1 501 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tappvattenautomat
Är det någon som har erfarenhet av tappvattenautomater?
Vilka fabrikat är bra?
Vilka fabrikat är bra?
För skiktningens skull skulle jag säga att en bra TVA är mycket bättre än slingor, fast priset ligger enligt mig iaf
fortfarande lite för högt..
Returtempen på en Svesol VIlla-Mini beror mycket på tillförd kallvattentemp, men det pendlar väl mellan 8-20 grader
beroende på tappvattenmängd, vid stora förändringar i flödet på kort tid så hinner inte elektroniken reglera kurvan riktigt..
Baxis TVA är helt mekanisk(förutom pumpen), och ger även den låg returtemp. Vet inte exakt, men mellan 25-35 grader skulle jag gissa. Du får lilla Baxi TVAn för 9.200kr, och den räcker till en normalvilla..
DUbbla slingor till tanken kan du ju få för c:a 6000 med blandningsventil..
Om det är ekonomiskt försvarbart kan jag inte svara på, men när dom stora TVAerna på marknaden blir billigare ==9-10.000 så skulle jag nog inte tveka..
fortfarande lite för högt..
Returtempen på en Svesol VIlla-Mini beror mycket på tillförd kallvattentemp, men det pendlar väl mellan 8-20 grader
beroende på tappvattenmängd, vid stora förändringar i flödet på kort tid så hinner inte elektroniken reglera kurvan riktigt..
Baxis TVA är helt mekanisk(förutom pumpen), och ger även den låg returtemp. Vet inte exakt, men mellan 25-35 grader skulle jag gissa. Du får lilla Baxi TVAn för 9.200kr, och den räcker till en normalvilla..
DUbbla slingor till tanken kan du ju få för c:a 6000 med blandningsventil..
Om det är ekonomiskt försvarbart kan jag inte svara på, men när dom stora TVAerna på marknaden blir billigare ==9-10.000 så skulle jag nog inte tveka..
Jag har varit inne på Svesols TVA, jag behöver en med vvc anslutning men det har dom tydligen också.ichgary skrev:
Menar du att dom har gått sönder i någon större utsträckning?
Nej, dom går väl inte mer sönder än andra produkter, t.ex en TV kan hålla i 30-35 år andra börjar krångla redan efter 5 år..
Min poäng var bara att det finns mer komponenter som kan krångla, inte sagt ATT dom krånglar.. (nu blev det krångligt)
För att köra vvc så måste du komplettera med en till Cirkulationspump..
Min poäng var bara att det finns mer komponenter som kan krångla, inte sagt ATT dom krånglar.. (nu blev det krångligt)
För att köra vvc så måste du komplettera med en till Cirkulationspump..
Klicka här för att svara