Byggahus.se
Jag har nu suttit och läst här på forumet ang. isolering av gamla timmerhus. Det jag spekulerar på är byggt någon gång omkring 1920 och är idag helt oisolerad och fasaden är plåt.

Jag tänkte nu publicera en bild som ska sammanfatta vad jag har förstått från alla de trådar som behandlar isolering av äldre hus. Jag har hel gått utifrån att allt material ska vara hygroskopiskt samt att jag har valt dubbelgipps som enda ångbroms från insidan.


Jag är tämligen säker på att jag missuppfattat något och är därför mycket tacksam för alla synpunkter som kan tänkas komma. Som ni se så har jag fokuserat mig på träfiberisolering från thermocell. Finns det några för och naktdelar som jag bör beakta och kommer det att räcka med 70 mm isolering? (jag bor i Västragötaland.
 
  • Isolerad Timmervägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Förlåt, jag vet inte vilka trådar du hittat, men från ett byggnadsvårdmässigt perspektiv så bör du ha varken luftspalt, isolering eller gips. Utvändig isolering gör att husets proportioner förvanskas, gips är ett dött material som ger en dito yta.
 
  • Gilla
Sommarvägen4
  • Laddar…
Ska jag vara ärlig så har jag pusslat ihop en en salig massa trådar och artiklar. Mycket är dock hämtat från olika tilverkares hemsidor. Ekofiber, Feelingwood, Thermocell, Isolina, Isocell, Pavaflex

Då jag ska byta panel på huset kommer jag passa på att isolera utifrån, detta samtidigt som jag issolerar källarmuren. Att fasaden bygger ut extra 8 cm mot nuvarande konstruktion gör inte så mycket då både källaren och taket kommer justeras motsvarande...

Dengroth, skulle du kunna hjälpa mig med att skapa en "inifrån och ut" skiss, dvs. hur skulle du lägga upp det om du ägde ett helt oisolerat timmerhus med en fasad som skulle bytas?

Ang. gipsen så citerar jag nu Thermocell; "Insidan på en yttervägg ska alltid vara minst 5-6 ggr tätare än utsidan. Det får man med 2xgips, OSB+gips eller råspont+gips. Ska du ha enkel gips eller träpanel, så måste du ha en Ångbroms före." (http://www.thermocell.se/)
 
dengroth skrev:
Förlåt, jag vet inte vilka trådar du hittat, men från ett byggnadsvårdmässigt perspektiv så bör du ha varken luftspalt, isolering eller gips. Utvändig isolering gör att husets proportioner förvanskas, gips är ett dött material som ger en dito yta.
Nu är väl det redan kört med det kulturella värdet i och med att det sitter en plåtfasad på huset.
Vad gäller gips så lär den väl förmodligen tapetseras?
 
mlkjhr skrev:
Nu är väl det redan kört med det kulturella värdet i och med att det sitter en plåtfasad på huset.
Vad gäller gips så lär den väl förmodligen tapetseras?
Det jag vill göra är att dels återuppbygga det kulturella värdet, dvs. genom att åter ge huset en fasad som signalerar tidigt 1900-tal. Detta samtidigt som huset isoleras och varsamt lyfts in i 2000-talet.

Anledningen till att jag nu undersöker hur ytterväggskonstruktion bör genomföras är då jag tidigare sett hus som stått i hundra år som på bara några år ruttnat ihop efter att någon, icke påläst, snickare eller glad amatör lagt sin hand på huset.

Som jag tidigare nämnt så vill jag att "mitt" hus ska renoveras och jag vill att den renoveringen ska vara ekologisk och långsiktigt genomtänkt och med det sagt vill jag att renoveringen sker varsam med tanke på husets ädla konstruktion.

Då jag inte har några planer att ta mig ann fasadrenoveringen än på några år så får vi se det här som ett första stapplande försök till att denna glada amatören faktiskt blir en påläst glad amatör och där med också rädda ett fint hus till framtiden... :)

Kan gips vara skadligt för huset? Ska det bara vara levande material i väggen? Eller handlar gipsfrågan om ett kulturellt värde?
 
Tror inte att gips är skadligt. Invändningarna brukar handla om att det blir för slätt och "dött".
 
Då är det ok för mig :) ... så länge det inte skadar den tidigare konstruktionen!
 
Råd från isoleringsföretag bör man ta med en nypa salt. Dom vill sälja isolering.
Invändigt räcker det nog med en skiva.
Utvändigt sätter du vindpapp på timmerstommen och sen spikar du på panelen utan isolering och luftspalt. Ojämnheterna mot timmerstommen är tillräcklig luftspalt.
Ett problem man kan få med för djupa fönsternischer på insidan är att det kan bildas kondens på insidan av fönsterrutan på hösten.
 
Känns lite dumt att inte isolera då man ändå ska byta panel och fönster... Jag kommer nog ändå först börja med vindsbjälklaget... Men i nästa skeende så vill jag fixa till fasaden.
 
Du vinner inte speciellt mycket på att isolera väggarna på ett timmerhus. Den mesta värmen försvinner via taket. Vad du däremot vinner på är att täta väggarna så att det inte drar. Det spelar ingen roll hur mycket du isolerar om inte väggarna är täta. Sök på byggnadsvårdforumet, det finns massvis av trådar om detta.
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Ska det bara vara levande material i väggen?
Det beror lite på hur du fäster gipsen, timmerstommen rör på sej och förr eller senare kommer det spricka i gipsskiveskarvarna.

Eller handlar gipsfrågan om ett kulturellt värde? Mest det. Sen måste du regla upp så det blir slätt. Jag tycker inte det är värt allt jobb att sätta gips, hellre panel, snyggare och mindre jobb, prismässigt tror jag inte det blir dyrare med panel.

Ska du inte ha luftspalt bakom ytterpanelen som föreslagits så bör du använda en färg som andas, ex slamfärg.
 
Nu har ytterligare bud ramlat in på huset :(

Jag bifogar länken till objektet och håller tummarna för att ingen annan spekulant läser tråden och blir än mer sugen nu när era svar dimper ner... Men jag får chansa och hoppas på att eventuella konkurrenter har mindre pengar :) !!!

Som jag ser det så är det redan nu inflyttningsbart, varken jag eller min fru skulle trivas i ett nyckelfärdigt hus utan vi vill ha att göra för en tid framöver...

Jag hoppas på synpunkter på objektet. Hur många hundra timmar tror ni att det behövs för att återskapa husets sanna karaktär? hur mycket skulle du sätta som maxpris på objektet? (snittpriset för hus i bättre skick ligger i området på 2037500 räknat på en snittyta á 106 kvm, dvs. 19220 kr kvm). Jag har satt ett tak på 1 500.000 kronor, varvid yttereligare 1 000 000 ska in under en, låt säga, en tioårsperiod...

Övervärderar jag huset???


Länk: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-rada-lidkopings-kommun-rada-pastorsexp,-4390856
 
Redigerat:
Du Tobias, huset är byggt 1949. Varför vill du ge det en fasad som signalerar tidigt 1900-tal?
 
Det stämmer inte riktigt. Timmerhusets ena hälft finns dokumenterad som kommunhus...

Lite är sagt om huset men det finns bilder. Det jag har kunnat rota fram är att Råda sockens kyrkliga frågor övergick vid kommunreformen 1862 till Råda församling och för att hantera de borgerliga frågorna bildades Råda landskommun. Ett kommunhus behövdes och den första husdelen byggdes.

1936 förändrades Råda kommun och behovet av ett nytt kommunhus började gro. Men man utnyttjade det befintliga huset, med vissa modifikationer, ända fram tills 1949 då det "nya" kommunhuset upprättades. I denna nya byggnad lät man, som brukligt var, låta det tidigare kommunhusets timmer vara del i den nya konstruktionen.

Landskommunen uppgick 1952 i Kållands-Råda landskommun som 1969 uppgick i Lidköpings stad. Härefter fick huset sin nuvarande ägare, dvs. Råda pastorat...

En teori som jag har är att man kan förklara murstockens ganska udda placering som ett led i att lät fördubbla byggnadsytan.

Men du har helt rätt dengroth! huset är mer eller mindre byggt 1949. Den tidigare konstruktionen nämns inte ens i text utan syns endast på bild... Men visst vill man lyfta fram en trevligare fasad än den plåt som nitats fast någon gång omkring -69.

Kalla mig naiv men timret har anor och det är anorna jag vill lyfta fram :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.