2 395 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Ta bort ventilationsrör?
Mitt fel att jag missade det.Z Zer00x skrev:
Har du FLVP så ska den hämta luft från samma rum som den mekaniska ventilationen (kök, badrum, tvättstuga).
Ny luft in ska komma från ventiler i övriga rum.
Så du bör ha rör som går från rummen ovan till din FLVP och sen ventiler med friskluft i övriga rum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Om huset från början hade en oljepanna eller liknande som värmde upp en murstock hade man andra principer kring ventilationssystem än vad man har idag. Det kan ha varit så att det var både tilluft (kring fönster) och frånluft i samma sovrum t.ex.Z Zer00x skrev:
För att få ihop ventilationsreglerna när man gick över till frånluftsvärmepump så visade sig att det behövdes frånluft i hallen och då löste man på det sättet för att det var billigt och tillräckligt diskret. Det är inte lämpligt att flytta frånluften från hallen till ett annat rum (med tilluft) och det är inte heller lämpligt att minska frånluftsflödet. Däremot kanske det går att dra om röret inne i bjälklagret så att det inte syns eller bygga in det i en låda så att det syns mindre.
Okej. Om jag förstår det rätt så kommer luft in till huset vila tilluftsdonen i alla "vanliga" rum. Denna luft sprids sedan ut i huset naturligt för att sedan sugas ut när det når badrummen, tvättstugan eller köket?Dede77 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden