Hej,

vi har bestämt oss att åtminstone till att börja med ta TV genom det digitala marknätet i vårt nybygge. Antennkabeln landar i en mediacentral där signalen ska delas ut till 7 utgående kablar till TV uttagen. Kan någon rekommendera vad jag ska använda för att dela upp signalen till alla uttag? Kan tillägga att vi har svåra mottagningsförhållanden så systemet får inte "stjäla" signalstyrka.
Tacksam för tips
/Stenper

Om du vill ha signal på alla kablar behövs en 8-splitter. Dessa stjäl väldigt mycket signal, 12 dB, så en förstärkare av god kvalitet behövs. Iofs, om du använder tex en Triax IFB 405 så har den 2 utgångar så du kan använda en 3-splitter och en 4-splitter. Sätter du då de uttag som har längst kabel på 3-splittern så kan det funka. I annat fall får du ringa ut en tekniker. På www.cant.se kan du söka efter behöriga tekniker efter postnummerområden.

A
Köp en riktig förstärkare, typ televes 5522 el liknande.
Den har då 3 utgångar varav en går att köra direkt till en tv (men går att splitta upp) och dom två andra sätter du en trevägs splitter, typ Comega LLS 03, på varje utgång, då har du 7 utgångar.

Jag själv försörjer 2 datorer med tv kort, två tv-apparater och 2 separata digitalboxar så, alltså totalt 6st.
Har då ena utgången direkt till en dator, den andra utgången till en LLS 02 och vidare från den till en tv och en digitalbox, den tredje utgången har jag en LLS 03 till en dator, en digitalbox och en tv.
Jag har en Televes 5526 (stödjer retur så man kan ha den i kabeltvnät med internet), men har den som vanlig förstärkare.

Dom här grejjerna kan du köpa hos en antenninstallatör/kabeltvtekniker el liknande.

Men det är hur jag skulle ha gjort :)

Hej och tack för svaren! Jag börjar få en uppfattning om vad jag behöver och var det finns att köpa!
MVH
/Stenper

Om ni på förhand vet att signalen är svag så kan det vara läge att tänka satellit. Principen densamma men kräver annan multiswitch, uttag och ev dubbla kablar till något av uttagen.

Vi har funderat på satellit men vårt tittande är mest nyheter. Sen vill vi kunna hyra film också men det har vi tänkt göra via nätet. Lite märkligt att vi har dålig signal några km från Nackamasten, men ett berg är ivägen så vi ligger i "TVskugga". Utan att vara någon expert undrar jag om inte det problemet blir större närmare masten?
/Stenper

@Amarace: Vad menar du med riktig förstärkare? Finns absolut inget som är fel på en Triax-förstärkare.

Nätverkskablar bör du ju dra fram i vilket fall som helst oberoende om du ska ha marksänt eller satellit.

A
[SKPG]Zamora;1444475 skrev:
@Amarace: Vad menar du med riktig förstärkare? Finns absolut inget som är fel på en Triax-förstärkare.
Har jag sagt att det är fel på den? Med riktig menade jag en som inte är köpt på CLas Ohlsson eller Jula och liknande skräp (som oftast förstör mer än dom hjälper).
Triax har bra grejjer.

Okej Amarace, missuppfattat av mig, sorry

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.