som sagt direktronik ligger på 50:- för ett dubbelt cat6
 
Ja, om man endast tittar på materialpriserna skulle man komma billigt undan. Eftersom vi valt totalentreprenad är det dock inte lika enkelt.

900:-/uttag skulle (schablon) göra att vi hamnar på 8100:-. Det tycker jag inte man kan kalla billigt för lite tomrör i väggarna med kablar i. Vi får hoppas det inte stämmer......

 
mats_o skrev:
Öka på till ett 20 rör för datan. Kör du med ett 20 rör så får du dit två tp kablar utan problem. Som du skrev så tänkte du dra allt till en kopplingsplint. Denna lösning duger fint att köra tele över om du vill. Iom det kan du få ett telejack överallt där du har datajack.
Jag håller med om att inte snåla varken på antal eller grovlek.

Vi vet inte vad det är för kablage som gäller i morgon. För bara 20 år sedan var BNC-kontakter och koaxkablar ett poppis sätt att bygga nätverk. 20 år är inget på åldern på ett hus.
 
Tack alla. Mina slutsatser:

-Uppgradera stjärnnätet från 16 till 20mm rör
-Snåla inte med uttagen
-TV-uttag parallellt med NV-uttagen

Av "bekvämlighetsskäl" verkar elektrikern insistera på att dra antennkabeln från vinden direkt till uttagen och alltså inte tilll mitt nav. Har inte ännu frågat honom hur mycket mer "obekvämt" det skulle vara att dra även dessa till navet. Vad är nackdelarna om jag inte får in dessa till navet?

I dagsläget har vi inga tankar eller planer på vare sig boxer eller parabol, men sådant har en tendens att ändra sig. Därför kanske man skulle vara proaktiv även på den punkten?

Ytterligare en fråga. När rören dras genom väggarna, hur gör man rent praktiskt? Borrar man hål i reglarna eller?
 
Don Tom skrev:
Ytterligare en fråga. När rören dras genom väggarna, hur gör man rent praktiskt? Borrar man hål i reglarna eller?
8) Japp! :D
 
Av "bekvämlighetsskäl" verkar elektrikern insistera på att dra antennkabeln från vinden direkt till uttagen och alltså inte tilll mitt nav. Har inte ännu frågat honom hur mycket mer "obekvämt" det skulle vara att dra även dessa till navet. Vad är nackdelarna om jag inte får in dessa till navet?
Vi har dragit ner alla kablar till ett teknikrum där vi samlat telefoni, data, TV, Larm, Linksystem, videoövervaking, signalförstärkare, etc. Sen har vi lagt på ett åskskydd centralt för att slippa överraskningar (som man varit med om tidigare...) Många tycks glömma det men vi fick i förra huset ett blixtnedslag i gatan utanför och det var inte mkt som fungerade efter den smällen....

Det betyder att flexibiliteten avs ovanstående installationssätt är enorm. Dessutom kan man lätt göra om det till ett TV-kabelnät och få ut alla kanaler man har abonnemang för på olika sätt. Visst, det blir en otrolig massa kablar, speciellt till larmet men i det stora hela är det små pengar.

Vi fick rita in två schakt om 1.5 * 1 meter mellan våningarna för att få plats med allt men det var det värt!
 
OLHA: Har läst dina trådar om ditt "tekniksystem" med larm, LInksystem osv. Skulle du inte kunna slänga upp lite foto på "kontrollrummet" och dina lösningar på teknikbiten?
 
Hej,

Har tyvärr ingen webb att uppdatera till men kan maila dig någon bild om Du önskar. Messa mig då så löser vi det.
 
Sen så skall jag nog inte vara så kaxig... :-[ Vet vad jag vill ha, hyffsat kunnig på konceptuella teknikfunktioner som jag upphandlar. Så kommer någon och installerar det! ;D ;D ;D

Men några foton på deras installation kan jag alltid fixa! ;D ;D
 
Du ska definitivt vara proaktiv i den punkten. Som du säger så kan framtida tv lösningar vara ett skäl.
på sikt så kanske du vill använda rör och dosor till nått annat, Klart obra om de då går någonannanstans än resten
 
Varför inte köra ett Cat 7 system som ger dig möjlighet att köra data/tv/tele på en och samma kabel utan aktiv utrustning ?
Bygger på TERA systemet som är godkänd enligt Cat 7/Class F. Det har en bandbredd på 1200MHz !

För mer info om komponenterna kolla in;
http://www.siemon.com/us/category7/

PS. Inget om man söker lågbudget...DS.
 
olha:

är det inte alltför stora bilder så kan jag slänga upp dem åt dig
 
Vi fick till en hyfsad kompromiss trots allt:

Stjärnnät från centralt placerad klädkammare till nio punkter (1200:-)
Dubbla 16 rör till samtliga dosor (tillägg 800:- till ovanstående)
Tomrör för larm (1650:-)
Separata rör dragna till TV-uttag (nio punkter)

total kostnad ca 3650:- men då fick vi avdrag då han tog bort teleinstallation. TV-installationen ingick i huspriset.

Hoppas jag har framtidssäkrat hyfsat i och med ovanstående.....

Nästan anmärkningsvärt att elektrikern, som jobbat 25 år med vår husleverantör, hade så lite erfarenhet av dylika önskemål......
 
RilleRock
Don Tom skrev:
Hoppas jag har framtidssäkrat hyfsat i och med ovanstående.....

Nästan anmärkningsvärt att elektrikern, som jobbat 25 år med vår husleverantör, hade så lite erfarenhet av dylika önskemål......
Det blir jättebra Don :)

Har han jobbat för er huslevrantör så länge så är han för gammal för att förså sådant....*hukar sig* :D
Det var juh inte "inne" när han började.
De äldre på mitt företag drar sig för att installera i telebiten.
Är själv certifierad.
 
Sannolikt har Du rätt. Äldre rävar är oftast inte de som är först med att anamma "ny" teknik.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.