Det beror på vad man vill åstadkomma. Min 45x245 regel har inga problem med att hålla. Förstyvning behövs inte 2 cm från ytterväggliv.MathiasS skrev:
Skulle kört med cirkelsåg eller elkedjesåg. Sedan hade jag kört bort biten med en multimaskin, fintrimma med stämjärn där det behövs.
Gör en enkel sågfixtur som du sätter över golvbjälken med bredd och sågdjup av några spillbitar.
Gör en enkel sågfixtur som du sätter över golvbjälken med bredd och sågdjup av några spillbitar.
Och dessutom ett utmärkt sätt att få användning för alla korta stumpar man får överMathiasS skrev:
Inte skall du fälla in någonting i bjälkarna. I så fall måste du börja med att riva ut alla bjälkar och byta dem mot två tum bredare virke. Annars blir det för svagt.
Är det verkligen värt det arbetet och den kostnaden?
Jag råkar händelsevis vara utbildad byggnadsingenjör på Batchelor nivå och jag gick alla frivilliga fortsättningskurser i hållfasthetsberäkning av träkonstruktioner.
Skråspika fast stumpar mellan bjälkarna eller spika dit en brädlapp på var sida om bjälken som du kan lägga ändorna på.
Är det verkligen värt det arbetet och den kostnaden?
Jag råkar händelsevis vara utbildad byggnadsingenjör på Batchelor nivå och jag gick alla frivilliga fortsättningskurser i hållfasthetsberäkning av träkonstruktioner.
Skråspika fast stumpar mellan bjälkarna eller spika dit en brädlapp på var sida om bjälken som du kan lägga ändorna på.
Nu kan du väll inte göra sådana påståenden utan att veta förutsättningarna. Huset är inte byggt och överdimensionerat på grund av önskan av isolering.H heimlaga skrev:Inte skall du fälla in någonting i bjälkarna. I så fall måste du börja med att riva ut alla bjälkar och byta dem mot två tum bredare virke. Annars blir det för svagt.
Är det verkligen värt det arbetet och den
Om huset inte är byggt kan du ju spika/skruva en 45a ovanpå golv reglarna istället, det lär bli mycket billigare än onödigt grovt virke i bjälklaget.R Ragnar Olofsson skrev:
Den lösning som 90% av alla skulle använda om man ändå ville ta ur för regeln är att man tar cirkelsågen och kör några snitt på rätt djup. Därefter tar man antingen stämjärnet ELLER så fortsätter man med cirkelsågen tills det är klart. Båda alternativen går snabbt.
....men det är en konstig lösning eftersom det blir lika bra eller bättre att skruva kortlingar mellan bjälkarna.
....men det är en konstig lösning eftersom det blir lika bra eller bättre att skruva kortlingar mellan bjälkarna.
Nej jag har inget svar på din fråga, du har ju fått förslag och förklaring att det du planerar inte är nödvändigt eller kanske inte ens lämpligt. Kolla traguiden för lösning på stöd under golv om du inte är nöjd med de svar du fått här på Byggahus.R Ragnar Olofsson skrev:
Om du önskar göra ett antal 45x45mm jack i golvbjälkarna och inte hittar den fräs du söker skulle jag rekomendera fogsvans och stämkniv, det är enkelt billigt och en enkel syssla du kan pyssla med om du inte behärskar skråspikning av regelstumpar mellan reglar/golvbjälkar och har valt onödigt grovt virke i bjälklaget så du kan ta bort 45mm på höjden.