Hej!
Har nyss installerat ett bevattningssystem och har försökt få det hållbart och snyggt från utkastaren. Tröttnar dock på alla Gardenakopplingar i plast. Blir inte klok hur jag ska få till det i metall istället.
Nån som har tips? Framförallt från utkastaren 1/2" till kopplingsdosan 1". Kikade på en mässingsreducering men det var inte lekande mutter så gissar att den blir lite lurig att få helt tät när jag har tryck på (vilket jag vill ha mtp automatiserad bevattning).
Mvh
Jacob
Har nyss installerat ett bevattningssystem och har försökt få det hållbart och snyggt från utkastaren. Tröttnar dock på alla Gardenakopplingar i plast. Blir inte klok hur jag ska få till det i metall istället.
Nån som har tips? Framförallt från utkastaren 1/2" till kopplingsdosan 1". Kikade på en mässingsreducering men det var inte lekande mutter så gissar att den blir lite lurig att få helt tät när jag har tryck på (vilket jag vill ha mtp automatiserad bevattning).
Mvh
Jacob
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Bara en spontan tanke, men det blir rejäla påfrestningar på krankopplingen när fördelaren hänger i den så där. Men det kanske är så Gardena hade tänkt sig att den skall användas? Har en likadan trevägs fördelare, men jag har satt en vanlig 1" Gardena-koppling på inloppet och har en kortslang imellan, så jag har inte riktigt tänkt på det mer än så.
Hej!
Jag hade gjort som så att jag hade tagit bort allt från utkastet och monterat det snyggt på en separat planka eller dylikt som sedan fästes på panelen eller med ett spett ner I marken. Sedan en slang på en halvmeter eller så mellan utkastet och plankan.
Anledningen är att det såsom det är nu blir hyfsat mycket vikt på kopplingar och på utrustningen och det är inte designat för det. Avlastar du alla kopplingar så blir det tätt och håller längre. Ergo, i det långa loppet sparar du både huvudvärk och penningar.
Sedan finns det ju såklart rördelar som fungerar som du tänkt/vill. Jag kan länka till dessa ifall du vill, men avråder från den lösningen av ovanstående skäl.
Jag hade gjort som så att jag hade tagit bort allt från utkastet och monterat det snyggt på en separat planka eller dylikt som sedan fästes på panelen eller med ett spett ner I marken. Sedan en slang på en halvmeter eller så mellan utkastet och plankan.
Anledningen är att det såsom det är nu blir hyfsat mycket vikt på kopplingar och på utrustningen och det är inte designat för det. Avlastar du alla kopplingar så blir det tätt och håller längre. Ergo, i det långa loppet sparar du både huvudvärk och penningar.
Sedan finns det ju såklart rördelar som fungerar som du tänkt/vill. Jag kan länka till dessa ifall du vill, men avråder från den lösningen av ovanstående skäl.
Tack för svar
Hmm har inte förstått att det inte är så det är designat. Hittade en bild från Gardena med en liknande lösning. Du får hemskt gärna länka till rördelarna du tänker på! Tack!
Så ska jag fundera på vilken lösning som känns bäst.
Tack för svar!S sjoerik skrev:Hej!
Hmm har inte förstått att det inte är så det är designat. Hittade en bild från Gardena med en liknande lösning. Du får hemskt gärna länka till rördelarna du tänker på! Tack!
Så ska jag fundera på vilken lösning som känns bäst.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Jag skulle tro att det är att din utkastare är vinklad utåt som gör att det funkar sämre än på Gardenas inspirationsbilder där de hänger rakt ner.
Ufff, jag ser framför mig följande:J Jacob H skrev:
På ett avslutande möte på Gardena, schemalagt till fredag eftermiddag, sitter ingenjörsavdelningen som utvecklat produkten mittemot marknadsförmingsavdelningen. Mittemellan sitter projektledaren.
Ingenjörsavdelningen menar på att produkter gör sig bäst vid sidan av så kopplingarna inte belastas och utrustningen inte går sönder när husdjur/barn/fulla grannar (eller ägare) går emot utrustningen och knäcker denna.
Marknadsföringsavdelningen protesterar dock och menar på att detta inte gör sig på produktbilderna. Det ser ju onekligen mycket bättre ut på bilden såsom det är monterat nu.
Ingenjörsavdelningen föreslår att de utvecklar en stilren platta att montera utrustningen på vid sidan av med en snygg slanganslutning.
Projektledaren som vittrar konflikt och bara vill få saken ut världen så att denne kan åka hem till familjen tar då ordet och frågar ingenjörsavdelningen ifall det är helt uteslutet att montera utrustningen direkt på vattenkastet?
Ingenjörsavdelningen svarar då sanningsenligt att "Nej, det är det ju inte. Men..."
Och längre kommer de inte innan projektledaren klipper av och säger "Bra! Då säger vi så, trevlig helg!"
Om jag har förstått sig och bilden rätt har alltså utkastet 1/2" hane och utrustningen en 1" hane?
Du vill då ha en 1/2" (=R15) union:
https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...unionkoppling-invandig-utvandig-rorganga-r15/
Och en 1" muff övergång (R15-R25):
https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...el-muff-invandig-invandig-rorganga-r25-x-r15/
Du vill ha den ordningen då unionen snabbt växer i pris=ju mindre union desto billigare installation. Inför vintern lossar du unionen med skiftnyckel och kan då enkelt vinterförvara utrustningen.
Dessa vill du dra ihop med gängtejp eller Loctite 577:
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...577-gangtatning-medelhog-styrka-50-ml-2460106
Om du är ovan gängtejp råder jag starkt att du tar Loctite. Eftersom du ska gänga rördelarna på plast är det väldigt lätt att mässinggängorna skär sönder plasten=kaputt och har man för mycket gängtejp blir det värre. Det är en hel del känsla i det där.
Loctiten lägger du en sträng runt gängorna i början så smetar det ut sig självt när du skruvar ihop det. Du behöver inte dra hårt utan det tätas bra när det härdar efter nån minut eller så.
Fast återigen, mitt starka råd är att montera vid sidan av utkastet och ha en slang mellan.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Ha ha ha, så sant. Att notera i sammanhanget är också att produkten saknar någon som helst form av fästanordning, ja inte ens något vettigt sätt att improvisera ett fäste. Nästan som att de medvetet och omsorgsfullt försäkrat sig om att det inte skall gå.S sjoerik skrev:
Så det fanns uppenbarligen inte heller någon öppning för en konsensuslösning med flera olika monteringsalternativ 😢
Kollade på min nu, och den är till och med fyrvägs - en jäkla klump att hänga i en vattenkran.
Är väl lite Gardena i ett nötskal. Man vet att det inte är top notch-kvalitet, men man betalar ändå ett premium för deras produkter för att man vet att de håller en jämn hyfsad nivå.
Redigerat:
På vattenutkastare är det aldrig rekommenderat att använda gängtätning som några ovan påtalt.J Jacob H skrev:Hej!
Mvh
Jacob
Kör produkter med lekande mutter och planpackning istället!
I ditt fall hade jag då köpt detta för att smidigast möjligt komma till 1"-gänga.
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rak-koppling-g15-lekande/
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-sexkantnippel-25x15/
Bara dra åt, ingen extra tätning mer än planpackningarna.
Helt rätt med planpackning mot utkastet, Snyggt!Krilleman skrev:
På vattenutkastare är det aldrig rekommenderat att använda gängtätning som några ovan påtalt.
I ditt fall hade jag då köpt detta för att smidigast möjligt komma till 1"-gänga.
[länk]
[länk]
Bara dra åt, ingen extra
Krilleman skrev:
På vattenutkastare är det aldrig rekommenderat att använda gängtätning som några ovan påtalt.
[länk]
[länk]
Bara dra åt, ingen extra tätning mer än planpackningarna.
Värt att notera att TS även behöver en lekande 1" koppling och att problemet med att dra mässing mot plast kvarstår. TS måste alltså dra tillräckligt hårt för att planpackningen ska komprimeras och täta, men inte så hårt att plasten skär.
Här råder jag TS att bara dra åt löst först och sedan sätta på vattnet för att dra åt endast tills det blir tätt
För protokollet har jag inte rått TS att använda gängtejp, snarare tvärtom och avrått från detta ett flertal gånger (läs mina inlägg en gång till).
Fast nu har ju ändå TS 2 gånger efterfrågat en lösning och det är inte min sak att vara överförmyndare utan enbart lägga fram min åsikt/rekommendation och sedan får TS givetvis själv bestämma hur denne vill göra med sin egendom. Och givetvis ta ansvar för sitt beslut.
Men som sagt, helt rätt med planpackningen mot utkastet istället för en lekande union som jag föreslog.
Jag kör denna på en liknande koppling.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ngar/overgangsnippel-34r20-x-12r15-2000053963
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ngar/overgangsnippel-34r20-x-12r15-2000053963
Du kan ju alltid köpa en passande gummiklämma, t.ex.C cpalm skrev:Ha ha ha, så sant. Att notera i sammanhanget är också att produkten saknar någon som helst form av fästanordning, ja inte ens något vettigt sätt att improvisera ett fäste. Nästan som att de medvetet och omsorgsfullt försäkrat sig om att det inte skall gå.
Så det fanns uppenbarligen inte heller någon öppning för en konsensuslösning med flera olika monteringsalternativ 😢
Kollade på min nu, och den är till och med fyrvägs - en jäkla klump att hänga i en vattenkran.
Är väl lite Gardena i ett nötskal. Man vet att det inte är top notch-kvalitet, men man betalar ändå ett premium för deras produkter för att man vet att de håller en jämn hyfsad nivå.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/gummikladd-klammerm-2-st-2000016460
Och fixera den korta "mellanslangen" i väggen så att fördelningsblocket sedan hänger i slangen (som i sin tur sitter fixerad mot väggen).
Fast nu säger nog marknadsförningsavdelningen upp sig i protest och jag är beredd att hålla med i att det estetiska i detta är starkt ifrågasättbart...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden