Hej!
Funderar på köpa en svarv till mina man i julklapp. Ho ho. Men, jag har tyvärr ingen kunskap eller intresse av verktyg och vill gärna ha tips på lämplig svarv till hemmasnickeri som inte kostar multum.

Tack på förhand!

M Moiesse skrev:
Hej!
Funderar på köpa en svarv till mina man i julklapp. Ho ho. Men, jag har tyvärr ingen kunskap eller intresse av verktyg och vill gärna ha tips på lämplig svarv till hemmasnickeri som inte kostar multum.

Tack på förhand!
Kan han svarva?
Vilken nivå är han då på?

Var går gränsen för multum? :)

Frustrator Frustrator skrev:
Kan han svarva?
Vilken nivå är han då på?

Var går gränsen för multum? :)
Han är en händig hemmasnickare som är logisk, teknisk, praktiker och tycker om prylar. Multum är väl i alla fall 3000:-. Har inte så stor svarverfarenhet därav svarvinköp

M Moiesse skrev:
Han är en händig hemmasnickare som är logisk, teknisk, praktiker och tycker om prylar. Multum är väl i alla fall 3000:-. Har inte så stor svarverfarenhet därav svarvinköp
Vad vill du att han ska svarva?
Skillnad på en svarv för pennor versus skålar med 30cm diameter.
Hur stort utrymme finns?
230v eller 380v?

Hur stort utrymme finns?
230v eller 380v?[
Hur stort utrymme finns?
230v eller 380v?
Haha. Bra fråga vilket jag inte har något bra svar på. Uppskattar att du försöker hjälpa mig!

Jag antar att det mest kommer vara mest inredningsdetaljer som bordsben, en ljusstake eller annat i liknande storlek. Kanske mindre skålar då vi har några fina träbitar hemma.

Kanske ett presentkort är på sin plats så han får det han vill ha. :)

Microkatten
Hoppas du är min fru, så kan jag se fram mot en fin julklapp! :rofl:

Skämt åsido, begagnade svarvar av märket Luna är vanligt förekommande på blocket i den prisklassen. Men har man inte kunskap om svarvning och svarvar så är det nog näst intill omöjligt att köpa. Så ett ekonomiskt bidrag kanske är en bra idé, så kan han ju själv välja något lämpligt?

• Gilla
Moiesse
  • Laddar…
Sedan beror det ju på vad han vill ha och vad han har tid med.
För 3000 får man antingen en ny klen och ranglig hobbysvarv eller en bra begagnad kvalitetssvarv.

Jag trodde i många år att jag inte kunde lära mig svarva på grund av någon brist i begåvningen. tills jag fick prova en kamrats rejäla Ejca svarv som han hade köpt begagnad. Plötsligt kunde jag svarva. Felet var att min egen svarv var för klen och ranglig.
Sedan hade jag tur och fick en gammal skrotfärdig Solberga gratis och renoverade den åt mig.

Ejca och Solberga och Köpings och Wadkin och Manko och Jonsered är några bra märken på begagnatmarknaden.

• Gilla
Moiesse
  • Laddar…
Tack alla för hjälpen, ekonomiskt bidrag it is! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.