ullberg
För en tid sedan vann jag en trådlös tempsensor här på BH. Denna har nu levererats och installerats, och jag tänkte ge en kort recension.

Detta var leveransomfattningen, 1 st sensor, två batterier och en USB-kabel för programmering. Pris i handel: 1500 inkl.
IMG_3294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sensorn känns kanske lite plastig men jag ser inte någon anledning att det inte ska hålla.


Detta var ju också ett sätt att fuktskydda (antar jag är anledningen), har svårt att se att det skulle klassas som IP x4 med det där ändå…
IMG_3295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer första förvåningen, proprietärt interface för USB-kabeln (dessutom lite repor från borrningen men men…)
IMG_3296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och Mycket riktigt, kabeln ser ut så här, den kommer jag säkert hitta igen när det är dags för omprogrammering, not...
IMG_3300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag registerade ett konto på mySensors.se som är portalen där man kommer åt sina mätvärden. Sensorklassificeringen tyder på att deras kunder kanske är lite mer åt industrihållet, jag var bra sugen på att välja "Cadaver Cooler Monitoring" men opt:ade ut nu när NSA ser allt man gör online ;)
IMG_3297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manualen är hyggligt välskriven om än på engelska. Dock är det väldigt svårt att följa hyperlänkar i tryckt material…
IMG_3298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...så det tog ett tag innan jag lyckades leta mig fram till mySensors "support site" (kanske borde funnits en länk från mySensors.se som är portalen för ens mätare, men man fick istället leta sig in via webshopen)

I manualen står också att man behöver en applikation _och_ drivrutiner (för kabeln kanske), det var länge sen jag behövde rådda med drivrutiner… Dessutom inser jag att det kanske inte kommer gå så bra med OSX.
IMG_3299.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket riktigt, man måste ha Windows för att kunna starta upp systemet, men det kan ju en Mac hantera så det blev inte något strul egentligen

Dock är det lite irriterade att det ingenstans går att läsa enhetens MAC-adress, så jag som har MAC-adresslåsning i mitt trådlösa nät fick tillfälligt slå av den, ansluta sensorn och kolla MAC-adressen. Detta är inget unikt, många leverantörer gör så, senast det hände mig var också i veckan med en pryl från Logitech, men det är irriterande.


Setup:en var rättfram, finns knappt något att ställa in och så fort man skickar över konfigurationen börjar den logga på mysensors.se, varvid jag gick ner i matkällaren (snarare pumputrymmet och ölförvaringen) och la sensorn på vattenfiltret.

IMG_3302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sensorn är normalt i dvala och väcks med det intervall du ställer in för att ansluta till wifi, skicka sin mätning och sen gå ner i dvala igen. Det får mig att tro att batterierna (vanliga 2xAA) ändå kommer räcka fullt tillräckligt länge. Man får varningar via mail om sensorn tappar kontakten eller vid lågt batteri. Jag har ställt in rätt tidzon men får ändå en timmes förskjutning i loggade värdens tidstämpel.
IMG_3305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill gärna, åtminstone så länge sensorn är kvar hemma, ha in informationen i mitt hemautomationssystem. Jag har noterat att integrationsmöjligheterna med mySensors är antingen manuell export (tror den tog CSV och XLS(x) åtminstone) eller så kan man få mysensors att göra data push i form av kontinuerliga http-anrop där informationen bakas in i URL:en. Detta bör funka utmärkt ihop med mitt hemautomationssystem, men jag har inte orkat ta tag i det så jag vet inte hur bra det funkar. (dessutom verkar det kräva "premium"-abb på mySensors, vilket jag verkar ha fått i en månad, men sen dras det väl in…)


Summering:
Jag tror mätningen kommer funka utmärkt, produkten är det nog inga fel på även om det inte känns helt genomarbetat (mina små kommentarer har väl egentligen bara skrapat på ytan gissar jag). Det är bättre än mycket av det man får från fjärran östern idag, men finns lite sprickor i fasaden, typ som jag hade förväntat mig att det absolut bästa systemet man hade haft råd med för 10-år sedan hade sett ut.


Men det gör som sagt sitt jobb, och min största invänding handlar egentligen om prisvärdhet. Man ska ju inte skåda given häst i mun så jag borde väl ta bort detta inlägg ;) men om jag hade betalat fullt pris hade jag nog känt att det var alldeles för dyrt (men det kanske är jag som är snål). I WiFi-skepnad skalar det ju dessutom mycket dåligt, kanske är det bättre med en gateway som den andra vinnaren fick…


/U
 
  • Gilla
fjallis och 4 till
  • Laddar…
Föredömlig recension!
Bra gjort
 
Bra recension.

Det känns så overkill med en wifimodul för en enkel temp-loggning [men jag kanske inte skall uttala mig med wifi-våg]. Kan man plugga in en probe så man kan mäta i trånga utrymmen/på rör etc?
 
ullberg
hek skrev:
Bra recension.

Det känns så overkill med en wifimodul för en enkel temp-loggning [men jag kanske inte skall uttala mig med wifi-våg]. Kan man plugga in en probe så man kan mäta i trånga utrymmen/på rör etc?
Nej, det finns ingen probe på min, det är istället en annan produkt (med en probe på sladd permanent monterad). Det finns dessutom varianter som tål extra hög värme (och kanske kyla också).

Ja, i sak är det ju riktigt att WiFi är overkill, men poängen med dessa är väl rimligtvis att inte behöva bygga infrastruktur, kör man z-wave eller den standard du kör i ditt senaste DIY-projekt har man en mycket mer built-to-purpose system, men man hade behövt någon central hub som samlade in och vidarebefordrade meddelanden till (W)LAN. Det fina är väl att typ alla har en Router/AP som är den enheten när man kör WiFi. (Dessutom känns det väl helt i linje med IoT, även om jag är tveksam hur rimligt det är att basera det på TCP/IP, IPv6 känns lite som konstgjord andning...)

/U
 
Kul att läsa, jag har inte fått mina ännu, dock ett mail om fördröjning på grund av mjukvaruuppdatering.
 
ullberg
Två och en halv månader senare, har jag nu lite mer erfarenheter:

- Jag hade någon form av "premium subscription" i början, nu har den ramlat ut och då kan man inte ställa tätare uppdateringsintervall på mätningarna (även online-integration med andra system tappar man, och kanske något mer). För min applikation är det helt ok med 2h, men knappast för alla. Vet ej vad premium abb kostar, men det känns spontant som en lite märklig affärsmodell, både dyr i inköp och en löpande kostnad...

- Den tappar kontakten med WiFi från tid till annan. lite märkligt då det inte är många meter mellan basstation och sensor (dock ett bjälklag, men sannolikt inte så tätt då det är från tidigt 1900-tal), och när den har kontakt rapporterar den oftast en signalstyrka på 60-80%, ibland 100.

- En bra sak är att den verkar lagra data lokalt om den inte får tag på servern, så när kontakten återetableras skickas historiska data också. (jag har inte studerat detta i detalj, men jag tror det är så, hade ett par dagar när den inte fick kontakt, men nu verkar det finnas mätvärden för dessa dagar)

- på denna tid har batteristyrkan fallit till 89% så man lär ju klara ett år i alla fall.

- det går ut varningar om den inte har kontakt, detta verkar funka bra, även om jag inte ids göra något åt dessa, utan väntar tills sensorn plötsligt hittar basstationen igen...

Summerat tycker jag det är lite för dyrt för vad man får (tja förutom min som var gratis då), och jag lär istället gå på @hek:s upplägg med billiga sensorer när jag vill utöka mitt hemautomationssytem. (jag räknar då inte riktigt min tid, men hek verkar ju dokumentera väldigt bra så jag får säkert upp farten ganska snabbt, ska bara börja någon gång...)

För den som vill ha en enstaka mätning, tja kanske. Till mina föräldrar skulle det nog funka, jag tror till och med att de skulle kunna göra setup:en själva, även om jag vet att de ändå skulle be mig eller någon annan göra det...

/U
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.