flytta VVX . Får se när jag orkar och hinner. :) Håller på fixar till pannrummet och kopplar in solvärmen.

Jag har givaren 10-20cm från utloppet på VVX och där finns inga svängningar i temperatur. :)

Edit= rättstavning

Redigerat:
GK100 skrev:
Börja du med att få in givaren i VVX om det är möjligt så får du säkert bättre förhållanden på alla sätt, sen får du titta på ev retur om den är ett problem.

Växlaren var ju ganska billig så om du tänker dig ett byte är det kanske bättre att skaffa en till och seriekoppla dem, då får du en termiskt lång VVX. Men börja med givarflytten skulle jag föreslå, den kommer du knappast undan.
Du har inte något märke och modell av långa VVX som man kan använda?

Båda VVX du länkar till är med 30 plattor och den senare med dubbla ytan och därav den angivna dubbla effekten. Du får alltså samma verkan med två seriekopplade av typen du redan har eller en av de i senaste länken. Som sagt är nog prio ett för att få stabilare VV att flytta givaren närmre och helst så att den når in i utloppet på VVX. Genom detta kan det säkert bli så att din medelreturtemp även blir rimlig, och vill du sänka ytterligare passar en seriekoppling av den du har med ytterligare en.

Det jag menar med termiskt lång är tex VVX med färre plattor kanske hälften dvs 15 och samma area för effektens skull (direkt proportionell mot angiven yta), om denna yta fördelas på färre plattor med given bredd blir den både fysiskt långsmal och termiskt lång. I en sån närmar sig temp för utgående VV ingående tankvatten och utgående retur inkommande KV precis som man vill. Så om du kollar på olika VVX kan du rikta in dig på effektangivelse 30-60kW (större skadar inte heller) och med ovanstående långsmala mått (ju slankare desto bättre) och inte för många plattor (ger bara mer yta, effekt och kostar därför onödigt).

Det är vad jag kan tillföra och som jag använt i mina egna byggen av TVA.

Jag kanske ska använda den gamla VVX till något annat, då tänkte jag att jag kan köpa en lång smal istället. Så jag ska leta efter en lång smal VVX på ca 60KW. Får se vad jag hittar. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.