HJÄÄÄLP!
jag har en jordvärmepump som normalt sätt fungerar bra. Nu har kylan kommit till oss samtidigt som elpriset är skyhögt!
vi har 3 våningar med radiatorer i källare och övre plan (där upplever vi att vi har normal temperatur. På mellanplan sitter golvvärme och jag tror att vi har en cirkpump för detta.
För 2 dagar sedan när vi ner hade vi 16 grader inne, det var då -15 ute och jag tänkte att det nog ordnar till sig, idag har vi 0 grader ute och 17 grader inne. Framledningstemperaturen till golvvärmen är ca 27 grader och den har inte ändrats sig trots varierande temperatur ute.
Innan cirkulationspumpen mäter temperaturen ca 35 grader, efter cirkpump 27.
Kan jag misstänka pumpen? Eller är det något med pannan?
jag tror att vi har 2 värmekretsar ut och bara 1 är för golvvärme.
väldigt tacksam för hjälp
jag har en jordvärmepump som normalt sätt fungerar bra. Nu har kylan kommit till oss samtidigt som elpriset är skyhögt!
vi har 3 våningar med radiatorer i källare och övre plan (där upplever vi att vi har normal temperatur. På mellanplan sitter golvvärme och jag tror att vi har en cirkpump för detta.
För 2 dagar sedan när vi ner hade vi 16 grader inne, det var då -15 ute och jag tänkte att det nog ordnar till sig, idag har vi 0 grader ute och 17 grader inne. Framledningstemperaturen till golvvärmen är ca 27 grader och den har inte ändrats sig trots varierande temperatur ute.
Du kan ju börja med att fylla upp systemet lite mer för inget ovanligt att när det varit kallt för att slå om till varmare så det blir tryckfall för att se om det hjälper.S Stev87 skrev:HJÄÄÄLP!
jag tror att det är någon form av blandningsventil, jag provade att öppna den utan resultat. Vi har inte haft problem tidigare och jag har inte ändrat någon inställning så jag misstänker något är defekt!stilofunk skrev:
Skillnaden känns dom att den är inom felmarginalen för de termometrarna. Den shunten bör knappt vara där med värmepump. Den ska stå i på max läget för att det ska fungera bra. Om du faktiskt har en temperaturskillnad så betor det på shunten.
vilken är shunten? Är det den med termostatvred eller den som sitter i mitten mellan rören? Det finns en skala på A-F och den har alltid stått på F.D Daniel 109 skrev:
när det gäller termostatvredet, som sitter till vänster på bilden är den öppen till max!
Har du några tips om vad det kan vara att jag har så dålig värme där det är golvvärme?
från start (ca 2 år sedan) var det vedpanna och vi har bytt till jordvärme, men installatörer bytte inte något annat än värmepump och expansionskärl, dom andra delarna har funnits sen tidigare.
Klicka här för att svara