Byggahus.se
Hej,

Någon som kan dela med sig av erfarenheter med Sjödalshus säljare för Västra Götaland?

Vi tänker bygga i närheten av Vänersborg och har hört enbart positivt om Sjödalshus som tilltalar oss mycket. Men som med alla leverantörer av detta slaget är kontakten och inställningen hos säljaren på distriktet mycket viktigt!

Gärna andra synpunkter och kommentarer kring Sjödalshus.

Vi funderar på Royal Bohus! ::) ::)
 
Hej TMC,

vi har oxå tittat en del på Sjödalshus och varit intresserade av kungslilja och Liljekonvalj. Har pratat
med deras säljare här i Göteborg som heter Göran Åström och måste säga att jag tycker att han är störtskön.  ;D  Där sitter det inte fast utan han verkar vara villig att möta ens krav/önskningar. Planlösningen kan man ändra hur man vill utan extra kostnad, så vida man inte vill förstora/förminska huset, och priset går självklart att diskutera.
Om ni inte varit in i ett sjödalshus så har dom ett visningshus i särö söder om Göteborg som jag kan rekommendera att ni besöker.

Mvh C
 
Hej,

Ja, det visningshuset skall ju enligt uppgift vara öppet på helgerna, har planerat in ett besök nu till helgen som kommer. Vilken husmodell är det?

Har hört så mycket positivt om SH så det i kombination med störtläcker exteriör lockar och rockar!

Men frågan är om det är lika svindyrt som svinläckert?

Har du några prisindikationer?
 
Kungslilja ligger på ca 3.2 miljoner och liljekonvalj på ca 2.5 nyckelfärdigt. Det pris du får från SH är dock ett högsta pris eftersom SH köper upp tjänsterna efter man skrivit kontrakt med dom. Dessutom är dom ganska generösa om man vill använda huset som visningshus...
Visningshuset i Särö är ett hovdala från Royalserien. Ett tips är att ringa Göran Åström innan ni ska dit för att kolla att det är öppet.
Tycker precis som du att SH är skitsnygga hus men tyvärr blev jag inte lika imponerad när vi besökte visningshuset  :-? så nu känner jag att ska vi bygga SH så vill jag besöka den modellen vi bestämt oss för innan jag skriver på något...
 
Hmm, vad ingår i det dom kallar nyckelfärdigt? Är det komplett färdigbyggt hus med grund och allt eller är det utan grund i det priset - hur specar dom nyckelfärdigt (Totalentreprenad eller?)

Nyfiken som katten för vår kontakt är på utlandsresa...shit!

Vad var det specifikt du inte gillade på visningshuset - detaljer eller finish?

Vet du om det skiljer mycket i pris mellan deras olika serier eller är det ungefär samma kvm-pris oavsett om du väljer den ena eller andra husserien?
 
Jag har ingen aning hur SH ligger prismässigt i dom andra husmodellerna men i den offerten vi fick för Liljekonvalj så kostar det huset på totalentreprenad 2 544 163 kr. Då ingick allt, utom tomten, men det var inkluderat hel platta, bygglov, el, kakel, klinker, målarfärg ja rubbet.

Efter att ha tittat på husen i katalogen och på fotona där hade jag en bild av att det var lite mer exlusiva hus. Men när jag klev in i visningshuset kändes det inte som om huset hade vidare rymd utan det kändes ganska litet och trångt vilket gjorde mig ganska besviken...
 
Detta verkar ju jätteintressant - vår ansvarige säljare vi har blivit hänvisad till hos Sjödalshus är på semester och vi är därför extremt förväntansfulla och nyfikna.

Du har inte lust att mer detaljera vad som ingick och inte på er offert - får gärna PM:a mig om du inte vill skriva ut det här.
 
I vår offert ingick:
Hus i utgångsstandard
Tillval & utbyten (17000)
Schakt & grund
Montering (inkl kran)
VVS-installation (inkl golvvärme)
El inst.
Målning dvs matrialet (tapet, inom & utomhusfärg)
Kakel & klinker
Byggstädning
Nybyggn. karta & bygglov
Anslutning el
Kvalitetsansvarig
Byggström-sopcontainer
Spröjs
Dessutom bjuds man på tillval värde 40 000 kr eftersom dom firar 40 års jubileum i år... :)
 
Tack så mycket!

För att vara en så påkostad katalog som Sjödalshus är tycker vi det är konstigt att dom inte skriver någonting alls om sin grundstandard om den nu dessutom är hög. Kan du beskriva lite vad som ingår så att man får en känsla av vad som kommer till som tillval. Lite förvånade blev vi när ni fick lägga till spröjsade fönster som tillval för normalt brukar ju sådant som finns i ritning ingå och det är inte många hus som inte har spröjsade fönster på deras hemsida...

Ni står för allt arbete med målning tapetsering etc själva förstår jag?

Vad var det för tillval och byten ni gjorde som blev 17.000 kr?

Tack igen!

Längtar tills vi får kontakt med säljaren!!!! Min fru är ELD & LÅGOR!

Förresten - hur tänkte ni göra med garage?
 
Vi har inte beslutat oss ännu för att bygga SH. För oss pendlar det fram och tillbaka mellan olika husföretag och dessutom arkitektritat...Ena dagen har vi bestämt oss för SH, nästa för kungshus, tredje dagen har vi anlitat en arkitekt för att på den fjärde dagen återigen titta i kataloger.... :-? Blir inte klok på detta!
Måste säga att jag tycker att SH har ett väldigt professionellt bemötande och alla papper man får från dom är proffsiga, för att inte prata om deras säljare som jag tycker är störtskön ( iallafall på det tidiga stadium som vi är på). Men som sagt jag vill nog besöka ett till hus innan jag skulle bestämma mig för dom. För jag blev inte såld på deras visningshus...
 
Känner igen oss i er beskrivning...vi håller också på med flera olika och velar, får inte riktigt till rätta känslan även om vi har fått vår egenritade planlösning att resultera i intressanta offerter från flera håll. Vi håller också på att fundera på lösvirke kontra prefab, vet inte hur det blir i slutänden.

Mycket bra information från dig att man inte skall ha superhöga förväntningar på SH visningshus - har sökt den säljaren men inte fått svar ännu ifall det är öppet till helgen. Får hoppas att han svarar!

Kan du beskriva vad som inte föll er i smaken när ni såg huset och varför det i så fall skulle bli bättre om ni ser ett annat SH?

Man vet ju aldrig om ett professionellt bemötande betyder seriös byggnation också - vi har kontakt med TrivselHus och det är också mkt seriöst skött i våra kontakter från deras sida, men här inne läser man ju rätt många trådar där de skjuter över ansvar på byggherren trots att de snackar så vitt och brett om att dom tar ansvar och fixar. Därför är det konstigt att dom inte erbjuder totalentreprenad...

Vilket Kungshus är det ni funderar på och vilket SH ligger närmast ert önskemål?

Förresten - vart ligger er tomt?
 
Vår tomt ( vad underbart att skriva vår...) är precis avstyckad och klart och ligger i Kode norr om Göteborg.

När det gäller SH så är det Liljekonvalj som vi är intresserade av men jag tycker även att Kungslilja och Ryfors är mycket fina ( med viss modifikation så klart). Tyvärr är Kungslilja utanför vår budget. Ryfors vet jag faktiskt inte vad den kostar men det ligger nog kring kungslilja...
Vi tittar även på Häggen-Hjältevadshus, kungsgården-Kungshus och Liljeholmen-Mjöbäcksvillan. Plus att vi har en arkitekt som håller på att rita ett hus åt oss. Snacka om att vara veliga  ;D. Men som sagt man vill bygga sitt drömhus och det inom en budget...Plus att vi känner oss lite trångbodda idag så det handlar även om vem som kan ha huset på plats inom en rimlig tid.

När jag var i kontakt med SH säljare frågade han om vi besökt visningshuset för att "uppleva deras standard". När han sa så så fick jag ganska höga förväntningar på just standarn. Det i kombination med dom läckra ritningarna i katalogen sköt mina förväntningar i höjden så när vi väl var på plats kände både jag och min man att det här är ju inte mer speciellt än dom andra husen vi varit in i. Dessutom hade jag förväntat mig ganska mycket rymd i huset, vet ej varför, och visningshuset kändes kanska trångt med små rum.
Varför jag inte blev särskilt imponerad har att göra med att jag hade så höga förväntningar så därför skulle jag vilja besöka ett liljekonvalj eller typ Ryfors för att se om det skiljer sig i upplevelse kontra den känsla man får för ett hus när man bara tittar på planlösningar...
 
Jag "kan" Ryfors/Häggen/Kungsgården eller Liljeholmen så jag får kika på de olika hemsidorna, Kungslilja däremot vet jag vilket det är och det är ju ett jättehus. Det blir en allför vidlyftig budget för vår det, vi kommer att hålla oss under 200 kvm. Sedan vill vi gärna bygga lagom stort för att kunna ha alla trevliga tillval och göra någonting kul av tomten och inte bara det vanliga med gräsmatta, häck och flaggstång...

Men om du tycker ni är veliga så tror jag att ni är ungefär 3% så veliga som vi är :surprised: :surprised: för vad säger du om:

- Antingen på befintlig tomt i Åsa eller stycka av i Vänersborg....(ett gökur låter KOKKO.... :-X)
- Funderar på 1-plan, 1½-plan eller kanske 2-plan?
- Valmat tak med eller utan kinaknäck (har diskuterat den här knäcken i 6 månader...)
- Kopplat eller fristående dubbelgarage...
- Hade bestämt oss för frånluftsvärmepump, det enda som är säkert nu är att det blir jord- eller bergvärme och INTE frånluftsvärmepump - tjena!

Suck!

Men kul är det och rödvinet går åt som smör när katalogerna läses på kvällarna!!
 
Hej

VI bygger med SH o de är så super med att göra, vi bygger i Skåne Östra Grevie, o redan nu ser man kvalité skillnad o ordning o reda som de har, om man jämför med de andra där ute, Älvsbyhus o A-Hus.

Vi har jättebra kontakt med våran försäljare o byggarbetarna så allt går enligt planerna.
Inget alls att klaga på o standarden är mycket bra, som helkaklat i båda toaletterna+ klinker i både grov entré o huvud entré. Sen Så allt flexibelt, du får ha vilken planlösning du vill utan att betala extra!!!!!! så ditt hus är alldrig likadant som någon annas som har byggt med sjödalshus. Sen så Är vår agent super super, han hjälper oss gärna och säger "det tar jag på mig o ordnar" . Nu är det så att man bygger general entreprenad med dem o vi trode att efter att agenten är klar med vad man vill välja för hus o tillbh så tar byggmästaren över som nu är så här i skåne med SH. Men nope, allt är super duper.

Vi kan inte säga mer än att vi rekomenderar alla SH man vet vad man får för kvalite´o ordentlighet. Peppar peppar ta i trä ::) Vi bygger ett 1 halv plan hus och har platta som grund.


TMC skrev:
Hej,

Någon som kan dela med sig av erfarenheter med Sjödalshus säljare för Västra Götaland?

Vi tänker bygga i närheten av Vänersborg och har hört enbart positivt om Sjödalshus som tilltalar oss mycket. Men som med alla leverantörer av detta slaget är kontakten och inställningen hos säljaren på distriktet mycket viktigt!

Gärna andra synpunkter och kommentarer kring Sjödalshus.

Vi funderar på Royal Bohus!  ::) ::)
 
Hej,

Var idag och besökte visningshuset i Särö och tyckte att det gav ett mycket gott intryck. Säljaren var en trevlig kille och vi diskuterar eventuellt vidare med honom. Positivt var - vilket vi inte visste - att Sjödalshus har spånskiva utanpå gipsen i både ytter och innerväggar, inte vanligt som standard! Idag har man HTH som köksleverantör med per 1/1 2006 byter man till Vedum och kommer att ha dem både i kök och badrum.

Krabban: Hur var era möjligheter att diskutera pris vid er affär? Vore intressant att höra vad ni gjorde för tillägg och givetvis vilken husmodell ni bygger? Ni har inte någon hemsida? Skulle vara kul att följa ert bygge.

En annan sak jag glömde var att detta är första hustillverkaren jag har diskuterat med som har 300 mm underliggande cellplastisolering i plattan. Jag frågade om det inte är många som vill ha avdrag för att göra 200 istället och då sa han, vem bygger ett hus för ett par miljoner och snålar in på frigolit? Räcker som svar för mig!

Tack för mig, hej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.