ricebridge skrev:
Förresten. Hur ska man få sågbladet på en sticksåg att hålla sig lodrätt, och inte skeva iväg när man sågar lite tjockare arbetsstycken?
Köp märkesblad och tryck inte så hårt framåt på sågen. Låt det ta lite tid när du sågar :)

Klyvkniven bör kunna justeras, kolla det innan du köper en ny såg :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Så vad har en sänksåg för fördel gentemot en cirkelsåg?

ricebridge skrev:
Klart frestande... klart frestande.

Vad har en sänksåg som inte en cirkelsåg har?
:D

Förutom att såga rakt och fint kan du börja såga mitt i materialet om du vill, du har varvtalsreglering, bromsad klinga, precisare inställningsmöjligheter, stopp för att enkelt spåra materialet innan du kapar mm. Med skena blir långa raka snitt ungefär lika enkelt som att slå i en spik, eller nästan iaf! Eller att kapa parkettgolv som jag roat mig med idag, både på längden, kortsidan och i vinkel går galant utan missöden (inte inräknat att det varit fel på tumstocken vid ett par tillfällen...)

Jag har säkert glömt nåt men det är ett grymt bra verktyg för framför allt finsågning.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Varför klarar inte en cirkelsåg med skena detta då? (nyfiken)

En bra cirkelsåg med skena klarar såklart raka, långa snitt galant den också. Har ingen bra sådan så inga tips där dock.

S
ricebridge skrev:
Så vad har en sänksåg för fördel gentemot en cirkelsåg?
i princip är sänksågen likvärdig med en cirkelsåg
sänksågen är dock lite enklare att hantera

Du börjar ju inte såga mitt i ett arbetsstycke med en cirkelsåg, t.ex. lagt golv. Sänksågen är ett precisionsverktyg.

Sänksågen är ett mycket bra verktyg. Men om du främst är ute efter raka snitt och inte behöver börja mitt i ett stycke, funkar cirkeln med en skena lika bra.

S
falkn skrev:
Du börjar ju inte såga mitt i ett arbetsstycke med en cirkelsåg, t.ex. lagt golv. Sänksågen är ett precisionsverktyg.
självklart kan jag det. kan du hantera en cirkelsåg så

SBH skrev:
självklart kan jag det. kan du hantera en cirkelsåg så
Haha okej.. Man gör ju knappast det med någon större precision iaf. Du får ju hålla undan klingskyddet och sänka ner sågen med klingan igång. Det duger kanske för grovkapning av någon OSB, men du sätter ju inte den i en nylagd stavparkett direkt. Dessutom är det ju inte direkt säkert.

S
falkn skrev:
Haha okej.. Man gör ju knappast det med någon större precision iaf. Du får ju hålla undan klingskyddet och sänka ner sågen med klingan igång. Det duger kanske för grovkapning av någon OSB, men du sätter ju inte den i en nylagd stavparkett direkt. Dessutom är det ju inte direkt säkert.
finns ingen ide få någon att förstå.
allt ni kan göra med en sänksåg, kan jag göra med en vanlig cirkelsåg.

SBH du har funnits med så länge att nu kivas du bara :). Det är väl klart att man "kan" göra samma sak med en cirkelsåg som med en sänksåg men inte lika lätt.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
S
pär h skrev:
SBH du har funnits med så länge att nu kivas du bara :). Det är väl klart att man "kan" göra samma sak med en cirkelsåg som med en sänksåg men inte lika lätt.
så klart är det inte för en lekman att göra samma som jag.
vill ju bara förklara att man inte behöver ha sänksåg till vad en cirkel klarar lika bra. :)

SBH skrev:
finns ingen ide få någon att förstå.
allt ni kan göra med en sänksåg, kan jag göra med en vanlig cirkelsåg.
Visst, det går att göra med stämjärn eller morakniv också. Det tar bara lite längre tid och kräver lite mer övning.

ricebridge skrev:
Varför klarar inte en cirkelsåg med skena detta då? (nyfiken)
Som någon annan skrev ger sänksågen (om du köper någorlunda bra kvalitet) en högre precision i snittet tack vare att man "låser fast" sågens platta i en skena och om skenan är rak och är tillräckligt förankrad är det i princip omöjligt att såga snett. En cirkelsåg måste du pressa mot ett anhåll för att det ska hålla linjen och har du otur kan kvistar och dyl tvinga bort sågen några mm från anhållet och då blir snittet snett.

Du kan väldigt enkelt mäta upp ditt stycke och lägga sågskenans kant precis på mätpunkten och få exakta mått. En sänksåg är i mina ögon ett måste om du ska såga många raka snitt utan krångel som tex vid garderobsbygge, kapa hyllor, klyva längre paneler eller kapa till passbitar, täcksidor och stommar vid köksbygge tex.
Andra fördelar med sänksåg:
1. Påbörja ett snitt mitt i ett stycke för att göra en springa.
2. Såga i vinkel för att kapa gerfogar tex.
3. Såga spår i både skivmaterial och golv eftersom du kan bestämma sågdjupet.

Sänksågen var mitt första seriösa snickeriverktyg tillsammans med fräs och slipmaskiner från Festool.

Jag kan tänka mig att cirkelsågen är smidigare då du ska kapa och klyva stora volymer byggskivor där precision inte är viktigt som tex då du bygger hus/väggar och ska upp med mycket plyfa/OSB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.