1 640 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Svarv - verktyg
Verktygstokig
· Halland
· 8 384 inlägg
Kan han svarva?M Moiesse skrev:
Vilken nivå är han då på?
Var går gränsen för multum?
Verktygstokig
· Halland
· 8 384 inlägg
Vad vill du att han ska svarva?M Moiesse skrev:
Skillnad på en svarv för pennor versus skålar med 30cm diameter.
Hur stort utrymme finns?
230v eller 380v?
Frustrator skrev:
Vad vill du att han ska svarva?
Skillnad på en svarv för pennor versus skålar med 30cm diameter.
Hur stort utrymme finns?
230v eller 380v?[
Haha. Bra fråga vilket jag inte har något bra svar på. Uppskattar att du försöker hjälpa mig!Frustrator skrev:
Jag antar att det mest kommer vara mest inredningsdetaljer som bordsben, en ljusstake eller annat i liknande storlek. Kanske mindre skålar då vi har några fina träbitar hemma.
Hoppas du är min fru, så kan jag se fram mot en fin julklapp!
Skämt åsido, begagnade svarvar av märket Luna är vanligt förekommande på blocket i den prisklassen. Men har man inte kunskap om svarvning och svarvar så är det nog näst intill omöjligt att köpa. Så ett ekonomiskt bidrag kanske är en bra idé, så kan han ju själv välja något lämpligt?
Skämt åsido, begagnade svarvar av märket Luna är vanligt förekommande på blocket i den prisklassen. Men har man inte kunskap om svarvning och svarvar så är det nog näst intill omöjligt att köpa. Så ett ekonomiskt bidrag kanske är en bra idé, så kan han ju själv välja något lämpligt?
Sedan beror det ju på vad han vill ha och vad han har tid med.
För 3000 får man antingen en ny klen och ranglig hobbysvarv eller en bra begagnad kvalitetssvarv.
Jag trodde i många år att jag inte kunde lära mig svarva på grund av någon brist i begåvningen. tills jag fick prova en kamrats rejäla Ejca svarv som han hade köpt begagnad. Plötsligt kunde jag svarva. Felet var att min egen svarv var för klen och ranglig.
Sedan hade jag tur och fick en gammal skrotfärdig Solberga gratis och renoverade den åt mig.
Ejca och Solberga och Köpings och Wadkin och Manko och Jonsered är några bra märken på begagnatmarknaden.
För 3000 får man antingen en ny klen och ranglig hobbysvarv eller en bra begagnad kvalitetssvarv.
Jag trodde i många år att jag inte kunde lära mig svarva på grund av någon brist i begåvningen. tills jag fick prova en kamrats rejäla Ejca svarv som han hade köpt begagnad. Plötsligt kunde jag svarva. Felet var att min egen svarv var för klen och ranglig.
Sedan hade jag tur och fick en gammal skrotfärdig Solberga gratis och renoverade den åt mig.
Ejca och Solberga och Köpings och Wadkin och Manko och Jonsered är några bra märken på begagnatmarknaden.
Klicka här för att svara