Byggahus.se
O olofh skrev:
Jäkla stenlager i leran. Köpte julas smalaste bort och fick ner det förbi stenen så jag kunde dra upp de inbäddade i leran
[bild]
[bild]
[video]
Lera är rena skiten.
Borrar hos en annan och vi hade lera redan efter 50cm och har det ännu nu nere på 8m och endast 1 meter kvar att koppla på borret med.
Hitta lite tråkig info på SGU där de är prover en bit från där vi borrar med lera hela 19m ner så vi lär inte komma förbi nu heller.
Å för dålig tillrinningen
 
B Bl0mman skrev:
Tycker inte heller det borde vara några problem. Hur beter den sig? Stopp någonstans? Sten/sand i pumpen?
Inte vad jag vet??

Ska låna en pump av grannen och försöka. Återkommer med resultat.
 
  • Gilla
hast963 och 2 till
  • Laddar…
Har stött på en sten som är omöjligt att borra bort eller rubba med vanliga verktygen. Sitter under röret samt några cm in.
Ska svetsa en ny fallenmeissel med 6st huggmejslar och bomba skiten ur den i morgon. Hoppas att vika undan den eller bryta bort en bit så jag får plats med DN115 rör. Har DN150 nu.
 
  • Gilla
ibrakadabra och 4 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har stött på en sten som är omöjligt att borra bort eller rubba med vanliga verktygen. Sitter under röret samt några cm in.
Ska svetsa en ny fallenmeissel med 6st huggmejslar och bomba skiten ur den i morgon. Hoppas att vika undan den eller bryta bort en bit så jag får plats med DN115 rör. Har DN150 nu.
Kämpa

Jag har fått låna en pump som fungerar i alla fall, kanske hinner testpumpa min pemsil (den som ligger nere på 6-8 m djup) i helgen.
 
  • Gilla
Mardigan och 3 till
  • Laddar…
Jag har stött på ett konstigt problem.
Jag jag hissar ner mitt riversideborr och börjar snurra det och efter typ ett kvarts varv känns det som om jag kört på sten.
När jag kör ner min spetsmejsel får jag inte stenträff någonstans utan spettet bara sugs fast i botten.
När jag kiespumpar kommer det endast lite fin sand så där är väl lera i botten.
Har någon förslag på årgärd?
 
Jag hade problem att rotera riverside om det var inblandad sten. För skjuta en sten framför sig i lera är typ omöjligt om den hamnar framför skäret. Är du under vatten?
I så fall blöt leran så den blir lite lättare att jobba i om det är sten i leran.
Har du någon spiralborr att borra i röret med? Jag körde spiral tills jag var i ren lera sen var Riverside riktigt bra.
 
  • Gilla
hast963 och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Minsta sten nästan så funkar inte riverside. Luckra upp botten med något spetsigt och hoppas rotera stenen lite så du få in borret under. Säger jag som också är fast i stenlager…. Men har fått upp några nu på det sättet
 
  • Gilla
hast963 och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har stött på en sten som är omöjligt att borra bort eller rubba med vanliga verktygen. Sitter under röret samt några cm in.
Ska svetsa en ny fallenmeissel med 6st huggmejslar och bomba skiten ur den i morgon. Hoppas att vika undan den eller bryta bort en bit så jag får plats med DN115 rör. Har DN150 nu.
Bjussar du på en bild på skapelsen? Tror jag behöver svetsa ihop något liknande
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Absolut
Drar snart och bombar då knäpper jag en bild.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Om jag behöver mer vikt så svetsar jag på 1.4m till rör.

Ett gammalt, rostigt verktyg lutar mot en vit vägg utomhus bredvid en säck och rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utslitna skidbackar stödjer sig mot en vit vägg ovanför en betonggolvkant. Använda och väderbitna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohnyS och 5 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om jag behöver mer vikt så svetsar jag på 1.4m till rör.

[bild][bild]
Whow! Vilken bjässe. Vad är det för mejslar du använt?
 
Hittade 2 stora mejslar av okänt ursprung sen köpte jag 4 st från Jula för typ 70:- styck
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hittade 2 stora mejslar av okänt ursprung sen köpte jag 4 st från Jula för typ 70:- styck
Fungerar den bra? Spricker det i småbitar?
 
Det har flisa ur rätt rejält nu så jag får ner 105mm borren i alla fall men det finns en bit kvar som är svår att träffa. Måste nog modda bomben så den blir något större så den kommer åt nära brunnsröret. Är inte många cm stenen sticker fram så nu får jag ingen fullträff.
 
  • Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag hade problem att rotera riverside om det var inblandad sten. För skjuta en sten framför sig i lera är typ omöjligt om den hamnar framför skäret. Är du under vatten?
I så fall blöt leran så den blir lite lättare att jobba i om det är sten i leran.
Har du någon spiralborr att borra i röret med? Jag körde spiral tills jag var i ren lera sen var Riverside riktigt bra.
Vad är en spiralborr och var kan man köpa en sådan? Vilken diameter är fördelaktigast att välja givet mina förutsättningar med sten och lera? Jag har 115-rör.
Jag har provpumpat idag och vattnet som ligger ovanpå lerskiktet ger 12 liter i minuten då vattenytan är stabil. Så jag blir helt klart motiverad att fortsätta en bit till om jag lyckas besegra stenar och lera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.