Claes Sörmland
Jag stöter ständigt på detta i svenskan och min grammatikkunskap, ja den är vad man kan förvänta efter svensk skolgång. Varför saknas det hjälpverbet i meningar?

Ett exempel från ett domslut i granntråden:

Utifrån de fotografier som presenterats framgår att höjden inte är obetydlig.

Men denna mening låter inte rätt i mina öron, ska den inte lyda?

Utifrån de fotografier som har presenterats framgår att höjden inte är obetydlig.

Någon som kan hjälpa till med att förklara?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utifrån de fotografier som har presenterats framgår att höjden inte är obetydlig.
Jag vill lägga till ett "det"

Utifrån de fotografier som har presenterats framgår det att höjden inte är obetydlig.

Det bara känns rättare 😉
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Dilato skrev:
höjden inte är obetydlig
Då betyder det väl egentligen att höjden är betydlig?

Varför skriver man i så fall inte det?
 
Jag tänker att då skulle det bli begripligt även för vanligt folk ,och då kan inte juristerna motivera alla timmar... 🤓
Men samtidigt så är det ju bara att öppna en dagstidning idag för att börja undra vad som hände med språk och korrekturläsning...
 
wildeside
Stackar er om ni råkar ut för Rinkeby svenska 😂
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Då betyder det väl egentligen att höjden är betydlig?

Varför skriver man i så fall inte det?
Nej
Även om något är mer än obetydligt (mer än mycket liten) betyder det inte att detta något är betydligt (mycket), det finns fall mellan mycket liten och mycket.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
A
Jag tror det är okej att plocka bort "onödiga" ord från bisatser. Presens perfekt + supinum, blablabla.

Eller,

Jag tror att det är okej att plocka bort onödiga ord från bisatser.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hittade lite i Myndigheternas skrivregler avsnitt 8.4.2:
8.4.2 Utelämning av ha, har, hade
När har och hade fungerar som hjälpverb kan de för den språkli-ga variationens skull ibland utelämnas i bisatser (jämför ⊲ 8.4.3):
Det här är det bästa jag (har) gjort.
Jag visste inte att de redan (hade) rest iväg.
8.4.3 handlar om att man kan utelämna "att" i många meningar.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Stackar er om ni råkar ut för Rinkeby svenska 😂
Ja, dessutom med särskrivning....🤓
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
wildeside
K Kane skrev:
Ja, dessutom med särskrivning....🤓
Ja vad f ska jag göra är invandrare får skylla på det!😂
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Det är väsentlig skillnad på skriftspråk och talspråk.
Meningen i trådstart är korrekt i skrift.
(dessutom en myndighet, då ska det vara lite torrt…)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.