Jag har en hydroforpump av märket Aquasystem VAO60 (se etikett på bifogat foto). Brunnen är ca 90 meter djup. Jag upplever att det mekaniska reläet (som jag tror att det heter och som jag tror fungerar som ett skydd för att pumpen inte ska överbelastas) slår ifrån väldigt ofta. Det hinner inte rinna mycket vatten i kranen innan det slår. Vad behöver jag ha för lufttryck i pumpen?

• Blå hydroforpump med etikett för Aquasystem VAO60, detaljer om produktens tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ingen pump, det är en hydropress.
Förtrycket bör vara något under tillslagstrycket.

D Daniel 109 skrev:
Det där är ingen pump, det är en hydropress.
Förtrycket bör vara något under tillslagstrycket.
Helt riktigt, en hydropress är det. Okej, med andra ord ska förtrycket vara samma som vid det läge pumpen slår ifrån och "börjar om"?

Det ska vara något lägre, det ska finnas lite vatten kvar i tanken när pumpen startar.

D Daniel 109 skrev:
Det ska vara något lägre, det ska finnas lite vatten kvar i tanken när pumpen startar.
Tror den "slår ifrån" vid ca 5 bar, kan det stämma?

Det verkar rimmligt. Min starar vid 3bar och stoppar vid ca 4bar.

• Gilla
vanilj_10
  • Laddar…
Vi hade samma fenomen och fick följande råd. Öppna alla kranar till det inte rinner något mer vatten. Stäng kranarna och fyll i hydropressens ventil på luft till 1,5 bar. Då funkade allt som det ska. Vår slår till vid knappt 2 bar och av vid ca 6 bar.

D Daniel 109 skrev:
Det verkar rimmligt. Min starar vid 3bar och stoppar vid ca 4bar.
Okej, då har du ett lufttryck på lite under 3 bar?

M Myckling skrev:
Vi hade samma fenomen och fick följande råd. Öppna alla kranar till det inte rinner något mer vatten. Stäng kranarna och fyll i hydropressens ventil på luft till 1,5 bar. Då funkade allt som det ska. Vår slår till vid knappt 2 bar och av vid ca 6 bar.
Okej så ni har endast 1,5 bar i lufttryck? Är det viktigt att man öppnar alla kranar i huset eller räcker det med att öppna en kran och låta vattnet rinna ur?

Det är alltså trycket i tanken som är 1,5 bar. Det s.k förtrycket. Sedan bestämmer tryckvakten till och frånslag.

M Myckling skrev:
Det är alltså trycket i tanken som är 1,5 bar. Det s.k förtrycket. Sedan bestämmer tryckvakten till och frånslag.
Okej. Jag gjorde samma procedur som ni att tömma allt vatten men lät enbart en kran vara öppen. Sedan fyllde jag med luft till 1,5 bar. Dock tycker jag att reläet slår hela tiden och det hinner inte rinna mycket vatten i mellan alls.

Ja det borde jag ha, men jag har faktiskt inte kollat. Det finns ingen anledning att öppna på fler ställen. Bara man tömmer tanken.
Vad har du för starttryck?

Ett spann från 2 till 6 bar tycker jsg låter mycket. Det blir ju ett stopptyck dom är tre gånger så stort som starttrycket.

För att kolla förtrycket:
1. Stoppa pumpen.
2. Öppna en kran helst en som sitter lågt, gärna under hydropressens nivå.
3. När vattnet slutat rinna. Mät lufttrycket, fyll på om det är lägre än 0,2 bar under(HÄR HAR DET STÅTT FEL) ska vara tillslagstryck.
4. Mäter du lufttrycket med pumpen på så får du alltid trycket som är på vattnet till dess luften är HELT slut.

Protte

EDITERAT felskrivning

Redigerat:
Förstycket bör oavsett vara över 1bar, så så länge kranen inte är 10m högre än tanken spelar det ingen roll.

Det kan vara en bra ide att kolla trycket med luftmätaren med vatten kvar, för att verifiera att mätarna visar lika. Tyckmätare kan vara rätt dåliga ibland.

D Daniel 109 skrev:
Ja det borde jag ha, men jag har faktiskt inte kollat. Det finns ingen anledning att öppna på fler ställen. Bara man tömmer tanken.
Vad har du för starttryck?

Ett spann från 2 till 6 bar tycker jsg låter mycket. Det blir ju ett stopptyck dom är tre gånger så stort som starttrycket.
Jag tar det lite från början så att jag hänger med alla begrepp. Med starttryck menas alltså vid det bar som pumpen startar? Fråntryck är vid det bar då pumpen slår från?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.