Tidigare hade jag Elsklings app för att visa spotpris men denna är nu nerlagd.
Varför: Mitt behov är att se vad elen kostar för tillfället för att kunna välja om jag ska starta maskiner eller sätta dem på timer och isåfall när de ska starta.
Så i min jakt hittade jag websnap som tar en bild av en hemsida
Även Metawidget är en liknande app
Elen.nu funkar tyvärr bara på paddan och har tyvärr bara samma dygns värde dvs jag missar natten
Spotpriset får jag från
nordpoolgroup.com (fel enhet megawatt euro)
Vattenfall.se (enbart samma dygn och verkar inte visa "dagens" på en bestämd sida)
elen.nu. (enbart samma dygn men lätt att få att funka med meta widget)
Så det ultimata hade varit nån typ av widget som visar
(Pris nu) (Lägsta under dygnet och natten och tid)
(Offpeak och tid )
Med dessa 3 klarar jag mig utmärkt.
Första bilden till vänster så är det websnap och vattenfall( tyvärr kan jag inte få den att ta senaste dygnet, och den har heller inte värde för efter 00.00 på natten.)
ruta nr 2 till höger är bara ett test.
ruta nr 3 längst ner är ebsnap och nordpool, visar egentligen bra data men visar megawatt och euro
Bild nr 2 till vänster är websnap och nordpool.
Och texten till höger är metawidget samt elen.nu och detta är egentligen bra men skulle gärna ändra texten till
Spotpris tid X Låg X ( ja förutom de övriga som jag inte får in)
Hade inte varit fel att få hela listan i metawidget så man ser vad elen kostar varje timme men får det inte att funka.
Så är det någon som använder något annat smidigare system eller har några tips
Varför: Mitt behov är att se vad elen kostar för tillfället för att kunna välja om jag ska starta maskiner eller sätta dem på timer och isåfall när de ska starta.
Så i min jakt hittade jag websnap som tar en bild av en hemsida
Även Metawidget är en liknande app
Elen.nu funkar tyvärr bara på paddan och har tyvärr bara samma dygns värde dvs jag missar natten
Spotpriset får jag från
nordpoolgroup.com (fel enhet megawatt euro)
Vattenfall.se (enbart samma dygn och verkar inte visa "dagens" på en bestämd sida)
elen.nu. (enbart samma dygn men lätt att få att funka med meta widget)
Så det ultimata hade varit nån typ av widget som visar
(Pris nu) (Lägsta under dygnet och natten och tid)
(Offpeak och tid )
Med dessa 3 klarar jag mig utmärkt.
Första bilden till vänster så är det websnap och vattenfall( tyvärr kan jag inte få den att ta senaste dygnet, och den har heller inte värde för efter 00.00 på natten.)
ruta nr 2 till höger är bara ett test.
ruta nr 3 längst ner är ebsnap och nordpool, visar egentligen bra data men visar megawatt och euro
Bild nr 2 till vänster är websnap och nordpool.
Och texten till höger är metawidget samt elen.nu och detta är egentligen bra men skulle gärna ändra texten till
Spotpris tid X Låg X ( ja förutom de övriga som jag inte får in)
Hade inte varit fel att få hela listan i metawidget så man ser vad elen kostar varje timme men får det inte att funka.
Så är det någon som använder något annat smidigare system eller har några tips
Redigerat:
En specifik fråga
i widget maker kan man ändra koden med Regex.
Idag ser den ut så här
2020-01-17 00:00 24.22öre/kWh
Jag skulle vilja få bort datumet
Dvs
00:00 24.22öre/kWh
Men får inte till koden alls.
Är det någon som vet de magiska raderna som krävs?
i widget maker kan man ändra koden med Regex.
Idag ser den ut så här
2020-01-17 00:00 24.22öre/kWh
Jag skulle vilja få bort datumet
Dvs
00:00 24.22öre/kWh
Men får inte till koden alls.
Är det någon som vet de magiska raderna som krävs?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är 2 exempel på hur jag gjort men tyvärr har den med svart bakgrund slutat uppdatera sig. Så nu är jag lite på jakt igen efter något vettigt
Har du lyckats få till något bra på denna, försöker själv men lyckas inte heller med kodenA Alexn72 skrev:
Testade appen Widgetify och kunde då klippa ut bilder från en hemsida som jag ställer in hur och när den ska uppdateras. Funkar än så länge iafA Alexn72 skrev:
Kör ocks Widgetify nu och med https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm sidan som källa (tips från Robin på FB).M Marcus Älgsjöö skrev:
När jag kollade senast för ett par år sedan fanns ett öppet API från Nordpool. Nu möts jag av beskedet att man måste betala €600/år för att få hämta ner dagens priser i form av en fil. Är det verkligen möjligt? Är det inte samhällskritiskt och superviktigt att alla elanvändare ska kunna planera sin elförbrukning? Jag vill använda siffrorna i Home Automation. Snälla, säg att jag har missförstått detta!
Tyvärr så är det samma slutsats jag dragitV viddeman skrev:När jag kollade senast för ett par år sedan fanns ett öppet API från Nordpool. Nu möts jag av beskedet att man måste betala €600/år för att få hämta ner dagens priser i form av en fil. Är det verkligen möjligt? Är det inte samhällskritiskt och superviktigt att alla elanvändare ska kunna planera sin elförbrukning? Jag vill använda siffrorna i Home Automation. Snälla, säg att jag har missförstått detta!
Bumpar tråden. Är också på jakt efter en timpris-widget, har ni hittat någon bra?
Tibber har ett api som man ev kan få access till om man frågar snällt: https://developer.tibber.com/
Tibber har ett api som man ev kan få access till om man frågar snällt: https://developer.tibber.com/