1 304 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ryobi bandsåg
Köpte en ryobi bandsåg på Jula (akta er för den affären!) för ca 2,5 år sedan. Jag har inte sågat några ”värre saker”, tjockaste den fått jobba sig igenom var en 45-regel, och inte heller särskilt många men så för någon vecka sedan så ska jag spänna bandet en aning då snittet känns lite darrigt.
När jag sedan startar så hoppar det av och jag får sätta på det igen (första gången detta händer) men när jag sedan ska starta är maskinen stendöd, belysningen lyser så ström har den men annars tvärdöd.
Jag har den inlagd på ryobi för extra garanti men jag vänder mig först till jula där de säger de skickar den på reparation…
För någon dag sedan får jag info från Jula att de inte lagar den utan att jag får stå för allt för det är ett handhavandefel(?).
Vill jag ha tillbaka den så får jag dessutom betala frakt till butiken på 250kr.
När jag vänder mig till ryobi är det likadant, när jag frågar om livslängden på deras maskiner är så kort blir svaret bara ”svårt att säga”
Jag äger en del maskiner från ryobi men med servicen från deras kundtjänst så ska jag ALDRIG mer köpa deras produkter!
Är Ryobi ett skitmärke? Varför är de så dyra i så fall?
Mvh
När jag sedan startar så hoppar det av och jag får sätta på det igen (första gången detta händer) men när jag sedan ska starta är maskinen stendöd, belysningen lyser så ström har den men annars tvärdöd.
Jag har den inlagd på ryobi för extra garanti men jag vänder mig först till jula där de säger de skickar den på reparation…
För någon dag sedan får jag info från Jula att de inte lagar den utan att jag får stå för allt för det är ett handhavandefel(?).
Vill jag ha tillbaka den så får jag dessutom betala frakt till butiken på 250kr.
När jag vänder mig till ryobi är det likadant, när jag frågar om livslängden på deras maskiner är så kort blir svaret bara ”svårt att säga”
Jag äger en del maskiner från ryobi men med servicen från deras kundtjänst så ska jag ALDRIG mer köpa deras produkter!
Är Ryobi ett skitmärke? Varför är de så dyra i så fall?
Mvh
Fast ärligt talat, baserat på den korta beskrivning du gett, att du justerat den så att bandet hoppar av under drift och att den därefter inte startar igen *låter* som handhavandefel…
Sedan kan man eventuellt diskutera hur tillvida den borde vara byggd så att den hanterade just den typen av handhavandefel bättre så att följdfel undveks, men det kan vi inte säga något om utan mer detaljer.
Ryobi brukar väl generellt sett anses vara ett rätt billigt märke?
Sedan kan man eventuellt diskutera hur tillvida den borde vara byggd så att den hanterade just den typen av handhavandefel bättre så att följdfel undveks, men det kan vi inte säga något om utan mer detaljer.
Ryobi brukar väl generellt sett anses vara ett rätt billigt märke?
Nej asså jag stannade givetvis maskinen och justera bandet och när jag sedan starta den hoppa det av. Jag stängde då av maskinen och den starta aldrig mer.Dowser4711 skrev:
Fast ärligt talat, baserat på den korta beskrivning du gett, att du justerat den så att bandet hoppar av under drift och att den därefter inte startar igen *låter* som handhavandefel…
Sedan kan man eventuellt diskutera hur tillvida den borde vara byggd så att den hanterade just den typen av handhavandefel bättre så att följdfel undveks, men det kan vi inte säga något om utan mer
Hur kan detta vara handhavandefel? Är tanken att man inte får missa på i detta, jag testa ju givetvis manuellt hur det såg ut innan jag starta.
Tänker man kanske skulle informera köpare om att man ska vara auktoriserad bandbytare om man ämnar köpa ryobis maskin för gör du en liten miss förstörs maskinen och inga garantier skyddar dig.
Klicka här för att svara