22 856 läst ·
13 svar
23k läst
13 svar
Rensa avloppstam
Hej
Har nu två gånger under en månad haft stopp i avloppet mellan hus och trekammarbrunn med (äcklig) översvämmning i källaren som följd. Spolbilen tar 3300:- för att komma och avhjälpa problemet. Jag har börjat misstänka ett något är fel trots att den delen av avloppet är från 2005 så jag ska ta hit en firma och filma skten
)) för att se vad det är som är fel.
Det största problemet är att detta börjar att bli dyrt... 6600:- kan man ha roligare för och ska det fortsätta så här så börjar det bli orimligt.
Vilken utrustning ska man ha för att rensa avloppet själv? Mellan brunnen och huset finns en rensbrunn bestående av ett plaströr med T-koppling till avloppsröret där man borde kunna få ner något elastiskt. Rensbrunnen är c:a 2 meter djup och till trekammarbrunnen är det c:a 4 meter.
Rensband funkar det till en stam och klarar de en T-koppling? Eller ska man satsa på någon tillsats till högtryckssprutan?
Har nu två gånger under en månad haft stopp i avloppet mellan hus och trekammarbrunn med (äcklig) översvämmning i källaren som följd. Spolbilen tar 3300:- för att komma och avhjälpa problemet. Jag har börjat misstänka ett något är fel trots att den delen av avloppet är från 2005 så jag ska ta hit en firma och filma skten
Det största problemet är att detta börjar att bli dyrt... 6600:- kan man ha roligare för och ska det fortsätta så här så börjar det bli orimligt.
Vilken utrustning ska man ha för att rensa avloppet själv? Mellan brunnen och huset finns en rensbrunn bestående av ett plaströr med T-koppling till avloppsröret där man borde kunna få ner något elastiskt. Rensbrunnen är c:a 2 meter djup och till trekammarbrunnen är det c:a 4 meter.
Rensband funkar det till en stam och klarar de en T-koppling? Eller ska man satsa på någon tillsats till högtryckssprutan?
Produkter som diskuteras: "Rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Det finns en simpel kopia av den som spolbilar använder, ett munstycke att sätta på en vattenslang(biltema). Den drivs fram av "jetstrålar" och den har några roterande plastbitar i framkanten. Den kanske kan stola av det lite.. Det finns annat till högtryckstvättar att använda men där sticker nog priset
Själv har jag en 15 m spolslang till min högtryckstvätt som verkligen gör underverk. Eftersom strålarna går snett bakåt så driver den sig fram av sig självt, så det är inga problem att göra jobbet själv vid brist på folk som kan hjälpa till.
Hmm... har tittat runt lite men inte hittat något på biltema. Det närmaste jag kommer spolbilen är denna på jula http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp men den ser lite klen ut. Jag tror inte den klarar att rensa stammen.
En avloppsrensare till borrmaskinen, kan det vara något? eller är det till att hitta en slang till hygtrycken? Budgeten är ganska hög, spar man in en tur med spolbilen så har man ju 3300:- som i en ask.
En avloppsrensare till borrmaskinen, kan det vara något? eller är det till att hitta en slang till hygtrycken? Budgeten är ganska hög, spar man in en tur med spolbilen så har man ju 3300:- som i en ask.
Det är i det närmaste ocker, men vad gör man?
Biltemagrejen skulle kunna funka om stoppet inte sitter så hårt.. men det är inga pengar att snacka om så jag ska köpa en att ha hemma om det skulle behövas. Så kan man gå på de dyrare sakerna sen..
Biltemagrejen skulle kunna funka om stoppet inte sitter så hårt.. men det är inga pengar att snacka om så jag ska köpa en att ha hemma om det skulle behövas. Så kan man gå på de dyrare sakerna sen..
Vi har haft stopp i avloppet 3ggr totalt.
Första gången fick vi betala 2200:- Tycker det var ganska okej för 2 gubbar som kom och hjälpte oss med problemet på jourtid och dessutom hjälpte oss med felsökning, dom la på 30minuter för körtid också, men det visste jag innan dom kom så det är helt i sin ordning.
Andra gången gick det på 1880:- även det på jourtid (Nu gick det snabbare för vi visste vart vi antagligen skulle spola)
Tredje gången hade vi dels köpt ett vattenlarm (art. 36-3029 98:- på Classe) så vi hörde när vattennivån i källaren blev högre än golvbrunnen.
Jag också skaffat en spolslang till högtryckstvätten (Nilfisk 130bar 450-500l/h) och med detta lyckades vi själva spola bort felet, inte lika effektivt som spolbil givetvis men det är bara att vara lite envis och efter stoppet släppt köra 4-5ggr extra och spola rent.
Första gången fick vi betala 2200:- Tycker det var ganska okej för 2 gubbar som kom och hjälpte oss med problemet på jourtid och dessutom hjälpte oss med felsökning, dom la på 30minuter för körtid också, men det visste jag innan dom kom så det är helt i sin ordning.
Andra gången gick det på 1880:- även det på jourtid (Nu gick det snabbare för vi visste vart vi antagligen skulle spola)
Tredje gången hade vi dels köpt ett vattenlarm (art. 36-3029 98:- på Classe) så vi hörde när vattennivån i källaren blev högre än golvbrunnen.
Jag också skaffat en spolslang till högtryckstvätten (Nilfisk 130bar 450-500l/h) och med detta lyckades vi själva spola bort felet, inte lika effektivt som spolbil givetvis men det är bara att vara lite envis och efter stoppet släppt köra 4-5ggr extra och spola rent.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Bra idé med vattenlarm. Jag har suttit och funderat på hur jag ska kunna bygga en nivåvakt för avloppet och här har jag lösningen. Blir till att aptera en sådan i spolröret för att få ett snabbt larm vid stopp.
Som uppföljning så fick jag stopp i avloppet idag igen. (Arbetar på det där med dolt fel men säljarna tycker inte som mig) så jag tog fram biltema spolgrejen till trädgårdsslangen som jag i förväg hade inhandlat. Prövade att köra den från insidan utan resultat så jag öppna brunnen och körde in den utifrån. Med hjälp av en pinne med en ståltrådsögla var det ganska lätt att föra in slangen i röret. När jag körde in den, lät den spola en stund och juckade runt med slangen och sen drog ut den kom det ut en massa gojs. Jag fick upprepa proceduren några gånger men sedan släppte stoppet.
Slutsats; köp hem en biltema rörrensare. Den är bra att ha om olyckan skulle vara framme.
Slutsats; köp hem en biltema rörrensare. Den är bra att ha om olyckan skulle vara framme.
Vad är det för slang du har? Skicka gärna en länk, jag måste ju ha alla "bra att ha prylar"Bjurran skrev:
Det här spolmunstycket + vanlig trädgårdsslang. Komplettera gärna med rensspiral, det hade snabbat upp processen att kunnat lösa upp de hårdare delarna av stoppet.
http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91612
http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91612
Kan det vara någon "dålig" skarv i röret som gör att det samlas skit och slammar igen?
En annan sak vad det gäller avlopp och vatten.
Om ni får stopp i handfatet eller liknande rekommenderar jag 10-20 liter kockande vatten med 1-2 dl Yes i. Rör inte om så mycket att det skummar, häll bara i Yes och tappa sedan vattnet i handfatet. Mycket skonsammare för rören jämfört med Koustiksoda och nästan lika efftektivt.
En annan sak vad det gäller avlopp och vatten.
Om ni får stopp i handfatet eller liknande rekommenderar jag 10-20 liter kockande vatten med 1-2 dl Yes i. Rör inte om så mycket att det skummar, häll bara i Yes och tappa sedan vattnet i handfatet. Mycket skonsammare för rören jämfört med Koustiksoda och nästan lika efftektivt.
Redigerat:
Jo, det är precis vad som har hänt. Den här tråden avhandlar hur jag felsökte avloppet:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/100942-filma-avlopp.html
I morgon ska det grävas upp och bytas sen är förhoppningsvis det problemet ur världen.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/100942-filma-avlopp.html
I morgon ska det grävas upp och bytas sen är förhoppningsvis det problemet ur världen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden