Hej,

Är ute efter trädlika och stora Rhododendron som blir minst 4 meter höga, gärna ännu högre och gärna snabbväxande om det finns. Ska stå i soligt läge som solitär.

Googlade och fick träff på några sorter men problemet är att jag inte hittar de i svenska butiker. Exv. Cynthia.

Hur gör jag härifrån?

Är det köp från utländska butiker som gäller?
 
Claes Sörmland
Köp i utländska butiker eller beställ hem till lokal plantbutik.

Men har du regnet och klimatet? Här på östsidan är tillväxten mycket begränsad av att det regnar så lite på försommaren-sommaren. Och du vill ha benhärdiga sorter för din odlingszon om de ska bli stora.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
"parkrododendron" tex 'Catawbiense Grandiflorum' blir stora och finns att köpa. Med rätt jord, gödning och bevattning växer de rätt snabbt men det tar ju några år innan de blir fyra meter så klart.

De tål flytt väldigt väl så kolla i någon lokal fb-grupp så kan det mycket väl finnas någon som vill bli av med stora exemplar.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köp i utländska butiker eller beställ hem till lokal plantbutik.

Men har du regnet och klimatet? Här på östsidan är tillväxten mycket begränsad av att det regnar så lite på försommaren-sommaren. Och du vill ha benhärdiga sorter för din odlingszon om de ska bli stora.
Bor i Östergötland vet inte hur väl klimatet passar.
 
Jiji Jiji skrev:
"parkrododendron" tex 'Catawbiense Grandiflorum' blir stora och finns att köpa. Med rätt jord, gödning och bevattning växer de rätt snabbt men det tar ju några år innan de blir fyra meter så klart.

De tål flytt väldigt väl så kolla i någon lokal fb-grupp så kan det mycket väl finnas någon som vill bli av med stora exemplar.
Stort tack för tipset! ska kolla om nån vill bli av med sin.
 
  • Gilla
Dalma och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mjolnir skrev:
Bor i Östergötland vet inte hur väl klimatet passar.
Låter bra, men ni har väl heller inte så mycket regn på försommaren?

Men klassiska parkrodododron är det som du vill ha. 'Catawbiense Grandiflorum' är ju den som finns i varje plantshop jämt. Säkert kort. Motsvarande vitblommiga är 'Catawbiense Album'. Sen finns en rad parkrododendronhybrider sedan gammalt men kolla hur storvuxna och härdiga de är. Inte sällan har planthandeln i Europa satsat på sorter som är mer svagväxande, en tysk eller holländare bor ju med minimal trädgård så man vill ha miniatyrplantor.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Om du bor i Östergötland så är väl ett besök till Rhododendrondalen i Norrköping en given aktivitet, så kanske det finns lite inspiration och tips på sorter som trivs där.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Gangstersmed skrev:
Om du bor i Östergötland så är väl ett besök till Rhododendrondalen i Norrköping en given aktivitet, så kanske det finns lite inspiration och tips på sorter som trivs där.
Finns mycket kunnigt folk i rododendronsällskapet där också. Hoppas jag, medelåldern bland rhododendronentusiaster är hög...
 
De är inte utpräglade solitärer. De har litet kompakt rotsystem och vill helst trängas med flera syskon - gärna fler än två. De trivs också bäst i skugga, halvskugga eller åtminstone någon skugga under förmiddagen men det kan skilja mellan sorterna. Och de gillar att få rejäl rotblöta ett par gånger under senhösten.
 
  • Gilla
mammelan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Torv i bädden, enorma mängder gör underverk för tillväxten.

Har man ideologiska problem med torv (finns ju en hel rörelse inom trädgårdssvängen) så kan man ersätta den med nedbrutna träfibrer. Tyvärr finns det inte ofta att köpa men i grund och botten köp hem träflis, lägg på marken i ett tjockt lager och vänta några år. Kanske finns någon kommunal anläggning som säljer kompost från greninsamling, har ni inte "Tekniska verken" där nere på slätten? Har man mycket grenar i trädgården kan man ju mala själv från trädgården också med grenkvarn. På hösten kratta in löv i bädden. Någon säck barkmull går ju också bra, se till att den inte är kalkad. Allt detta funkar men det tar tyvärr tid så inget för snabb trädgårdsanläggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag vill faktiskt påstå att torv inte på något sätt är nödvändigt. Torv bryts dessutom ner så snabbt att det inte gör någon skillnad på de flesta jordar.

Många sorter (inte alla) skyr kalk men det är få platser i Sverige som har så hög kalkhalt i jorden att det egentligen är ett problem. På Gotland tex kan det ju vara knepig. Anledningen till att de skyr kalk är att de har svårt att ta upp järn när det är kalk i jorden. Det finns gödningsmedel för den här typen av växter som innehåller lättlösligt järn som rhododendron har lätt att ta upp.

Hög mullhalt och lövkompost kryddad med barrkompost är hur bra som helst. Barr är bra för att det förmultnar långsamt och släpper ut järn under tiden. Låt löven förmultna under buskarna (jo de fäller löv men på lite annorlunda vis än "vanliga" lignoser). Fyll på kompost, bark, kvistar och grenar (tex julgranen) etc under dem varje år, vattna då och då framför allt i augusti (knoppsättning) och på våren om det är torrt. När de väl har etablerat sig är de tåliga mot torka men blomningen kan utebli.

Rhododendron tål beskärning bra, de kan tex formklippas men det gäller att vara aktsam på när och hur om inte blomningen ska drabbas. Att klippa dem till runda bollar som i Japan kan vara lite svårt här om man ska lyckas få blommor också men att tex lyfta upp kronan eller skapa små moln av grönska på grenarna är inte svårt och går utmärkt att balansera med blomningen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag vill faktiskt påstå att torv inte på något sätt är nödvändigt. Torv bryts dessutom ner så snabbt att det inte gör någon skillnad på de flesta jordar.

Många sorter (inte alla) skyr kalk men det är få platser i Sverige som har så hög kalkhalt i jorden att det egentligen är ett problem. På Gotland tex kan det ju vara knepig. Anledningen till att de skyr kalk är att de har svårt att ta upp järn när det är kalk i jorden. Det finns gödningsmedel för den här typen av växter som innehåller lättlösligt järn som rhododendron har lätt att ta upp.

Hög mullhalt och lövkompost kryddad med barrkompost är hur bra som helst. Barr är bra för att det förmultnar långsamt och släpper ut järn under tiden. Låt löven förmultna under buskarna (jo de fäller löv men på lite annorlunda vis än "vanliga" lignoser). Fyll på kompost, bark, kvistar och grenar (tex julgranen) etc under dem varje år, vattna då och då framför allt i augusti (knoppsättning) och på våren om det är torrt. När de väl har etablerat sig är de tåliga mot torka men blomningen kan utebli.

Rhododendron tål beskärning bra, de kan tex formklippas men det gäller att vara aktsam på när och hur om inte blomningen ska drabbas. Att klippa dem till runda bollar som i Japan kan vara lite svårt här om man ska lyckas få blommor också men att tex lyfta upp kronan eller skapa små moln av grönska på grenarna är inte svårt och går utmärkt att balansera med blomningen.
Tack för jättebra info!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Torv i bädden, enorma mängder gör underverk för tillväxten.

Har man ideologiska problem med torv (finns ju en hel rörelse inom trädgårdssvängen) så kan man ersätta den med nedbrutna träfibrer. Tyvärr finns det inte ofta att köpa men i grund och botten köp hem träflis, lägg på marken i ett tjockt lager och vänta några år. Kanske finns någon kommunal anläggning som säljer kompost från greninsamling, har ni inte "Tekniska verken" där nere på slätten? Har man mycket grenar i trädgården kan man ju mala själv från trädgården också med grenkvarn. På hösten kratta in löv i bädden. Någon säck barkmull går ju också bra, se till att den inte är kalkad. Allt detta funkar men det tar tyvärr tid så inget för snabb trädgårdsanläggning.
Löv är perfekt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.