Jag vill skapa en halvpermanent förlängning av vattensystemet -- dvs, jag tänker sätta en slang på utkastaren (i ett hörn av trädgården), fästa den längs huset och sedan sätta en ny Gardenakompatibel koppling med stoppventil på en stolpe. Enkelt och low-effort. För att minska tryckförlusten tänkte jag använda 1" eller till och med 1 ¼" slang. Men jag hittar ingen snabbkoppling för den dimensionen.

Har jag bara googlat dåligt? Finns det kopplingar för grövre än ¾" slangar? Eller ska jag använda andra kopplingar?

Tips om att göra på andra sätt är också välkomna, men inom ramen för att det är en relativt enkel lösning jag söker, problemet som ska lösas är inte värt vare sig massor av pengar eller timmar av insats. Om det som byggs börjar läcka kommer ingenting gå sönder, så risken är liten.

Camlock/Kamlock finns för detta ändamål. Använder det själv på dränkbar pump,

• Gilla
wtunemyr
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Camlock/Kamlock finns för detta ändamål. Använder det själv på dränkbar pump,
Tack! Var köper du dem? Jag bor i Stockholm; kan förstås beställa men gillar bättre att klämma och känna på saker innan jag köper.

Karrock
Klokoppling av typen Geka (ej atlas copco) finns på hornbach etc upp till 1"/G25.

En sådan här alltså?

https://www.bauhaus.se/slangkoppling-1#go-to-description

Finns det en motsvarande med skruvgänga istället för slanganslutning?
Har en pump med invändig r25 som flyttas mellan olika ställen där det vore smidigt att kunna ansluta en klokoppling direkt utan en slangbit mellan.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jodå, de heter gängkoppling, såg jag efter att ha scrollat vid liknande produkter.

[länk]
Tack! Jag tror det är samma som Karrock rekommenderade. Men hur kopplar jag det sedan till resten av systemet? Jag har kollat på flera olika Geka-kopplingar, men får liksom ingen bild av hur de faktiskt kopplas vare sig till slangen eller andra komponenter.

Camlock är en annan variant som är mer rejäl/industriaktig.

• vvsoutlet-kamlock-kamlock-633-f-snabbkoppling-g20-gsn2403559.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henrik 75 skrev:
Camlock är en annan variant som är mer rejäl/industriaktig.
Tack! Även där är då frågan -- hur kopplar jag det till resten av systemet?

Du väljer vad du vill ha för storlek och anslutning då de finns i olika varianter.

• c1237a_335x335.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
wtunemyr
  • Laddar…
H Henrik 75 skrev:
Du väljer vad du vill ha för storlek och anslutning då de finns i olika varianter.
Men när det sen ska kopplas till t ex en vattenspridare med Gardenakoppling, finns det någon adapter mellan de två systemen?

Okej då hade jag missuppfattat då jag trodde du var ute efter koppla ihop slangar med snabbanslutning.
Skulle man vilja så kan man avsluta med en sån här och gänga på 1" slanganslutning.

• Gardena 2917-20 Snabbkontakt.png
    Skapa konto
  • C397F6FB9917A77268A7FCF9463CE52DA39442B4.slangkoppling-invandig-ganga-forkromad-34-16-mm-75-0...webp
    Skapa konto
tommib
Du får bygga adaptern själv. En gängad Gekakoppling eller Camlock och en gängad Gardenakoppling. Skruva ihop dem. Klar.

För trädgårdslang är Gekakoppling/Klokoppling/Atlaskoppling mer lättillgängligt och sannolikt billigare.

Klokopplingar liknande Geka är mycket vanliga som koppling för brandslang upp till ungefär 1 1/2 tum världen över. Så det är en väl beprövad princip för att göra enkla, robusta kopplingar.

Adapter från Geka till Gardena finns att köpa färdiga:
https://www.monopoel.de/catalog/adapter-gardena-geka-system-p-1558.html
Annars är det lätt att göra en sådan av gängade delar.

Observera att de flesta olika klokopplingssystem må se lika ut, men de är i allmänhet inte kompatibla. Geka passar ej med atlas tryckluftkopplingar eller svensk klokoppling för brandslang, SMS1176. SMS1176 passar hjälpligt med atlas. Men i stort sett alla klokopplingar som går att hitta i bygghandel eller trädgårdsbutiker är Geka.

Camlock är fina kopplingar för industribruk och höga tryck, men de är inte hemafroditkopplingar, så det vill till att hålla reda på vilken ända på slangen som ska var. Dessutom så är det ganska lätt att råka spola ur den lösa packningen ur honan. Använder dom flitigt på en konstsnöanläggning men skulle gärna slippa dom om det fanns något mer lättarbetat alternativ som tål 25 bar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.