Hej

Är på jakt efter en spånsug. Har förstått att duabs FM300 med filter verkar vara bra men helst hade jag haft en 3fas istället. Ska detta vara så svårt att hitta till ungefär samma pris? Är det någon som har ett tips att bidra med?

Mvh Marcus

Dheri Dheri skrev:
På duab.se finns det FM300S den är trefas och har dubbla säckar.
[länk]
Den har jag sett. Men min tanke var att jag skulle ha patronfilter och då kräver FM300S två sådana om det inte går att stänga av ena sidan?

ClasseClas
FM300 är på 2hk=1500 Watt. Det är inte mycket att splitta upp på 3 faser. Kör på den så har du en enkel lösning med patronfilter.

Alla pengar du "sparar" använder du till att köpa en cyklon och sedan till att modda spånsugen. :-)
Patronfilter och hemgjord cyklon monterad i en verkstad för spånhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threa...ettera-med-cyklon.327700/page-14#post-3162305

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
FM300 är på 2hk=1500 Watt. Det är inte mycket att splitta upp på 3 faser. Kör på den så har du en enkel lösning med patronfilter.

Alla pengar du "sparar" använder du till att köpa en cyklon och sedan till att modda spånsugen. :)
[bild]
[länk]
Något sådant skulle jag gärna ha Men vad menar du med att splitta upp 1500w på tre faser? För fm300 är enfas. Menar du att 1500w på en fas inte är så farligt?

C capture skrev:
Något sådant skulle jag gärna ha Men vad menar du med att splitta upp 1500w på tre faser? För fm300 är enfas. Menar du att 1500w på en fas inte är så farligt?
korrekt. En vattenkokare ligger ju på 2000w, en kupevärmare 1200-2000w osv.

ClasseClas
C capture skrev:
Precis. Om du har avsäkrat för 3x16A i garaget så finns det utrymme för maskiner också.

Precis. Om du har avsäkrat för 3x16A i garaget så finns det utrymme för maskiner också.
Bör vara avsäkrat så. Ville mest sprida på alla faser så det blir jämnare belastning på huvudsäkringarna men får nog bli en spånsug med bara en fas

Då vart det beställt. Tyvärr fanns inte duabs men patronfilter så fick bli en annan lite dyrare men men.

Föresten, var hittade du cyklonen?

ClasseClas
Vad är det för maskiner du har? Är det mindre maskiner så räcker de där fint, har själv en 0.75kw till de små maskinerna å det fungerar bra
Men är det större maskiner så är det bra med en kraftig fläkt, har själv en 15kw med cyklon som jag är mycket nöjd med, den suger riktigt bra. Men då måste du få tillbaka luften in igen för den suger rejäla mängder luft

• Gilla
Peter_J
  • Laddar…
Det är både billigare å bättre att bygga själv, då får du ett system exakt som du vill ha det. En bra grej är att kunna ha reglerbart varvtal på fläkten, minskar både buller och energiåtgång. Det löser man med frekvensomriktare eller tvåhastighetsmotor.

• Gilla
Peter_J
  • Laddar…
Jag kommer ha en rikt/planhyvel, oklart om det blir 310mm eller 410mm kutter, en liten bordssåg, och en bandsåg. Kör själv så maskinerna kommer väl aldrig gå samtidigt. Är ok med att flytta slang mellan maskinerna initialt så kommer inte bygga ett fullt system så att säga.

Ska du ha 310 eller 410 så bör du ha minst 2.2kw motor, helst 4kw. Min lilla rikt/planhyvel som är kopplad till 0.75kw sugen är en liten Woodstar med ca 18cm kutter men det suger inte alltid upp allt, så det blir nog till att behålla sugen med filter men byta fläkten till en 1.5/4.5kw. Håller på å brottas med att få till nåt bra utsug till svarven så det får va en som kan skapa ett stort luftflöde

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.