Hej.
På vattenledningen in till min panna sitter en LK 514 säkerhetsventil som börjat släppa ut vatten i "skvalröret", antar att den börjar bli dålig så den bör bytas, men vilket tryck ska jag ha på den, det finns ju olika att köpa.
Står inget annat än LK 514 på den och hittar inga papper på vad den ska ha för tryck?
 
  • Säkerhetsventil LK 514 monterad på vattenledning med blått vred och rörkopplingar, använd i samband med vattenpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På toppen på ratten brukar det sitta en etikett med öppningstrycket angivet.

Sitter den på inkommande kallvatten till VVBn eller sitter den på påfyllningen till pannan/värmesystemet?

Till VVBn är 9 eller 10 bar
Till värmesystemet är det 1,5-2,5 bar
 
Kan också stå i manualen till pannan när den sa öppna om du inte hittar info om det på själva ventilen.
 
Brukar så på ratten som sagt var.


Ventil med mässingskoppling och svart vred, märkt 70 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den sitter på inkommande vatten till pannan, toppen på den är tyvärr borta så det står inget där 😞
 
  • Rostig ventil på inkommande vattenrör till panna, saknar topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DYEUffe DYEUffe skrev:
Den sitter på inkommande vatten till pannan, toppen på den är tyvärr borta så det står inget där 😞
Titta på pannans typskylt vad det står för maxtryck på VVB där, sen välj en ventil med samma eller lägre öppningstryck. Har du eget vatten och kontroll på hur högt det går kan du välja så du ligger över det men i princip kan man säga att 6-9 bar är ok i de allra flesta fall oavsett.
 
Har du testat att motionera ventilen? Det kan vara så enkelt att det fastnat nåt litet bös i ventilen som gör att den inte riktigt stänger, och då kan motionering lösa problemet.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Titta på pannans typskylt vad det står för maxtryck på VVB där, sen välj en ventil med samma eller lägre öppningstryck. Har du eget vatten och kontroll på hur högt det går kan du välja så du ligger över det men i princip kan man säga att 6-9 bar är ok i de allra flesta fall oavsett.
Skylten ser ut så här:
 
  • Skylt med specifikationer för Värmebaronen Joker, inklusive effektvärden och certifieringsnummer, fastsatt med skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Har du testat att motionera ventilen? Det kan vara så enkelt att det fastnat nåt litet bös i ventilen som gör att den inte riktigt stänger, och då kan motionering lösa problemet.
Ja, men det löste tyvärr inte problemet 😞
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
DYEUffe DYEUffe skrev:
Skylten ser ut så här:
Maxtryck säkerhetsventil panna = 2,5 bar.
Maxtryck säkerhetsventil VVBn = 10 bar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
T tergo skrev:
ring och fråga [länk]
Varför ringa å fråga? Allt står på märkskylten.

Det som inte löste problemet var att motionera säkerhetsventilen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Maxtryck säkerhetsventil panna = 2,5 bar.
Maxtryck säkerhetsventil VVBn = 10 bar.
Då är det 9 bar jag ska ha då?
 
DYEUffe DYEUffe skrev:
Då är det 9 bar jag ska ha då?
Det blir bra.
 
  • Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.