Nu har securitas direct tydligen ändrat sig om utesiren. Först sa de att de har inga, installatören sa de inte har några som passar i systemet. Efter att jag frågat hur lång uppsägningstid jag har på nuvarande larm så hittade securitas en annan installatör som kan sätta upp en utesiren. Men det verkar som det inte lika bra som de som finns via powermax.
Det är bara en siren och inget blixtljud på den. tillverkaren ska tydligen vara honeywell secom. Jag hittar ingen info om det på internet.
I alla fall så skulle den kosta 2 pix att sätta upp och jag får ingen garanti av någon anledning. de brukar tydligen inte gå ut och berätta att de har en siren utan bara om om tjatar. Åsikter om detta??

Bara en tanke.... Om du har utomhussiren så får dina grannar lyssna på den i en timme tills securitas behagar åka ut. De kanske tycker att det är dåliig reklam?

Det kan ofta ta upp till timme innan vaktbolagen dyker upp efter ett larm.

En utomhussiren får oftast inte låta mer än 4 min..

4 min e max när det gäller sirener...sen att de startar om pga ny rörelse är ju en sak, men vi programerar aldrig mer än 4min, sen kan man ju köra ett blixtljus paralellt på en utgång som e dragen tills larmet är återställt...

När jag tänker efter så har jag hört att det inte är tillåtet med utomhus siren inom tätbebygt område. Stämmer det? Kommer förmodligen att installera larm snart och jag vill då ha utomhussiren så att grannarna märker om larmet går, inget direktkopplat dock ska den ringa upp mig, en på jobbet sa att det inte var tillåtet inom tätbebygt område...

Alla andra säljer utesirne. Ett företag sa att det är som nyårsraketer. Alla skjuter dem men ingen gör nåt. Lagen är grumlig..

Vad är de för larm du ska köra med, kommer du kunna tysta det via mobilen?
I de jag har i skallen ang larmlagen, så är den riktigt gammal och behandlar mest vad som gäller för att företag ska få installera larm, samt anläggnings ägarens skyldigheter.. Tex skötsel, minskning av obefogade larm osv..
Kommer inte på något om utomhus siren, men som sagt tänk på grannarna..
Max 4min, har du garage, placera en siren där o en i huset.. De hörs garanterat ändå. (ett tips är SIR200)
Sätt ett blixtljus utomhus,..
På jobb har vi tex inom brand börjat ersätta det yttre larmdonet mot endast blixtljus, speciellt inom tätbebyggt område..

Kan väl säga att i Gbg sätter man inga yttre larmdon för brand alls utan enbart Blixtljus.. allt enligt reglerna

Jupp, blixt e ju larmdon :)
Rätt kul med vissa besiktningsmän är ju när de går på om att de ska vara ett larmdon(klocka/sir), o försöker övertyga än om att blixtljus inte är det... Läs innan till då :) he he..

Polisen rekommenderade utesiren så de bryr sig knappast. De vill väl hellre stoppa inbrott än höga ljud..

Haha...nä dom bryr sig inte...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.