Byggahus.se
Nu har jag dragit upp hela min spets igen, då jag som sagt tidigare misstänker att den tjuvar luft någonstans.

Snabb sammanfattning är såhär: afan, inte konstigt den tjuvar luft...!

Här är en snabb förklaring vad jag refererar till:

från mark:
t-koppling - första 2m röret - muff - andra 2m röret - muff - rörspets.

Om vi börjar uppifrån,

Detta är gängorna mellan första 2m röret och andra 2m röret:
Närbild på skadad gängning av ett brunnrör hållet utomhus med oskarp bakgrund av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hand i handske som håller ett metallrör med skadade gängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första röret har en liten skada på ena sidan.
Andra rörets kant och lite intryckt mot mitten runt om, troligen på grund av all kraft från slagen.

Det var här jag trodde det tjuvade luft, vilket det kan göra, då jag använt alldeles för lite lin. Samt så kunde jag snurra på muffen med en hand utan att hålla i röret.


Här är andra 2m röret och rörspetsen. Ser ut som rörspetsen är sned:
Långt metallrör på gräsmatta med skadad gänga som misstänks orsaka luftläckage i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Såhär såg muff och gängor mellan andra 2m röret och rörspetsen ut, kan ju också tillägga att även här var det alldeles för lite lin:
Skadade rörgängor och en muff liggande i gräset, indikation på dålig tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad gänga på ett metallrör, med synliga märken och deformationer som tyder på skada eller slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadade röranslutningsgängor med synliga tecken på deformation och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gängan på andra 2 meter röret var helt förstörd och orsakade troligen det sneda på förra bilden. Gängan på rörespetsen såg bra ut.

Frågan är dock hur gängan blivit skadad på det sättet? Där var alldeles för lite lin, samt så tyckte jag det gick lite trögare de sista 40 centimeterna när jag slog ner röret.

Kan ju tillägga att alla gängor är lite längre än standrad så att rören ska nudda varandra i muffen.

Nu tänker jag såhär:
  • Köpa nya rör
  • köpa 1m rör istället, för då kan jag koppla på en t-koppling och spola ner vatten i röret samtidigt.
  • lina mycket mer
  • kanske vara lite mer försiktig när jag slår....?
  • Ska jag fortfarande köra med längre gängor så att rören nuddar varandra i muffen?
vad tror ni?
 
S Spidertotz skrev:
Nu har jag dragit upp hela min spets igen, då jag som sagt tidigare misstänker att den tjuvar luft någonstans.

Snabb sammanfattning är såhär: afan, inte konstigt den tjuvar luft...!

Här är en snabb förklaring vad jag refererar till:

från mark:
t-koppling - första 2m röret - muff - andra 2m röret - muff - rörspets.

Om vi börjar uppifrån,

Detta är gängorna mellan första 2m röret och andra 2m röret:
[bild] [bild]

Första röret har en liten skada på ena sidan.
Andra rörets kant och lite intryckt mot mitten runt om, troligen på grund av all kraft från slagen.

Det var här jag trodde det tjuvade luft, vilket det kan göra, då jag använt alldeles för lite lin. Samt så kunde jag snurra på muffen med en hand utan att hålla i röret.


Här är andra 2m röret och rörspetsen. Ser ut som rörspetsen är sned:
[bild]


Såhär såg muff och gängor mellan andra 2m röret och rörspetsen ut, kan ju också tillägga att även här var det alldeles för lite lin:
[bild] [bild] [bild]

Gängan på andra 2 meter röret var helt förstörd och orsakade troligen det sneda på förra bilden. Gängan på rörespetsen såg bra ut.

Frågan är dock hur gängan blivit skadad på det sättet? Där var alldeles för lite lin, samt så tyckte jag det gick lite trögare de sista 40 centimeterna när jag slog ner röret.

Kan ju tillägga att alla gängor är lite längre än standrad så att rören ska nudda varandra i muffen.

Nu tänker jag såhär:
  • Köpa nya rör
  • köpa 1m rör istället, för då kan jag koppla på en t-koppling och spola ner vatten i röret samtidigt.
  • lina mycket mer
  • kanske vara lite mer försiktig när jag slår....?
  • Ska jag fortfarande köra med längre gängor så att rören nuddar varandra i muffen?
vad tror ni?
Exakt detta jag menar när jag undrar hur folk lyckats slå ner sina spetsar??

Mytomaner!!!!! (Obs lite skämt...lite)
 
Jag har precis börjat med min filterbrunn. Jag har kommit 1.2m woho....

Stenar är skitdryga.. Vad har ni för tips ?

Funderar om man kan svetsa bilhammare på ett rör och koppla ihop med slagborrmaskinen
 
  • Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag har precis börjat med min filterbrunn. Jag har kommit 1.2m woho....

Stenar är skitdryga.. Vad har ni för tips ?

Funderar om man kan svetsa bilhammare på ett rör och koppla ihop med slagborrmaskinen
Hur stora?
 
I ibrakadabra skrev:
Exakt detta jag menar när jag undrar hur folk lyckats slå ner sina spetsar??

Mytomaner!!!!! (Obs lite skämt...lite)
haha!

Grannen har gjort det samtidigt som mig och han har inte haft några problem.....Han har till och med använt en vanlig slägga och inte några längre gängor på rören. Sjukt irriterande när man står där själv med sina problem...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Hur stora?

De var sol en knytnäve nån va 2 knytnävar. Fick upp dom tillslut med borren :D
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering filterbrunn.

Jag har borrat 2m med 140mm jordborr. Har grundvatten vid 1.9m wohoo ! Har kört in i lera så kommer inte längre med jordborr

Frågan är vad nästa steg är. Ska jag köpa ett foderör (160mm avloppsrör) eller ska jag skippa det ?

Det var ganska dyrt. 1200:- för 6m .


Alt 2 är att skippa foderrör och börja med de blåa rören och kiespumpen.

Support tack. :love:
 
  • Borrat hål i jord med synligt grundvatten på 1,9 meters djup, omgivet av lera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Bra jobbat. Det var dyrt avloppsrör. Om du har Bauhaus i närheten så får du en 2 meters rör för 260:- eller 5 meter för 629:=.

Men jag hade nog skippat det om det blir meck och dyrt.

Nu är jag inte någon lerborrare men kiespumpa lera är svårt du får fortsätta med jordborr/lerborr. I alla fall luckra upp innan kiespump. Man ska kunna ta bort kolven och använda den som plunscher som fungerar bättre i lera. Vet inte om någon här har testat det.

Tillägg: om det är lera så kan det vara ett lager ytvatten som ligger där och inte det "riktiga" grundvattnet som kallas friktionslager.
 
Var ute nyss. 7,5 meter nu.

Började med att luckra upp leran längst ner i röret, ca 1 meter från botten, men borrade typ till botten. Sen gardens slang någon minut så långt ner jag kunde. Efter det kiespumpade jag lite och tömte på vätska. Kom ju inte upp mycket lera men anade lite grus i det som kom upp. Kanske naturligt men väljer att tolka det positivt ;).

Sen ner mer lerborren, 60 mm. Borrade ner till ca 20-40 cm under röret. Märkte faktiskt nu att jag hörde det bekanta ljudet när röret sjunker ner medans jag höll på att borra. Annars är det när jag drar upp borren som röret sjunker ner i omgångar. Fortfarande 320 kg på Stupstocken.

Bild på den mojängen jag gjorde som borren vilar på medans jag bygger på. 8 meter kan jag hantera utan att dela på den med tanke på att jag står 1 meter upp. Blir ju nästan 3 m lång då. 9 meter blir för mycket.

Även bifogat bild på den älskade leran samt ett glas iskall flädersaft. Det som är längst ner i glaset är antingen från en vaniljstång eller lera :D.

Fredag idag så kunde inte vara ute längre. Happy Wife happy life etc.
 
  • Blått borrör som vilar på en träkonstruktion bestående av plankor och brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lerig mark med ett blått rör inbäddat i jord och stödd på två träplank, tecken på borrning och grävarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glas med iskall flädersaft och misstänkta lerpartiklar på botten hållet av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Uppdatering filterbrunn.

Jag har borrat 2m med 140mm jordborr. Har grundvatten vid 1.9m wohoo ! Har kört in i lera så kommer inte längre med jordborr

Frågan är vad nästa steg är. Ska jag köpa ett foderör (160mm avloppsrör) eller ska jag skippa det ?

Det var ganska dyrt. 1200:- för 6m .


Alt 2 är att skippa foderrör och börja med de blåa rören och kiespumpen.

Support tack. :love:
Jag hade börjat med de blåa dirr.

Läs igenom mina poster på forumet om du pallar. Jag kämpar med lera. Har tagit mig igenom 5 meter nu och är på 7,5 meters djup.

I korthet: köp en lerborr. På med vikter på Stupstocken så klart. Se till att borra ca 20-40 cm under rören.

Du borrar alltså ner till 20-40 cm under. Sen borrar du tillbaka och vid varje varv tillbaka gör du ett försök att dra upp borren istället för att borra upp den. Du ska då se/känna att röret går ner med varje ryck/uppdragning. Sen rinse and repeat.

Vid mitt nuvarande hål har jag iofs knappt använt lerborren eftersom det har varit riktigt tufft att borra i f*ttleran. Jag har istället använt en 60 mm borr. Att borra med den stora borren funkar typ inte. Jo jag gjorde det någon gång när jag behövde tömma röret på material.

Du kommer kanske märka att röret blir fyllt med lera/lervälling innan du kommer ner till botten. Du får då försöks göra som jag skrev i mitt förra inlägg.

Så ja, detta är hur jag gör iaf. Vet ej om det finns andra sätt.
 
  • Gilla
Johan Hejsan
  • Laddar…
Ja precis. Skippar jag föderrör så måste jag bråka med kiespumpen nu.

Använder foderör kan jag fortsätta med jordborren kanske ett tag till och ta mig igenom leran.

Bor i vattensjukt område med högt grundvatten så jag hoppas det är grundvatten men man vet aldrig. Det är ca 13m till berget
 
K Knight skrev:
Ja precis. Skippar jag föderrör så måste jag bråka med kiespumpen nu.

Använder foderör kan jag fortsätta med jordborren kanske ett tag till och ta mig igenom leran.

Bor i vattensjukt område med högt grundvatten så jag hoppas det är grundvatten men man vet aldrig. Det är ca 13m till berget
Du kan skippa Kiespumpen om det är lera du ska kämpa mot :).
 
Hm.... Måste sova på det här
 
I ibrakadabra skrev:
Var ute nyss. 7,5 meter nu.

Började med att luckra upp leran längst ner i röret, ca 1 meter från botten, men borrade typ till botten. Sen gardens slang någon minut så långt ner jag kunde. Efter det kiespumpade jag lite och tömte på vätska. Kom ju inte upp mycket lera men anade lite grus i det som kom upp. Kanske naturligt men väljer att tolka det positivt ;).

Sen ner mer lerborren, 60 mm. Borrade ner till ca 20-40 cm under röret. Märkte faktiskt nu att jag hörde det bekanta ljudet när röret sjunker ner medans jag höll på att borra. Annars är det när jag drar upp borren som röret sjunker ner i omgångar. Fortfarande 320 kg på Stupstocken.

Bild på den mojängen jag gjorde som borren vilar på medans jag bygger på. 8 meter kan jag hantera utan att dela på den med tanke på att jag står 1 meter upp. Blir ju nästan 3 m lång då. 9 meter blir för mycket.

Även bifogat bild på den älskade leran samt ett glas iskall flädersaft. Det som är längst ner i glaset är antingen från en vaniljstång eller lera :D.

Fredag idag så kunde inte vara ute längre. Happy Wife happy life etc.

Hur ser den där lerborren ut. Jag måste ut och mäts. Jag kan inte borra mins blå rör Då borren är förstor

Jag provade sätta ett armeringsjärn i slagborrmaskinen. Den var underbar på att riva upp lera och jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.