966 läst ·
3 svar
966 läst
3 svar
Spånsugsrör igen
Jag har läst ett antal trådar men hittar inte riktigt något svar på det jag undrar. Jag har en Fm300 (1,5kW) som jag använt till bl.a. min Luna W64 ansluten med en 100mmslang. Det har fungerat men nu håller jag på att avsluta byggt av e; ny verkstad på 32m2. Och kommer då att dra ett rörsystem till olika maskiner jag har också skaffat en Axminstercyklon och ett hepafilter. Jag hade tänkt använda 125mm spiro men ser att det inte finns några bra avgreningsrör så tanken blev då att använda 150mm spirorör och 160mm markavloppsgrenar. Det finns ju fler på forumet som gjort detta och verkar nöjda. Funderingen är nu om sugens kapacitet räcker för ett system med150/160 mm rör med en 1,5kW sug med cyklon. Eller kommer spånen att samlas i systemet. Är det någon som provat den här kombinationen?
Tack för svar. Hittade också en firma som hade 125 grenrör. Men de verkar inte vara så vanliga. Tänkte att eftersom du verkar ha skaffat 125 gren så kanske du hade erfarenhet av hur det fungerat med 125 rör. För min del så har det fungerat med 100 slang hitills men nu när jag bygger ny verkstad så vill man ju få det så bra som möjligt och de flesta verkar ju förespråka större rlrdimensioner därav frågan. För min del är det hobbyverkstad där endast en maskin kommer att vara igång samtidigt. Jag har ju en Axminster cyklon med 100 dimension så detta torde ju vara flaskhalsen.N Nybyggarn skrev:
jag är tacksam för andras wtfarenhrtet ovh synpunkter
Jag har också en "hobbyverkstad", har en Felder AF22 spånsug, vet inte hur den är jämfört med din?
Jag använde 160 rör och även 160 grenar som jag sen konade ner sista biten till 125 så det går att ändra senare om det behövs. Gjorde väl ingen större undersökning när jag installerade, det är rätt korta sträckor.
På hyveln (en Moreten H410) fungerar det väldigt bra och det är ju den som producerar mest spån, har även en större justersåg och där det kunde vara bättre, men det kan ju vara utformningen av spånhanteringen i själva sågen som är problemet.
Jag använde 160 rör och även 160 grenar som jag sen konade ner sista biten till 125 så det går att ändra senare om det behövs. Gjorde väl ingen större undersökning när jag installerade, det är rätt korta sträckor.
På hyveln (en Moreten H410) fungerar det väldigt bra och det är ju den som producerar mest spån, har även en större justersåg och där det kunde vara bättre, men det kan ju vara utformningen av spånhanteringen i själva sågen som är problemet.
Klicka här för att svara