Ja, då stämmer det med AndersS igen.
Vi sammanfattar.
Om jag nu vill koppla min pumpautomat som har 32 mm innergänga till ett 32 mm tjockt PEM-rör med bottenventil ska jag ha:
Pumpautomat + 25R/32 koppling + 32 mm rör + 32/25R koppling + botenventil med 32 mm gänga.
1. Är det rätt?
2. Om jag nu vill nöja mig med 25 mm rör, är det OK och ska jag i så fall ha 25R/25-kopplingar?
Vi sammanfattar.
Om jag nu vill koppla min pumpautomat som har 32 mm innergänga till ett 32 mm tjockt PEM-rör med bottenventil ska jag ha:
Pumpautomat + 25R/32 koppling + 32 mm rör + 32/25R koppling + botenventil med 32 mm gänga.
1. Är det rätt?
2. Om jag nu vill nöja mig med 25 mm rör, är det OK och ska jag i så fall ha 25R/25-kopplingar?
Japp, det borde fungera. Har sett att man anger R25 alt R32 som mått på anslutning för bottenventil och jag tolkar det som så att du mäter innerdiametern på gängorna i bottenventilen och får ett mått på ca 30mm.
Som sugledning är det bra ha använda större dimension men på trycksidan har det ingen betydelse för dig om du har 25 eller 32mm.
I vissa fall kan du få använda en förminskning för R25/R20 som mellankoppling.
När jag sysslar med VVS i sommarstugan så gäller "det blir många resor" innan man har rätt grejor men antalet resor blir färre för varje arbete man gör, något har man kanske lärt sig (åtminstone plocka ihop mtrl med Rxx mått
)
Och ett tips, byt ut gängtejpen mot lin+kit när det gäller denna typen av mässingskopplingar. Jag tog mod till mig i år, körde några testskott med lin+kit och sedan blev det installation. Inte en enda droppe som läcker nu. Aldrig mera gängtejp till denna typen av mässingskopplingar.
Som sugledning är det bra ha använda större dimension men på trycksidan har det ingen betydelse för dig om du har 25 eller 32mm.
I vissa fall kan du få använda en förminskning för R25/R20 som mellankoppling.
När jag sysslar med VVS i sommarstugan så gäller "det blir många resor" innan man har rätt grejor men antalet resor blir färre för varje arbete man gör, något har man kanske lärt sig (åtminstone plocka ihop mtrl med Rxx mått
Och ett tips, byt ut gängtejpen mot lin+kit när det gäller denna typen av mässingskopplingar. Jag tog mod till mig i år, körde några testskott med lin+kit och sedan blev det installation. Inte en enda droppe som läcker nu. Aldrig mera gängtejp till denna typen av mässingskopplingar.
Produkter som diskuteras: "gängtejpen"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Ett tips, koppla alltid när butik finns öppen.
Och se det positivt att när du behöver något nästa gång så kanske det redan finns i burken med kopplingar
Lycka till och komihåg, lin+kit ingen gängtejp.
Och se det positivt att när du behöver något nästa gång så kanske det redan finns i burken med kopplingar
Lycka till och komihåg, lin+kit ingen gängtejp.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Nej, men det är viktigt det också.
Det han menar är att den svarta delen av kopplingen skall skruvas tills den fysiskt inte går att skruva in längre, dvs tills själva muttern tar i resten av kopplingen.
Det han menar är att den svarta delen av kopplingen skall skruvas tills den fysiskt inte går att skruva in längre, dvs tills själva muttern tar i resten av kopplingen.
Ah. Det spöregnar ju varje dag och nästa vecka ska man utrikes så det blir inget torpbesök på ett tag.
På Rinkabyrör vill man inte ge telefonsupport på vad det är jag behöver så jag hoppas att jag fått rätt svar om vad jag ska beställa.
På Rinkabyrör vill man inte ge telefonsupport på vad det är jag behöver så jag hoppas att jag fått rätt svar om vad jag ska beställa.
Nu har tankarna skenat iväg ända till slutet av kopplingsproceduren.
Där tänker jag mig ett väggfäste och på det någon form av kran.
Men alla kranar jag hittar har c:a 12 mm in (utv.gänga).
Väggfästet som är närmast har 25 mm ut (inv.gänga).
Måste jag då ha ett par lager förminskningskopplingar för att komma från 25 mm till 12?
Det finns bussningar, D-nipplar och muffar.
Vad brukar man ha? Hur brukar man göra? Hjälp!
Där tänker jag mig ett väggfäste och på det någon form av kran.
Men alla kranar jag hittar har c:a 12 mm in (utv.gänga).
Väggfästet som är närmast har 25 mm ut (inv.gänga).
Måste jag då ha ett par lager förminskningskopplingar för att komma från 25 mm till 12?
Det finns bussningar, D-nipplar och muffar.
Vad brukar man ha? Hur brukar man göra? Hjälp!
Ett väggfäste med en vanlig kulventil med R20 anslutning. Ska det bara vara ett tappställe så räcker det att sätta en 90 graders böj på ventilen, alternativt en anslutning för t.ex. vattenslang.
Eller gör du enligt det du tänkt; väggfäste>förminskning>tappkulventil (alt kran)
Eller gör du enligt det du tänkt; väggfäste>förminskning>tappkulventil (alt kran)