Hej,

Behöver hjälp med för och nackdelar mellan Ilve och Smeg. Det jag är ute efter är en gasspis med 90 cm ugn. Fiskbrännare är även ett krav för stex stekbord och avlånga grytor.

Det jag väljer mellan är Ilve och Smeg, dock verkar det vara ont om information som ställer dessa två spisar mot varandra. När man går in till återförsäljare av båda säger de att det inte är ngn skillnad på dem, enbart en smaksak.

Men när man tittar på specen på båda spisar ser jag följande skillnader.

Smeg har sex brännare varav en en mindra fiskbrännare
Smeg har en modernare design (smaksak)
Smeg har roterande grillspett till ugnen (om man tänker köra en hel gris)
Smeg är ca 8000 billigare.
Smeg har bara en temporär lösning av Tepanyaki-häll

Ilve har bättre finish på brännare
Ilve har bättre kraft i sina brännare (trelåger på wok, samt alla har högre effekt än smeg)
Ilve har större fiskbrännare till stekbord.
Ilve har bättre permanent lösning på tepanyakihäll som verkar vettig med skärbräda mm
Ilve saknar roterande grillspett

Den viktigaste frågan är om Smeg spisens brännare räcker till eller om 80% av brännarna bara fungerar som varmhållning. Även om den kostar 8000 mindre än ilve så är det mkt pengar om man känner att spisen inte levererar.

Alla våra andra vitvaror kommer från siemens förrutom vinkyl som kommer från smeg. det är ju alltid snyggt att ha samma linje på vitvarorna. Men jag har alltid haft en förkärlek till Ilve.

Någon med erfarenhet av dessa spisar och vad skillnaden på deras bärnnare gör i verkligheten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.