Har nu fått hela lägenheten renoverad av entreprenör så när som på en dubbeldörr som skall målas om vilket jag vill ge mig på under min föräldraledighet.
Jag är ut efter en matt/halvmatt yta och kommer förmodligen ha färgen PMS 316, alltså en grön/blå kulör (ev färgblind här)
Så idén står klar men jag är uppfostrad med tummen mitt i handen och söker således råd för hur jag går till väga.
Vilka redskap och vilken utrustning behöver jag, vad ska jag tänka på, är det något big no-no att passa sig för?
Mottager ödmjukast alla råd och instruktioner :)

• Vit dubbeldörr som behöver målas, synlig slitage och flagnande färg på hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad dubbeldörr liggande på en balkong redo för ommålning.
    Skapa konto
  • Vit dubbeldörr sett uppifrån med guldhandtag som behöver målas om.
    Skapa konto
Jag är väldigt långt från någon renoveringsexpert, men så här skulle jag göra:

Skruva bort dörrhandtaget och täckbrickorna vid låset. Då slipper du maskera dem och det blir dessutom lättare att hantera dörren när inget sticker ut.

Maskera eller skruva bort låskistan.

Tvätta dörren med målartvätt för att få bort så mycket gammalt fett som möjligt från dörren. (Personligen brukar jag ofta slarva med just detta moment, men om dörren har suttit nära köket eller har mycket fett från händer kan det vara bra.)

Mattslipa den befintliga färgen med 120-papper. Mattslipningen är bara till för att den nya färgen ska fästa bättre, du behöver inte ta bort all den gamla färgen.

Om det finns märken och småskador i dörren kan du spackla med snickerispackel.

Skaffa en BRA pensel till målningen. En billig pensel släpper ofta hårstrån och blir ofta spretig så att det är svårt att få ett jämnt färgskikt. Även om du bara kommer använda penseln för ett enda jobb är det värt pengarna tycker jag (som brukar svära så att tungan svartnar över de billiga penslar jag ibland köper...).

Måla en sida i taget med dörren liggandes plant. Att ställa dörren upp är att bjuda in till rinnränder.

Det ser i mitt tycke snyggast ut om färgen går ut 1-2 mm på fönsterglaset. Jag tycker att det är lättast att måla ut 5-10 mm på glaset och sedan skära rent efter att färgen torkat. Renskärningen görs med ett rakblad i hållare (typ en sån som man har till glashällar på spisen). Andra föredrar att sätta maskeringstejp på glaset för att få en skarp kant. Tycke och smak... Om du använder maskeringstejp går det oftast lättast att få snygga kanter om du tar bort den när färgen är halvtorr och fortfarande lite flexibel.

Om du tänkt göra allt målningsarbete inom några dygn kan man spara penseln i en liten plastpåse eller vira gladpack runt den så slipper man göra rent den. Skall den vänta mer än ett eller ett par dygn skulle jag gör rent den med penseltvätt. Ibland kan de yttersta håren på penseln börja torka redan under målningen och då är penseltvätten värd det extra besväret för att det underlättar målningen med en mjuk, följsam, pensel.

I färghandeln finns en särskild sorts våtservetter för att få bort färg från händerna. Jag tycker det funkar jättebra, men man kan använda plasthandskar istället.

Tänk på att det kan ta en vecka eller mer innan färgen fått sin slutgiltiga hårdhet, så om du lägger dörren på den nymålade färgen för tidigt (för att måla andra sidan) kan det bli märken i den nymålade sidan. Inget stort problem, bara man är medveten om det och använder omdömet. Känn med nageln på något "osynligt" ställe hur hård ytan är.

En kommentar till färgvalet: jag fick en gång rådet att inte ha matt eller halvmatt färg på inomhussnickerier. Argumentet var att handavtryck syns väldigt väl på matta ytor och de är svåra att rengöra. Jag har därefter alltid haft minst halvblank färg till mina snickerier så jag vet inte om det stämmer, men det kan säkert någon annan intyga/dementera.

• Gilla
Bberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.