Den senaste tiden har jag behövt fylla på vatten i det slutna värmesystemet, mer än tidigare. Har varit runt i huset och kollat alla kopplingar och luftventiler på radiatorerna men kan inte hitta något läckage.
Vi har nyligen byggt till huset och har några nya radiatorer och en golvvärmeslinga. Har märkt att detta har gjort att det släpper ut mer vatten vid värmepumpens ventil. Vad det beror på vet jag inte.
Hur mycket vara normalt att behöva fylla på i ett slutet system?
Vi har nyligen byggt till huset och har några nya radiatorer och en golvvärmeslinga. Har märkt att detta har gjort att det släpper ut mer vatten vid värmepumpens ventil. Vad det beror på vet jag inte.
Vad är det för vatten och vad är det för ventil?frimson skrev:Den senaste tiden har jag behövt fylla på vatten i det slutna värmesystemet, mer än tidigare. Har varit runt i huset och kollat alla kopplingar och luftventiler på radiatorerna men kan inte hitta något läckage.
(Är det säkerhetsventilen till värmesystemet? Är det det som är läckaget?)
Normalt ska du inte behöva fylla på något.
Ja, det är säkerhetsventilen vid värmepumpen. Jag minns att installatören sa att där skulle kunna komma ut lite vatten ibland så jag har en hink stående under den. Det senaste har där alltså kommit mer än tidigare, oklart varför. Antar att det är någon slags självreglering, men det är inte så att det sipprar ut lite hela tiden.
Jag får leta vidare bland kopplingar på systemet, men kan som sagt inte hitta något läckage.
Jag får leta vidare bland kopplingar på systemet, men kan som sagt inte hitta något läckage.
Finns två olika säkerhetsventiler. Båda kan sitta "vid värmepumpen" om värmepumpen har en vvb.
1. En säkventil hör till värmesystemet, alltså vattnet som finns i dina element och golvslingor. Den ventilen ska inte läcka.
2. En säkventil hör till varmvattnet i varmvattenberedaren. Den ventilen ska normalt läcka.
Vilken ventil är det som läcker hos dig? (kan det vara säkventilen till värmesystemet, alltså den som normalt INTE ska läcka?)
Ta gärna en bild så blir det enklare att hjälpa
1. En säkventil hör till värmesystemet, alltså vattnet som finns i dina element och golvslingor. Den ventilen ska inte läcka.
2. En säkventil hör till varmvattnet i varmvattenberedaren. Den ventilen ska normalt läcka.
Vilken ventil är det som läcker hos dig? (kan det vara säkventilen till värmesystemet, alltså den som normalt INTE ska läcka?)
Ta gärna en bild så blir det enklare att hjälpa
Redigerat:
Du har troligen för litet expansionskärl. Ska vara en tiondel av totala vattenvolymen men helst lite större.
frimson,
Mitt system tappar jättelite i tryck och jag tror min säkerhetsventil släpper ut lite pga för litet expansionskärl. Jag har läst mig till att min villa på ca 140kvm har dygt 1000 liter i sitt slutna system. I min Fjärrvärmecentral sitter ett expansionskärl på 6L tror jag, det har svårt att klara skillnader på 20L volym och då tror jag säkerhetsventilen öppnar
Jag hoppas mitt fel är så.
Mvh
Bambi
Mitt system tappar jättelite i tryck och jag tror min säkerhetsventil släpper ut lite pga för litet expansionskärl. Jag har läst mig till att min villa på ca 140kvm har dygt 1000 liter i sitt slutna system. I min Fjärrvärmecentral sitter ett expansionskärl på 6L tror jag, det har svårt att klara skillnader på 20L volym och då tror jag säkerhetsventilen öppnar
Mvh
Bambi
Redigerat:
Om du inte har några vattentankar eller andra volymförstorande anordningar i ditt värmesystem så tror jag inte du har så mycket som 1000 liter i systemet?Bambi skrev:frimson,
Mvh
Bambi
En radiator kan ju rymma väldigt olika men det kanske rör sig om 2-3-4-5-6- liter/st eller nåt sånt?
Rören rymmer en del också men inte så mycket, ca 3 dl/meter om det är 22 koppar.
Säg att du har 20 radiatorer och 100 meter rör? Kan det vara rimligt?
(Då blir volymen 20*5=100 liter och 100 meter rör*0,3=30 liter. Tot ungefär 130 liter)
Aha. Säg att det går typ 4 meter golvslang per m2?Bambi skrev:
Då blir volymen 4*65=260meter.
260meter 20 mm(?) slang* 3dl/m= 78 liter, eller nåt sånt.
+ kulverten+ radiatorerna
Blir nog inte 1000 liter?
Redigerat:
En bild på ventilen/ventilerna skulle kanske underlätta. Jag hade problem med en läckande säkerhetsventil till mitt värmesystem (tror det var en sån här: http://www.lkarmatur.se/sv/LK-Armat.../Sakerhetsventiler/Sakerhetsventiler---varme/ ).
Jag tog loss ventilen (tömde systemet på vatten först förstås) och kunde konstatera att packningen var slut. Tyvärr är det inte en vanlig enkel packning som går att byta utan det blev att byta säkerhetsventil till en ny.
I mitt fall var det såpass stor läcka att jag tappade 0,2 bar om dagen ungefär, då droppar det rätt konstant ur skvallerröret och är lätt att upptäcka. Ser du något dropp och isåfall med vilken frekvens?
Vad du kan börja med att göra är att motionera ventilen lite (vrider du på den ska den släppa ut lite vatten och sen stänger den sig igen i nästa läge, efter ungefär ett kvarts varvs vridning. Har du tur är det bara skräp som gör ventilen otät, och skräpet kan lossna (eller iaf hamna i ett annat läge) om du motionerar ventilen.
Om det inte är ventilen så är risken att du har en läcka på något värre ställe, t.ex. i ett rör dolt i golv eller vägg.
Jag tog loss ventilen (tömde systemet på vatten först förstås) och kunde konstatera att packningen var slut. Tyvärr är det inte en vanlig enkel packning som går att byta utan det blev att byta säkerhetsventil till en ny.
I mitt fall var det såpass stor läcka att jag tappade 0,2 bar om dagen ungefär, då droppar det rätt konstant ur skvallerröret och är lätt att upptäcka. Ser du något dropp och isåfall med vilken frekvens?
Vad du kan börja med att göra är att motionera ventilen lite (vrider du på den ska den släppa ut lite vatten och sen stänger den sig igen i nästa läge, efter ungefär ett kvarts varvs vridning. Har du tur är det bara skräp som gör ventilen otät, och skräpet kan lossna (eller iaf hamna i ett annat läge) om du motionerar ventilen.
Om det inte är ventilen så är risken att du har en läcka på något värre ställe, t.ex. i ett rör dolt i golv eller vägg.
Redigerat:
Jag tappade också ca 0,2 bar från igår till idag. Men jag har inte hittat var det kommer ut än. Jag ska reda ut det här med de olika ventilerna när jag kommer hem, hoppas förstås att det inte är en dold läcka.b8q skrev:
Aha, detta skulle det kunna vara. För problemet startade när vi byggde till huset och värmesystemet så att säga blev större. Några nya radiatorer och framförallt en ny golvvärmeslinga på ca 10 m2. Jag får ringa installatören och kolla om han tror på denna teori.johanpelle skrev:
Ska leta läckage själv först bara.
Om du delvis har nyinstallerat i systemet så kan det också vara luft som försvinner.
Luften kan försvinna ur automatiska avluftare (om du nu har automatiska avluftare, men det brukar det finnas på tillexempel golvvärmefördelaren)
Luften kan försvinna ur automatiska avluftare (om du nu har automatiska avluftare, men det brukar det finnas på tillexempel golvvärmefördelaren)