Varför skulle det vara straffbart? Att ta till vara något som uppstått i hushållet och använda det för att göra upp eld, alternativet att åka extra till staden 3 mil bort och köpa någon braständare måste vara väsentligt sämre.S sjoelund skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Nä, jämförelsen mellan Sverige och Indien är inte rättvis. Många personer som lever i avfallsröken i Haryana hade varit mycket lyckliga över att slippa den hälsofarliga GDS-sophanteringen och istället ha ett välordnat system med avfallspannor med ordentlig rökgasrening, t ex. Vilket du får om du betalar en liten peng för att få dina sopor hämtade hemma (eller vid det beryktade fritidshuset).G gussina skrev:undrar vem som är amatör.. du kan ju inte jämföra indien med sverige.. Och Haryana med en liten ort i bushen.. Om du eldar upp några kartonger i sin spis/kamin ?? och vaddå elda upp sitt eget avfall utan restriktioner.. det är väl inte det det handlar om.. det är inte en "fullskalig anläggning "utan restriktioner" utan "husbehovs" eldning ..
tur man bor grannfritt...här åker dagstidningar,kuvert & kartonger i vedpannanF fribygg skrev:
Jag sa inte att det var fel eller dumt att göra som du vill, men lagen är ganska tydlig...F fribygg skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/avfallsforordning-2020614_sfs-2020-614
Den gröna har jag andra grejor i. Den bruna till kompost är full å den var det jävligt viktigt att tömma varannan vecka. Men det har dom aldrig gjort. Jag brukar öppna den å ta ett foto varje vecka...SågspånPappspikEternit skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Här där jag bor tar de över 300 kr per tömning 2 ggr/mån. Jag tycker det är hutlöst! (Men jag har lyckats bli befriad från tömning! (Peppar, peppar)). Men årsavgiften ca 1500 kr får jag betala.Storsockret skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Vet inte hur du bor men själv slapp jag sophämtning då jag under några år bodde på annan ort och huset stod tomt dock var jag fortsatt skriven på adressen. Fått betala årsavgiften på 1500 kr. Flyttade tillbaka för 3 år sedan och har inte hört ett ljud. 1500 kr/år mot 600 kr/mån gör stor skillnad.Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
Det var sakligt å användbart.. Tack!emmschen skrev:Har försökt bli av med soptunnorna när jag renoverade ett hus som jag inte bodde i under tiden. Deras handläggningsavgift, samt att man ändå var tvungen att betala ”den fasta avgiften”, slutade med att jag hade sparat typ 20 kr på årsavgiften och inte haft några tunnor. Så jag behöll dem, men toppade dem med välsorterat byggavfall istället för att fylla containern på bygget.. Nötter.
Har du bestridit fakturan så har du bestridit den. De kan inte skicka den vidare. De kan ju inte heller skicka en faktura för tiden de lagt ner i ditt ärende, om de inte i förväg har informerat om den kostnaden. Det duger inte att berätta efter att man redan påbörjat ett ärende, när du dessutom har sagt att du inte vill gå vidare.
Frågan är om du inte kan prova att vända dig till ARN? Och det verkar också som ett konstigt förfarande att helt enkelt tvinga dig, och sedan ta betalt per timme för en handläggning av överklagande.
Den fasta avgiften kommer du kanske inte undan, eftersom du ju använder deras återvinning. Den avgiften är för ”möjligheten att kunna använda återvinningscentralen”.. Jag kom inte undan trots att jag tydligt kunde påvisa att jag hade en egen container på tomten, och inte hade någon anledning att ligga och köra med släp till tippen under byggtiden..
Alternativt bestrid, betala inte, och använd inte sopkärlen. Och kommer de inte och försöker tömma heller så har de ju egentligen inget att komma med. Se till att ha bevis på att du bestridit fakturan. T.ex. ett mail där de svarar att ”det hjälper inte att bestrida”.
Det är tufft men kallas solidaritetsprincip.Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
Innan det blev så här så hade varenda gård o stuga utanför stan en egen sophög med allt från glas till plast
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Ja det är inte klokt också denna Svenska avundsjuka. Varför ska den slippa betala osv. Eller de som har så stora inkomster att de tycker 6600 kr/år för att betala för en "tjänst" man inte nyttjar är "några kronor". Eller miljötalibanerna som tycker det är "straffbart" att tända pannan med kartong. Herregud vilket fjanteri!A AndersS skrev:
...med tanke på hur det ser ut i skogsgläntor och vid återvinningsstationer så känns det rimligt att "tvinga på" folk med en fastighet sophämtning... Tyvärr...
Annars skulle många resonera att de inte vill betala och kasta påsen vid återvinningsstationen eller bara rätt ut i naturen. Säkert skulle många sköta sig, men lika många skulle inte göra det. Det är jag säker på eftersom det inte funkar idag. Folk är ju helt dumma i huvudet ibland. Det är lika vid sopsorteringen. Folk kastar elektronik i pappåtervinning och kalsonger och skor bland flaskorna. Jag vet inte om det är folk som bara vill jävlas eller om det finns de som är så korkade så de inte fattar en enkel instruktion.
Jag har även sett de som totalt misstolkat, dvs lagt plastflaskor bland glasåtervinningen och matlådor i glas i kartonginsamlingen. De går på utseendet på prylen. Inte vad den är gjord av. Till och med 3-åriga dagisbarn klarar detta.
...med det sagt så har jag full förståelse att det känns idiotiskt om man har ett hus som står tomt och ändå får betala för tömning...
Annars skulle många resonera att de inte vill betala och kasta påsen vid återvinningsstationen eller bara rätt ut i naturen. Säkert skulle många sköta sig, men lika många skulle inte göra det. Det är jag säker på eftersom det inte funkar idag. Folk är ju helt dumma i huvudet ibland. Det är lika vid sopsorteringen. Folk kastar elektronik i pappåtervinning och kalsonger och skor bland flaskorna. Jag vet inte om det är folk som bara vill jävlas eller om det finns de som är så korkade så de inte fattar en enkel instruktion.
Jag har även sett de som totalt misstolkat, dvs lagt plastflaskor bland glasåtervinningen och matlådor i glas i kartonginsamlingen. De går på utseendet på prylen. Inte vad den är gjord av. Till och med 3-åriga dagisbarn klarar detta.
...med det sagt så har jag full förståelse att det känns idiotiskt om man har ett hus som står tomt och ändå får betala för tömning...