Doodler
Hej alla!
Då man blivit med hus så skall en kompressor inhandlas.
Kommer främst användas för att blåsa rent. Pumpa däcken på husvagnen. Ev lacka något litet i framtiden. Även spika kan ju komma på kartan.

Som 90% av alla andra vill jag inte lägga mer än 1500kr.
Första tanken va denna från biltema.

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-ol-20-24-2000033889

Men sen dök denna upp på kampanj.

https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-006975/

24l eller 50l? Känns som att julas är bättre på alla plan eller?

Någon som har scheppach kompressor som kan ge nått ömdömme.? Känns billigt för en 50l kompressor.

Alla billiga mindre kompressorer är made in china brandad olika bara.

Den från Jula är eoner bättre än den från bt..

Köp den som ger mest luft.

Bra svar från föregående men glöm att lacka med något av alternativen.
Precis som blästring kräver lackering rätt mycket luft, dvs stor tank. Särskilt när du lackar vill du inte ha pauser där kompressorn ska återfylla tanken och bygga upp trycket igen.

Sök lite här på forumet så får du input från erfarna och proffs när det handlar om mer än att blåsa rent och pumpa däck och fotbollar.

Du får nog revidera din budget också.
//Ronnie

PS. Menade inte att vara oartig, välkommen till forumet också! DS

Doodler
Tack för svar.
Lackningen skippar jag nog isåfall. Har en 500l på jobbet. Så får ta dit grejerna isåfall om jag ska lacka.
Men ingen som har input om just scheppach kompressorer?
Hittar en del inlägg här om kompressorer men inte om just scheppach

Det är ju samma "skit" som andra, det är som skrivet ovan bara olika namn på samma sak. Det duger till lite fix hemma men inget man lackar en bil med.

Som sagts ovan, det är samma tillverkare/samma krafs .. Köp, ta hand om den så gott du kan (dvs. töm ur kondensvatten, byt olja om det finns) och hoppas på det bästa ...

Jag köpte en Scheppach i höstas från Harald Nyborg. Den läckte i samtliga kopplingar så den kom aldrig upp i arbetstryck. Tanken var full i sand också. Väldigt billig men man får vad man betalar för... Funkar iaf för dyckertpickan.

Har haft en Hercules 50liter 2 HP från bauhaus länge nu. 10-15 år tror jag, verkar hålla bra även om jag nu kanske skulle göra annorlunda.... till spikpistoler etc skulle jag vilja ha en mycket mindre kompressor som är lätt att släpa runt. I garaget skulle jag vilja ha en med större flöde (vet inte om det är större tank eller starkare motor som behövs, kanske båda).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.