Hej, vi bygger kåk i detta nu och planerar att bygga ribbväggar i både trapp och som en fondvägg.
Har ni något tips på vilket material vi ska välja som är prisvärt?
Vi kan lasera själva och har tillgång till bra verktyg för kapning mm.
Vänligen
Har ni något tips på vilket material vi ska välja som är prisvärt?
Vi kan lasera själva och har tillgång till bra verktyg för kapning mm.
Vänligen
Har en bekant som satte mindre dimension än brukligt. Typ 15x28 eller ngt sånt. Beroende på hur långa de blir kan det funka. Väldigt snyggt. Skall de gå från golv till tak får man ha andra dimensioner. Kan vara snyggt att sätta dem med den breda sidan mot varandra så att ribbväggen blir lite tjockare.
jag räknade på det och kom fram till att det är inte många kronor man sparar mott tillverkade. Kan du leva med furu istället för ek så sparar du en del, kan du leva med kvistar i trät så sparar du lite till. men då tycker jag det börjar se mindre snyggt ut. Räknar du med arbetstiden så tycker jag att det börjar kännas omotiverat att göra själv.
Vi har gjort det för ca ett år sedan.J Jorge Mendez skrev:
Använde planhyvlad furu i lite olika dimensioner.
Plywood som målades mattsvart i botten.
Alla ribbor limmades samt fästes med dyckertpistol i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sen har vi en köksö som fick liknande ribbor.
Dock alla i samma dimension.
Logga in
Skapa konto
Svårt med ljuset. Men det är en ledlist som är varmvit.
Tack för svaren! vi kan nog tänkta oss furu med kvistar, vi kommer lasera dessa rätt mörkt så det kommer nog inte synas allt för mycket.
fgo skrev:
Vi har gjort det för ca ett år sedan.
Använde planhyvlad furu i lite olika dimensioner.
Plywood som målades mattsvart i botten.
Alla ribbor limmades samt fästes med dyckertpistol i kanten.
[bild] [bild]
Sen har vi en köksö som fick liknande ribbor.
Dock alla i samma dimension.
[bild]
Svårt med ljuset. Men det är en ledlist som är varmvit.
Det är inte jättedyrt att köpa färdig "akustikpanel" som alternativ.
https://www.byggmax.se/akustikpaneler
/Krille
https://www.byggmax.se/akustikpaneler
/Krille
Så till och med byggmax har dem nu jaK Krille4 skrev:
Beställde hem prov från woodup innan det blev tufft och de gick att köpa överallt.
verkar vara exakt samma storlek på byggmax dock. Ungefär samma pris. Lite fler färger på woodup dock.
jag beställde precis 5st från bygghemma. De är lite längre 3 meter och halva priset av byggmax1977bjorn skrev:
Ser jättesmidigt ut med färdiga akustikpaneler men blir ju inte alls samma kvalitet/intryck som de fina väggar som @fgo byggt.
Akustikpanelerna ser okej ut på avstånd men kommer man nära så syns det så tråkigt väl att det bara är fanerad MDF som har kapats i remsor. Sidorna på ribborna blir alltså naken MDF vilket ser tråkigt ut.
Jag har beställt hem prover från woodupp då jag själv överväger att sätta sånt på en liten vägg i hallen. Velar lite hur jag ska göra. Färdiga paneler skulle spara mycket tid men samtidigt vill man ju få lite mer klass på det hela.
Akustikpanelerna ser okej ut på avstånd men kommer man nära så syns det så tråkigt väl att det bara är fanerad MDF som har kapats i remsor. Sidorna på ribborna blir alltså naken MDF vilket ser tråkigt ut.
Jag har beställt hem prover från woodupp då jag själv överväger att sätta sånt på en liten vägg i hallen. Velar lite hur jag ska göra. Färdiga paneler skulle spara mycket tid men samtidigt vill man ju få lite mer klass på det hela.
de med mörk botten, alltså svart filt är även målade på sidorna så att man inte ser att det är mdf. Man får ligga på knä och kolla rätt noga om man skall se det.S Stuff skrev:Ser jättesmidigt ut med färdiga akustikpaneler men blir ju inte alls samma kvalitet/intryck som de fina väggar som @fgo byggt.
En annan fördel med de färdiga panelerna är filten de sitter monterade på. Den ger själva ljuddämpningseffekten och den är svår/omöjlig att köpa. Ribborna i sig står för diffraktionen, alltså uppbrytning av ljudet.
edit:
Och med det sagt så är det ju bättre med en ribbvägg, även utan filt, för att förbättra eko, än en slät vägg.
Redigerat: