Byggde en låda för att dölja ventilationsröret till spiskåpan. Men när jag satte dit det ser de inget bra ut tycker jag,
Kanske någon som har en idé hur man kanske kan lösa de på något annat sätt?
Kanske någon som har en idé hur man kanske kan lösa de på något annat sätt?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
För det första bör du ju använda samma material som skåpen så det smälter in.
Sen är det snyggare om du låter "lådan" gå ända från väggskåpet och bort till högskåpet samt liva väggskåpets framkant.
Lägg alltså en skiva och sätt sedan en bit som takanslutning i framkanten.
Typ som på bilden nedan...

Sen är det snyggare om du låter "lådan" gå ända från väggskåpet och bort till högskåpet samt liva väggskåpets framkant.
Lägg alltså en skiva och sätt sedan en bit som takanslutning i framkanten.
Typ som på bilden nedan...
Redigerat:
Hej Paul!
Jo hade tänkt att måla lådan.
Problemet är att takanskutningen på fläkten är djupare än väggakåpen som de sitter monterade. Så de blir ju en kant som man ser på bilden. Funderar om jag ska dra takanskutningen ända upp till taket sen bygga 2 små lådor brevid istället. Eller hur menade du? Hängde inte riktigt med
Problemet är att takanskutningen på fläkten är djupare än väggakåpen som de sitter monterade. Så de blir ju en kant som man ser på bilden. Funderar om jag ska dra takanskutningen ända upp till taket sen bygga 2 små lådor brevid istället. Eller hur menade du? Hängde inte riktigt med
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
JF. skrev:Hej Paul!
Problemet är att takanskutningen på fläkten är djupare än väggakåpen som de sitter monterade. Så de blir ju en kant som man ser på bilden. Funderar om jag ska dra takanskutningen ända upp till taket sen bygga 2 små lådor brevid istället. Eller hur menade du? Hängde inte riktigt med![]()
Vad ? ...menar du skorstenen eller... :S
Men den kan väl inte vara djupare än vad väggskåpen är...
Det har jag aldrig varit med om någongång...
Sorry, men jag förstår inte riktigt hur Du menar och det är svårt att se på bilden med.
Dessutom inte lätt att förklara det i skrift tyvärr.
Väggskåpen är drygt 30 cm djupa och fläkten 22 cm djup. Men vägg skåpen är monterade brevid murstocken så de sitter
Grundare än själva fläkten. Mäter jag från väggen där fläkten sitter ut till ytterkant på väggskåpet får jag runt 19 cm, de är det som ställer till det hela. Förstår du kanske nu hur jag menar?
Grundare än själva fläkten. Mäter jag från väggen där fläkten sitter ut till ytterkant på väggskåpet får jag runt 19 cm, de är det som ställer till det hela. Förstår du kanske nu hur jag menar?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... ja det framgår ju inte så lätt på bilderna...
Men då är det klurigare att få till det snyggt ju så jag hade nog gått på den linjen med att låta skorstenen gå ända upp och ha en liten låda på var sida om istället.
Kanske kunde bli fräckt att diagonalbygga lådan annars som typ ett burspråk görs...
Håll de 19cm och liva väggskåpet och gå ut mot typ 25-26cm vid fläkten och sedan in till 19 igen när du möter högskåpet...
Hoppas du förstår hur jag menar för det är svårt att förklara det man själv ser framför sig...
Men då är det klurigare att få till det snyggt ju så jag hade nog gått på den linjen med att låta skorstenen gå ända upp och ha en liten låda på var sida om istället.
Kanske kunde bli fräckt att diagonalbygga lådan annars som typ ett burspråk görs...
Håll de 19cm och liva väggskåpet och gå ut mot typ 25-26cm vid fläkten och sedan in till 19 igen när du möter högskåpet...
Hoppas du förstår hur jag menar för det är svårt att förklara det man själv ser framför sig...
Faktiskt tänkt på burspråks modellen med. Frågan är ju vilket som blir bäst?
Om man drar skorstenen ända upp till taket, skall man liva de 2 små lådorna med väggskåpen iaf? Eller sätta de grundare?
Tack för att du tar dig tid och svarar!
Om man drar skorstenen ända upp till taket, skall man liva de 2 små lådorna med väggskåpen iaf? Eller sätta de grundare?
Tack för att du tar dig tid och svarar!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag hade ju nog livat dem med väggskåpen då så att det inte blir onödigt många nivåer.
Dock tror jag det blivit snyggast som jag visade på bilden där jag byggt in med en baldakin med spottar fast du får då göra den som en burspråksmodell typ...
Inga problem...
Dock tror jag det blivit snyggast som jag visade på bilden där jag byggt in med en baldakin med spottar fast du får då göra den som en burspråksmodell typ...
Inga problem...
Jag gjorde något liknande här hemma ... ska lägga upp bilder....
men den första du visar tycker jag att du ska gå ut till skåpets kant....
sen bygga in hela takanslutningen..... jag ska visa med bilder..... Kommer i nästa.....
men den första du visar tycker jag att du ska gå ut till skåpets kant....
sen bygga in hela takanslutningen..... jag ska visa med bilder..... Kommer i nästa.....
jag skulle nog gå fram till skåpet dit slutar..... Kan du inte rita upp det i Paint eller nåt annat program....? Min låda går fram till kaklet slutar på höger sida..... Det blir som en liten oas... Vi satte Spottarna lite vid sidan om men inte för långt bak bara.... räkna med kuriosat oxå så hittar du säkert en lösning...
Håller på att såga till de nya bitarna nu. De jag kom att tänka på är att om jag livar med ytterkanten (dörren) på väggskåpet så kommer de ju bli ett glapp till takanslutningen som ska vara på väggskåpen.
Så ska jag liva med takanslutningen istället för ytterkanten på dörren på väggskåpet?
Så ska jag liva med takanslutningen istället för ytterkanten på dörren på väggskåpet?