Hej.
På vattenledningen in till min panna sitter en LK 514 säkerhetsventil som börjat släppa ut vatten i "skvalröret", antar att den börjar bli dålig så den bör bytas, men vilket tryck ska jag ha på den, det finns ju olika att köpa.
Står inget annat än LK 514 på den och hittar inga papper på vad den ska ha för tryck?
På vattenledningen in till min panna sitter en LK 514 säkerhetsventil som börjat släppa ut vatten i "skvalröret", antar att den börjar bli dålig så den bör bytas, men vilket tryck ska jag ha på den, det finns ju olika att köpa.
Står inget annat än LK 514 på den och hittar inga papper på vad den ska ha för tryck?
På toppen på ratten brukar det sitta en etikett med öppningstrycket angivet.
Sitter den på inkommande kallvatten till VVBn eller sitter den på påfyllningen till pannan/värmesystemet?
Till VVBn är 9 eller 10 bar
Till värmesystemet är det 1,5-2,5 bar
Sitter den på inkommande kallvatten till VVBn eller sitter den på påfyllningen till pannan/värmesystemet?
Till VVBn är 9 eller 10 bar
Till värmesystemet är det 1,5-2,5 bar
Titta på pannans typskylt vad det står för maxtryck på VVB där, sen välj en ventil med samma eller lägre öppningstryck. Har du eget vatten och kontroll på hur högt det går kan du välja så du ligger över det men i princip kan man säga att 6-9 bar är ok i de allra flesta fall oavsett.DYEUffe skrev:
Skylten ser ut så här:GK100 skrev:
Klicka här för att svara




