Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
undine
Nu så! Arbetet har gått framåt bra, tycker jag. Tyvärr fungerade det inte alls med pinnarna i ryggstödet, så jag körde bort till Bauhaus och köpte pinnar. Kruxet var att originalpinnarna var tjockare i ena änden och smalare i andra, så jag fick tälja bort och putsa varje pinne för sig så de passar i alla hålen. Pinnarna hade heller inte samma längd så det var ett himla mätande. Puh.

20151205_151028846_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag visste inte i vilken ordning jag skulle börja limma ryggstödet. I princip alla delar var lösa och när jag försökte sätta fast pinnarna hoppade andra delar ur. Jag bestämde mig för att limma dit pinnarna först i övre delen av stolsryggen.

20151205_155200484_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, det blev verkligen mycket enklare! Nu är alla delar äntligen limmade på plats :) Jag måste säga att trälimmet jag köpt på Byggmax var otroligt bra! Lite torktid, men kanske bra med pauser emellanåt ;) I alla fall 24h tyckte jag det tog för limmet att torka helt. Men det som är bra med limmet är att det är helt transparent när det torkat. Först är det vitt och jag trodde det skulle bli vitt när det torkat med, men icke. Väldigt bra! Jag kunde verkligen dra på mängder med lim, vilket inte alls syntes efteråt. Och suverän hållbarhet!

20151205_181432835_iOS 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, då så :) Idag drog jag första lagret med färg också :) Kommer nog krävas ett par lager men det får det vara värt :)

20151206_151912333_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr har stolsryggen blivit något sned, antagligen när den stått och torkat. Den är verkligen stenhård hela stolen och ryggstödet, så det går inte att rucka på det och försöka justera upp det. Jag vågar inte dra alldeles för hårt heller. Får se om jag ställer den i "sträckbänk" ett par dygn eller om jag låter det vara. Jag får leta upp en vacker gammaldags pläd/filt och kudde och lägga lite snyggt i den så syns det nog inte ;)

Sista bilderna kommer när den är helt klar, dvs. när sista lagret färg lagts på och torkat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.