B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Det här med att laga en cykel... Antar att det finns några experter även inom detta område 
Har en (egentligen brorsans som jag lånat på obestämd tid) äldre Cube racer där det blivit gängpaj i ena vevarmen för pedalen.
Tänkte mig på att beställa grejer för att laga detta men det är ju en djungel. Nuvarande vevarm är märkt FSA Gossamer Isisdrive och jag måttar c/c till 175mm.
Har börjat plocka isär och ser att största kransen är lite skadad och har blivit slitet. Samma märke FSA, 53T och 5 bultar. De märkningar jag hittar är
53/39
S-10
5DKJ2
WA127A
10x3
Hur vet jag vad jag vilka delar jag kan köpa som passar? Lösa delar eller kit spelar inte så stor roll men vill hålla ner priset utan att köpa
-grejer.
Har en (egentligen brorsans som jag lånat på obestämd tid) äldre Cube racer där det blivit gängpaj i ena vevarmen för pedalen.
Tänkte mig på att beställa grejer för att laga detta men det är ju en djungel. Nuvarande vevarm är märkt FSA Gossamer Isisdrive och jag måttar c/c till 175mm.
Har börjat plocka isär och ser att största kransen är lite skadad och har blivit slitet. Samma märke FSA, 53T och 5 bultar. De märkningar jag hittar är
53/39
S-10
5DKJ2
WA127A
10x3
Hur vet jag vad jag vilka delar jag kan köpa som passar? Lösa delar eller kit spelar inte så stor roll men vill hålla ner priset utan att köpa
Extremt svårt att gissa vad du behöver, men du behöver ett vevparti för isisvevlager tolkar jag dig som. Utöver det så kanske du vill byta vevlagret. Gällande klingorna om de är dåliga så måste du byta dessa ihop med kedja och kassetten bak. Utan veta vad det är för cykel skulle jag gissa att det är dyrare delar än cykeln är värd hel. Det går inte göra någon tillfällig permanent lösning på gängproblemet istället?
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Jag knäckte gängorna på min mtb, ute på semester. Lokala utbudet på reservdelar är 0 så det blev jb weld stål förstärkt epoxy som nödrep, håller ännu efter en vecka, ska pröva en runda i skogen ikväll för att testa ordentligt...
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Killar jag ramen då står det Cube Comp Series Peloton.B larry78 skrev:Extremt svårt att gissa vad du behöver, men du behöver ett vevparti för isisvevlager tolkar jag dig som. Utöver det så kanske du vill byta vevlagret. Gällande klingorna om de är dåliga så måste du byta dessa ihop med kedja och kassetten bak. Utan veta vad det är för cykel skulle jag gissa att det är dyrare delar än cykeln är värd hel. Det går inte göra någon tillfällig permanent lösning på gängproblemet istället?
Att byta vevlager, kransar, kedja och kassett låter lite kostsamt
Finns det några vettiga sidor som kan ha likt bilden? Antar att bultmönstret är 5/127
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att kransen kan lev ett tag till och då är ett alternativ insatsgänga, erfarenhet av det?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Kika på Bikester, Wiggle, Bike24, BikeDiscount, Bike Components eller r2-bike så hittar du säkert allt du behöver.B breakman skrev:Killar jag ramen då står det Cube Comp Series Peloton.
Att byta vevlager, kransar, kedja och kassett låter lite kostsamt
Finns det några vettiga sidor som kan ha likt bilden? Antar att bultmönstret är 5/127
[bild]
Antar att kransen kan lev ett tag till och då är ett alternativ insatsgänga, erfarenhet av det?
Behöver du mer hjälp i övrigt kan jag rekommendera cykelforumet Happyride. Där finns det massor med hjälpsamma människor som kan alldeles för mycket om cyklar.
https://www.rosebikes.de/ har en hel del också.B Bonzo2000 skrev:
Klicka här för att svara