Rötna vertikala fasadpanelbrädor längst ner mot marken. Ska ta av dem 12cm och sätta en offerbräda istället. Men bakom panelen är reglar så jag kan inte ta vanliga cirkelsågen. Vad för såg kan man använda till detta och liknande jobb när man vill ställa sågdjupet? Har bara hittat en milwaukee cirkelsåg med ställbart djup för typ 4 papp, den tänker jag inte köpa. Har försökt googla fram ställbara sågar man det är närmast helt fruktlöst.
Vad är det för märklig cirkelsåg du har som man inte kan ställa djupet på? Alla jag stött på har haft den möjligheten oavsett pris och storlek.
Tom biltema sågen för 299kr har ställbart djup även om det inte står med i den tekniska specifikationen.
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/cirkelsagar/cirkelsag-710-w-2000034570
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/cirkelsagar/cirkelsag-710-w-2000034570
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sänksåg löser ditt problem.
Jula har en Scheppach med två skenor till bra pris. Extra skenor kan du köpa till. Enklast är väl att fästa en temporär regel på hela väggen och köra mot den.
Du kan ställa sågdjupet på mm och vinkla klingan.
Kanske inte högsta kvalitutta om man jämför med Festool men ett bra budgetalternativ. Åk och känn på den! Känslan i handen är avgörande!
Lycka till!
Dag
Jula har en Scheppach med två skenor till bra pris. Extra skenor kan du köpa till. Enklast är väl att fästa en temporär regel på hela väggen och köra mot den.
Du kan ställa sågdjupet på mm och vinkla klingan.
Kanske inte högsta kvalitutta om man jämför med Festool men ett bra budgetalternativ. Åk och känn på den! Känslan i handen är avgörande!
Lycka till!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är INTE dum. Tvärtom eftersom du insåg att det finns ett problem och frågade om det, och lärde dig ett steg mer så du kan lösa problemet. Andra hade försökt på frihand att kapa mindre djupt (och kapat av kroppsdelar av bara farten), hitta mellanlägg av lagom dimension etc. DET är att vara korkad.K kurlakarl skrev:
H
Handyman 2.0
Bannad
· Västerbotten
· 21 inlägg
Handyman 2.0
Bannad
- Västerbotten
- 21 inlägg
Dock är det väldigt jobbigt att köra en cirkelsåg horisontellt på vertikala ytor. Särskilt om det är enskilda brädor som ska göras.
Skulle jag göra det, hade jag använt mig av en multiskiva med karbid eller diamant till vinkelslipen och om det är en sammanhängande sektion,skruvat fast en bräda som stöd/djupställare.
Skulle jag göra det, hade jag använt mig av en multiskiva med karbid eller diamant till vinkelslipen och om det är en sammanhängande sektion,skruvat fast en bräda som stöd/djupställare.
Ska man sätta en offerbräda så är det högst troligt hela sidan man ska kapa.H Handyman 2.0 skrev:Dock är det väldigt jobbigt att köra en cirkelsåg horisontellt på vertikala ytor. Särskilt om det är enskilda brädor som ska göras.
Skruva ett stöd i reglarna, då kan man ha stödet under/nedanför sågen då blir det inte svårt/jobbigt, det blir det däremot med ett multiverktyg
I do not recommend this method to someone who does not know how to set the depth of cut on the saw. A cutting disc on an angle grinder is for people with experience!H Handyman 2.0 skrev:
H
Handyman 2.0
Bannad
· Västerbotten
· 21 inlägg
Handyman 2.0
Bannad
- Västerbotten
- 21 inlägg
Jag har inte sagt något om att använda ett multiverktyg och jag förklarade enbart att sätta fast en bräda om man villhöver ha det. Väldigt sällan som en hel sektion måste bytas. Vanligtvis är det en eller några plankor här och därnino skrev:
H
Handyman 2.0
Bannad
· Västerbotten
· 21 inlägg
Handyman 2.0
Bannad
- Västerbotten
- 21 inlägg
Kan man använda en vinkelslip, är det ingen skillnad på att kapa en kakelskiva, sten, plåtbit eller träbit. Rätt skiva löser det hela. Är det för knepigt, lär det vara extremt svårt att använda något verktyg öht.S sturnus skrev:
Jag förklarade även att, om jag skulle göra det, skulle det vara min metod. Finns väl fler än trådis som behöver hjälp och tips på hur de ska göra.