Byggahus.se

Skambud?

1. J
    Medlem Nivå 8
    Ofta ser man annonser där skambud undanbedes eller så hör man någon som säger sig ha fått ett skambud, men var går gränsen för att det är ett vanligt bud eller om det är ett skambud? Är det typ 10% under eller är det något annat?
    Vad har ni för åsikter i ämnet?

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Finns ingen gräns, det är fritt att ge bud och fritt att neka.
    Jag förstår inte hur folk kan bli upprörda över lägre bud än väntat.
    Det är ju bara ignorera eller ge ett motbud.

• Laddar…
  3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Skambud är väl snarare när man lägger ett bud på 10-20% av vad som är utgångpriset. Eller långt under uppenbart värde.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 8
    När man lägger ut en annons så finns det inget mer jobbigt än att få en massa skambud, jag har ute ett hus nu, där har jag valt och inte presentera skambud, utan mäklaren vet vart gränsen går, finns ingen vits att släppa iväg något på skambud, samma med bilar, sålde en för 2 år sedan ,fick göra om annonsen där jag var tvungen och skriva "skambud, hör inte av er" jag fick plocka bort annonsen först, blev över fylld mail/sms av alla skambud , låt oss säljare slippa alla dessa skambud.

5. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Jag la i somras ut en annons och fick en som undrade vad sista priset är, jag svarade med "kom med ett bud" och det gjorde faktiskt personen, budet var helt okej och sakerna hämtades.

Äntligen blev jag av med de gamla sommardäcken till bilen som skrotades 2010 :oops:

6. Byurn
    Nybyggare · Nivå 6
    Vad skambud är kan man ju inte veta, det beror på vem som betraktar det hela.

7. J
    Medlem Nivå 8
    Precis. Jag känner en som gnällde över att han bara fick skambud på sitt hus.
    Det visade sig att det var det ända budet. Kan man ens kalla det skambud då?

• Laddar…
  8. F
    Medlem · Nivå 6
    Jag la ett bud 23% under utgångspriset!
    Skambud eller ej, vet jag inte...
    Efter två månader så ledde det iallafall till en diskussion. Vi landade på 16% under utgångspris...
    Visade sig va det enda budet säljaren fick...

9. T
    Medlem Nivå 2
    När jag köpte mitt första 97 bjöd jag 24% under taxeringsvärdet och fick motbud på 11% under och köpte för det...... var iofs. den enda som kom med ett bud

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 8
    Beror lite på hur man ser på saken, jag la ut en Bmw M3 med V-8 an 2010 för 310 tusen, lite under dom flesta andra, annonsen kom ut kl 20:00 efter kl 23 var jag tvungen och plocka bort annons, hade då 64 svar på skambud, både på sms och mail, dom flesta försökte på 220-260 för en bil som låg på 320 tusen . även efter jag skrivit att skambud inte kommer tas så reducerades skambuden till 30% men ändå en hel del, tog tre veckor drygt då kom en köpare och tog den för 300, vilket även han tyckte var ett grymt bra pris för bilen.
    Men i princip varje dag den månaden var det alltid folk som skicka sina skambud, bytes förslag osv.. helt i onödan, varför ska jag ge bort 100 tusen bara för att bli av med den, lika och behålla den då.

11. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Skambud är ett ord som hittats på av säljare som inte förstår vem som bestämmer varans värde.

12. C
    Medlem · Nivå 16
    Bilar och bilprylar är en sak för sig. Kan inte jämföras med en husförsäljning. Många som säljer bilen via en bilfirma bara för att slippa bli nerringda av en massa "sista priset"-idioter som inte skäms för att bjuda 25% av utgångspriset.

• Laddar…
  13. galento
    Medlem · Nivå 9
    Brukar bara sätta ut mail till att börja med och dumpar svar med ej sökbara telefon nummer.
    Man bör nog inte vara ensam vid bilförsäljning för det är nog en del skumma individer
    i rörelse.

En kvinna i bekantskapskretsen skulle till Stockholm i ett ärende och samtidigt sälja bilen
    där och åka tåg hem. Affären var överenskommen innan avfärd med köparen men när hon
    kom fram var hela "ali baba" släkten där och råprutade och hon upplevde stämningen
    mycket otrevlig så hon fick släppa bilen billigare bara för att komma därifrån.

• Laddar…
  14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Skambud skulle jag säga är när någon bjuder klart mindre än de tror att säljaren kan få. Antingen hoppas man att säljaren inte känner till varans värde eller att denne är i en position där det krävs en snabb affär. Inte sällan är väl rätt aggressiv förhandlingsstil inblandad också, som exemplifierats ovan.

Jag har inga problem att hysa öppet förakt för den typen av affärsmetoder, och jag skulle lätt välja bort en motpart som jag upplevde försökte lura mig. Att skriva att skambud undanbedes hjälper nog något, då kan kanske lite färre av de värsta hyenorna låta bli att höra av sig då de förstås slösar med sin tid också om de lägger energi på att bjuda på ett sätt som säljaren inte accepterar.

Samtidigt är inte alla låga bud jämfört med utgångsbud skambud, vissa säljare har en skev bild av värdet på det de vill sälja.

15. P
    Medlem · Nivå 7
    "Normala" skambud har jag ingenting emot. Om jag säljer något och bara får "skambud", så har jag satt fel pris. Om jag ger någon ett lågt bud så brukar jag lägga till någon extra fördel för säljaren, typ snabb avhämtning eller något i den stilen.

Bilar däremot har jag slutat sälja privat. Finns för mycket avskum som kryper runt på blocket och försöker göra klipp.

• Laddar…