Jag har en brunn på min infart utanför garaget. Utfarten lutar mot garaget som är upphöjt och vid ena sidan ligger brunnen som behöver svälja en del vatten.
Vid gårdagens regnväder svämmade brunnen över och jag insåg att den var full med slam och likaså röret från den. Tänkte prova med en iller och se om jag kan få upp/bort skiten.
Röret sägs sluta någonstans bland sprängstenen som ligger under gräsmattan.
Till mina frågor!
1. Är iller kopplad till kärchern rätt väg för att rengöra röret? Längre bort är ett stuprör kopplat till samma rör och där svämmar det inte över.
2. Går det att montera någon form av sandfång eller vattenlås i brunnen?
Stort tack för alla kloka och okloka tankar!!!
Vid gårdagens regnväder svämmade brunnen över och jag insåg att den var full med slam och likaså röret från den. Tänkte prova med en iller och se om jag kan få upp/bort skiten.
Röret sägs sluta någonstans bland sprängstenen som ligger under gräsmattan.
Till mina frågor!
1. Är iller kopplad till kärchern rätt väg för att rengöra röret? Längre bort är ett stuprör kopplat till samma rör och där svämmar det inte över.
2. Går det att montera någon form av sandfång eller vattenlås i brunnen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för alla kloka och okloka tankar!!!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
1. Ja! Har du egen brunn kan du gå in med illern därifrån istället så att den får arbeta sig in och sedan kan du dra skiten med dig ut.
Att ringa en spolbil är annars inte speciellt dyrt. Jag betalade 2800:- med kamerainspektion och spolning. Annars skulle spolningen kosta 1800:-. Men prova du att spola själv först, däremot kan det ju vara rötter och annat som ställt till det.
Att ringa en spolbil är annars inte speciellt dyrt. Jag betalade 2800:- med kamerainspektion och spolning. Annars skulle spolningen kosta 1800:-. Men prova du att spola själv först, däremot kan det ju vara rötter och annat som ställt till det.
Det bör ju inte vara svårare att göra en sandfälla än att göra ett vattenlås i en vanlig golvbrunn.
Men vid kraftig nederbörd kommer det inte att fungera, men å andra sidan så är det inte tätt innan detta regn kommer i alla fall. Sten kistan kommer att fyllas med sand långsammare än idag i alla fall...
Men vid kraftig nederbörd kommer det inte att fungera, men å andra sidan så är det inte tätt innan detta regn kommer i alla fall. Sten kistan kommer att fyllas med sand långsammare än idag i alla fall...
Okej! Något förslag på hur man gör?pacman42 skrev:Det bör ju inte vara svårare att göra en sandfälla än att göra ett vattenlås i en vanlig golvbrunn.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Sandfång är ju en djupare brunn än du har idag med utloppet en bit upp från botten.
Protte
Protte
Exakt. Jag tänkte om någon hade en ide på hur jag kan få till en liknande funktion utan att byta brunn.prototypen skrev:
Kan ju sätta nåt längre bort på röret om jag gräver också. Men jag gör gärna så enkelt som möjligt just nu. Ska börja med att spola!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Kan ju vara ett T-rör där det tar stopp.
Protte
Protte
Har kommit fram till att stoppet börjar en knapp meter efter t-röret. Röret går lite kors och tvärs genom en stödmur.
Jag tror jag kapar röret och låter det gå ut ovan mark på en sten istället.
Lösningen som är nu känns inte långsiktigt hållbar med en spygatt utan sandfång och ett rör som mynnar ut bland sprängsten under mark. Jag misstänker att det är igenslammat resten av röret. Låter jag röret sluta ovan mark kommer ju vattnet till samma sprängsten ändå?
Jag tror jag kapar röret och låter det gå ut ovan mark på en sten istället.
Lösningen som är nu känns inte långsiktigt hållbar med en spygatt utan sandfång och ett rör som mynnar ut bland sprängsten under mark. Jag misstänker att det är igenslammat resten av röret. Låter jag röret sluta ovan mark kommer ju vattnet till samma sprängsten ändå?
Klicka här för att svara