Vi ska byta den hopplösa manuella shunten för värmen i huset. Jag har kikat runt lite och undrar nu om någon här känner till en som inte ser ut som den var designad av en halvblind byråkrat på 70talet. den kommer sitta väldigt synligt så det vore kul om rumspanelen är lite snyggare än ex. automix 10/20

någon som har erfarenhet av ESBE´s trådlösa?

Jag har en Automix 20 och är sjukt nöjd med den! Har dragit ca 50 meter kabel från panncentral till huset där den sitter fungerar alltid, inget strul. enkel installation plug and play.

jag tänkte köra med thermomatik cbj rs. rinkabyrör har bra priser på dessa best nr: 2869

Automix 20 2125:- ink moms ink frakt från LK Acaso. Cbj hos Rinkaby 1985 + 128 exp avg 2113:- inte stor prisskillnad direkt. valde Automixen för den kändes lite snyggare

silversmeden skrev:
Automix 20 2125:- ink moms ink frakt från LK Acaso. Cbj hos Rinkaby 1985 + 128 exp avg 2113:- inte stor prisskillnad direkt. valde Automixen för den kändes lite snyggare
är någon bättre eller sämre?

Automixen kan du ställa minimum framledningstemperatur, kan vara bra om du har vattenburen golvvärme och inte vill att det ska bli kallt på golvet när solen värmer på våren.

Har Esbés trådlösa shunt, CRB121, tycker den funkar fint, håller jämn temperatur i huset och är lätt att hantera.

Tack för alla svar och synpunkter.
fastmoving? hur länge har du haft den?

Redigerat:
fastmoving? skrev:
Har Esbés trådlösa shunt, CRB121, tycker den funkar fint, håller jämn
temperatur i huset och är lätt att hantera.

hur funkar de att ha de trådlöst? hur långt har du mellan shunt o innegivarn? hur lång räckvidd är de på den? den är väl rätt dyr i inköp? typ 4000:-

Funkar fint med trådlöst, har pannrummet ute i garaget och panelen inne i hallen, är väl ca 15 m mellan panelen och shunten. Har inte hittat nån uppgift på kontrollpanelens räckvidd, men tror nog den är tillräcklig för de flesta.
Man kan ställa max- o mintemp på framledningen, välja mellan om man vill se framledningens temp eller aktuell i huset, går att välja nattsänkning osv.

Har haft shunten sen början av februari, byggde pannrummet då...
Rörkrökaren fick tag på den till ett bra pris, var nån introduktion av den modellen så prisskillnaden till den shuntstyrning han först tänkt blev nästan intet, hamnade på ca 2600 + moms.

fastmoving? skrev:
Funkar fint med trådlöst, har pannrummet ute i garaget och panelen inne i hallen, är väl ca 15 m mellan panelen och shunten. Har inte hittat nån uppgift på kontrollpanelens räckvidd, men tror nog den är tillräcklig för de flesta.
Man kan ställa max- o mintemp på framledningen, välja mellan om man vill se framledningens temp eller aktuell i huset, går att välja nattsänkning osv.

Har haft shunten sen början av februari, byggde pannrummet då...
Rörkrökaren fick tag på den till ett bra pris, var nån introduktion av den modellen så prisskillnaden till den shuntstyrning han först tänkt blev nästan intet, hamnade på ca 2600 + moms.
å fan de låter ju jävligt bra. har nå liknande avstånd som du. får se om de blir en sån här me då kanske, kolla lite olika priser o den billigaste jag hitta kosta 3900kr, dubbelt så mycke som den jag tänkt från början. hmm, men då får jag ju nattsänkning :) är de bra eller? med nattsänkning alltså?

Det har ju skrivits en del om nattsänkning här på forumet om det är bra eller inte. Rent logiskt så säger väl det sig själv att mitt i vintern kanske det inte funkar så bra men övrig tid kan det nog funka. Har man gv och nattsänkning så går det ju åt ganska mycke värme när nattsänkningen upphör för att värma plattan. Jag har nattsänkning men funderar på att använda den på dan istället. Vet inte om man tjänar nåt direkt, kanske skulle testa.

silversmeden skrev:
Det har ju skrivits en del om nattsänkning här på forumet om det är bra eller inte. Rent logiskt så säger väl det sig själv att mitt i vintern kanske det inte funkar så bra men övrig tid kan det nog funka. Har man gv och nattsänkning så går det ju åt ganska mycke värme när nattsänkningen upphör för att värma plattan. Jag har nattsänkning men funderar på att använda den på dan istället. Vet inte om man tjänar nåt direkt, kanske skulle testa.
ja de låter ju faktiskt smartare, de e ju på dan man rör sig i huset o tvättar o torktummlar mm som tillför värme (haha vilket jävla konstaterande) men är de värt den stora prisskillnaden på automatiken?

Vet inte, det är väl som bilar ungefär Porsche eller WW, skojar bara, jag tycker tråd känns stabilare, trådlöst kan ibland haka upp sig eller liknande. Beror väl lite samtidigt på om du har lätt att dra tråd eller inte, själva tråddragningen är inte komplicerad direkt. Jag köpte min på Jula 4 tråds EKKX telekabel 100 m för 269:-

Automixen 20 har också nattsänkning och den kostar inga 4k.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.