Hej
En granne is sommarstugeområdet har skaffat helikoptercert och köpt en helikopter. (!!!) vissa dagar kör han turer mot betalning, och då är det en massa startande och landande, och ett jäkla oljud när han glider förbi i höjd med trädtopparna.

Nu tänker jag inte göra något åt det, iaf inte denna sommar. Men man undrar ju vad det finns för regler? Får man flyga helikopter hur som helst? Och med tanke på att han flyger betalande kunder är det ju en verksamhet, vilket kanske har speciella regler? Är den någon som är insatt?

//Larsa

• Gilla
D09
  • Laddar…
Man får landa var som helst om det kan ske säkert, markägarens tillstånd kan vara bra också.

Däremot, ska man flyga passagerare mot betalning krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen som flygoperatör vilket i sin tur ställer krav på organisation, tekniskt underhåll och certifikat hos besättningen.

F
Ursäkta, men fan vad coolt med egen helikopter!

Om grannen inte är miljonär kommer han inte ha råd att hålla liv i helikoptern. Service och reservdelar är inte direkt billiga :| .

Sen när get gäller att flyga folk mot betalning så är det i princip samma regler som för svarttaxi, och extremt svårt att komma åt. Det är i princip först när staten kan tänkas gå miste om skatteintäkter som myndigheterna vaknar till liv.

Starta och landa får man göra enligt allemansrätten och har man markägarens tillstånd så är det fritt fram. Ungefär samma problem som om grannen skulle köpt en vattenskoter och surrar runt utanför stugan. Svårt att göra något åt. Är det däremot inom tätbebyggt område krävs tillstånd från polisen för att starta och landa (gäller privatflyg)

Förstår att det är störande, det lever verkligen om. Det bästa är nog att prata med grannen och hitta någon uppgörelse om tysta perioder etc.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vem säger att allemansrätten medger helikopterlandning var som helst? Man får ju inte ens köra bil varsomhelst enligt allemansrätten.

Allemansrätten medger inte landning varsomhelst, markägarens tillstånd krävs.
Reglerna för flygtrafik medger landning varsomhelst om det kan ske säkert.
Summan av detta är att man får landa varsomhelst om man har tillstånd av markägare och det kan ske säkert.

Visst är det coolt med en helikopter! 😎 Om han körde ngn tur om dagen hade jag inte funderat mycket på det, men när det blir en tur i halvtimmen på lö-sö är det rätt störande... Såg någonstans att det behövs tillstånd om man skall använda landningsplatsen till upprepade landningar.

Som tur är bor jag ett några hundra meter bort. Hans grannar som bor några tiotals meter ifrån avundas jag inte, lär skaka i hela huset...

Det finns ju olika luftrum och man får inte flyga hur som. Kan inte exakt reglerna för helikopter då jag bara flyger paramotor.
För pm flyger jag bara i öppna luftrum.. hoppas denna luftrumskarta kan vara till hjälp! http://www.madsen-system.se/luftrum/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.