Z Zer00x skrev:
Tack för påpekandet. Det kanske @Dede77 har koll på?
Mitt fel att jag missade det.
Har du FLVP så ska den hämta luft från samma rum som den mekaniska ventilationen (kök, badrum, tvättstuga).
Ny luft in ska komma från ventiler i övriga rum.

Så du bör ha rör som går från rummen ovan till din FLVP och sen ventiler med friskluft i övriga rum.
 
BirgitS
Z Zer00x skrev:
Nej, det är det jag tänker också. Känns väldigt konstigt att bara det rummet har frånluftsventil men inget annat.
Om huset från början hade en oljepanna eller liknande som värmde upp en murstock hade man andra principer kring ventilationssystem än vad man har idag. Det kan ha varit så att det var både tilluft (kring fönster) och frånluft i samma sovrum t.ex.

För att få ihop ventilationsreglerna när man gick över till frånluftsvärmepump så visade sig att det behövdes frånluft i hallen och då löste man på det sättet för att det var billigt och tillräckligt diskret. Det är inte lämpligt att flytta frånluften från hallen till ett annat rum (med tilluft) och det är inte heller lämpligt att minska frånluftsflödet. Däremot kanske det går att dra om röret inne i bjälklagret så att det inte syns eller bygga in det i en låda så att det syns mindre.
 
  • Gilla
Zer00x
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Mitt fel att jag missade det.
Har du FLVP så ska den hämta luft från samma rum som den mekaniska ventilationen (kök, badrum, tvättstuga).
Ny luft in ska komma från ventiler i övriga rum.

Så du bör ha rör som går från rummen ovan till din FLVP och sen ventiler med friskluft i övriga rum.
Okej. Om jag förstår det rätt så kommer luft in till huset vila tilluftsdonen i alla "vanliga" rum. Denna luft sprids sedan ut i huset naturligt för att sedan sugas ut när det når badrummen, tvättstugan eller köket?
 
F
Z Zer00x skrev:
Okej. Om jag förstår det rätt så kommer luft in till huset vila tilluftsdonen i alla "vanliga" rum. Denna luft sprids sedan ut i huset naturligt för att sedan sugas ut när det når badrummen, tvättstugan eller köket?
Ja, luft ska in från renaste rummen och ut i skitigaste.
 
  • Gilla
Zer00x och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Japp, under förutsättning att det finns en springa under eller över alla dörrar.
 
  • Gilla
Zer00x
  • Laddar…
Tack för alla svar. Nu har jag lite mer förståelse om detta :)
 
F
Z Zer00x skrev:
Tack för alla svar. Nu har jag lite mer förståelse om detta :)
Som en liknelse från när jag jobbade som städare. Det är ju rätt äckligt att först torka av dassastolen och sen gå på handfatet och dörrhandtaget med samma trasa. Givetvis börjar man på renaste stället först. 🤓
 
  • Gilla
Zer00x
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.