Prova aluminium istället, nästan likadant men inga fingrar

Hej!

Vi har precis byggt nytt och valde rostfritt. Alternativet för oss var Alu.front men efter lite koll visade det sig att Aluminium är mjukare och lättare får märken. Vad gälle skötsel så är det inte jobbigare än vitt. Tilläggas bör att vi har 3 små barn som gärna sätter sina små händer både här och där.

/Pelle

Vi har rostfritt i vårt nya vita kök, då vi kollade på vitt så tyckte vi att luckorna såg vit/gula ut mot vitvarorna så det blev rostfritt. Vi hade vita på maskiner tidigare och det var konstant fläckar då också från barnfingrar så det går på ett ut. Tycker att ek med rostfritt verkligen blir snyggt ihop men vi valde vitt kök då vi tidigare haft träfärgat och ville ha något nytt.
Trend eller ej men jag köper för att njuta nu och gillar dagens trender ex:

Induktionsspis
Varmluftsugn
Ismaskin
Golvvärme
Köks tv
Dimbar belysning
Smarta lådor

yepp jag gillar det nya....ändrar mig sedan och tar det då. Tyckte att allmoge var grymt snyggt en gång i tiden, hade det, gillade det, ändrade mig och så blir det väl igen.

Det är klart ni ska ha rostfritt ,det är fräckt.
Vi har Cylinda kyl och frys, (lackad rostfri plåt) fläckfri!
Övriga maskiner håller vi snygga med vanlig matolja.
Coolt.

Vi valde svarta vitvaror till slut! Känns jättebra.

Är det någon vet något eller har erfarenhet av dom rostfria kylarna från Whirlpool med den populära NonFingerPrint-lacken som förhindrar att det blir fingeravtryck på skåpet!

Funkar det?

Dclxvi skrev:
Vi valde svarta vitvaror till slut! Känns jättebra.
Svartvaror? ;)

Som nämnts tidigare så står rostfritt för ~80% av försäljningen, resterande 20% delas upp på aluminium, vitt, svart, osv.

Undrar när man Slutar att kalla det för vitvaror?

Vi tänkte byta ut våra vitvaror samt måla om köket. För 7 år sedan satte vi ett helt nytt kök.
Nu är det dags att måla köket i vit och göra en del förändringar samt byta ut vitvarorna.

Var inne i en Hemma-butik idag och pratat om rostfritt. De hade en representant för
Bosch/Siemnes i affären. De hade ett medel kromazol (vet inte hur det stavas) som man
skulle gnida in de rostfria produkterna ett par gånger när de var nya för att förhindra fingeravtryck.
Någon som känner till denna produkt?

Förstår inte problemet, jag använder Siemens egna "olje-trasa" för rostfritt och behöver bara putsa kyl och frys 2-3 gånger per år. Inga fingeravtryck så långt ögat når...

Ser ut som en liten servett som är impregnerad med olja.

jag har deras nya med anti fingerprint, tycker den funkar bra, visst syns det lite grann men inte så det stör.

Vi har rostfritt kyl och frys. Electrolux. Det har något som kallas Anti Finger Print och vi har inga problem med fingeravtryck. Blir det fläckar svabbar jag bara av med en fuktig trasa och lite diskmedel. Enkelt och lättskött och mycket snyggare än vitt som är så tråkigt.

Tack för alla tips.

Har kyl-frys från Bosch. 13 dagar gammalt. Rostfritt. Jag ångrar köpet. Fläckigt hela tiden, halsvårt att putsa bort, skåpen står i sådan ljusvinkel att minsta skit syns tydligt. Som tur är är det den enda större rostfria ytan.

Synd att jag inte hittade hit innan...

Resten av köket är i ljus-beige äldre engelsk stil med grå-spräcklig granit bänk.

Bifogar bild för att illustrera ljusförhållandena.

kitchen-fridges.gif

Trend?
Vi har haft rostfria vitvaoror i vårt kök sen -96. Så att påstå att det är en trend är väl ändå lite överdrivet.
Bytte i somras kyl och frys mot AEG alu finish.
Kanon, lätt att hålla rent och faktiskt en snyggare yta än det rostfria.
Skippa det rostfia köp alu om du vill ha ett praktiskt och snyggt kök.

det finns rostfria vitvaror som har en non-stick beläggning som gör att det inte blir "kladdigt" och fult.

ett tips för rengöring är soda, vanligt sodavatten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.