Byggahus.se
Hej
Jag skall förstärka ett garagetak och därmed funderar på hur mycket följande balk kan bära (på ett ungefär).

HEB-balk 120

Längd 5620mm
Den läggs ovanpå två HEB-balkar som har en höjd på 2380mm vardera.
(Alltså som ett upp och nervänt U). Jag svetsar fast dessa i änderna ovan).

Anledningen till att jag vill veta detta är att mitten av denna balk kommer i så fall bära en annan numera existerande H-balk 140 (vet ej om det är HEA-, HEB-balk eller dylikt) som går tvärs över garaget.
Garaget har platt tak, är rektangulärt ca 40kvm med endast denna synliga H-bank som går tvärs över.

1. Vad blir maxvikten på balken (på ett ungefär)?

2. Hur räknar ni ut det? Tips på var jag kan annars hitta informationen.
 
  • Handritad skiss av en balkkonstruktion för garagetak med den nya balken som ett omvänt U som bär en befintlig H-balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

En HEB 120 balk som har en spännvidd på 5,62 meter böjer ner 1/300 av spännvidden (dvs ca 18 mm) om den belastas på mitten av en punktlast på 900 kg. Större nedböjning är knappast att rekommendera i det sammanhanget.
 
  • Gilla
percivalor
  • Laddar…
Nu är jag ute på lite hal is. Men med de uppgifter som finns angivna i första inlägget. Så borde man ex. kunna anta att taket med snölast skulle kunna ta 250 kg/kvm, ev. mer än så.

40 kvm skulle i så fall ge en total last på ca 10 ton. Hälften av det kan man anta hamnar på den länsgående balken, alltså 5 000 kg. Och hälften av det (2500 kg) på uppläggspunkten på bilden vi ser. Så HEB balken borde vara för klen.


Det är en extremt amatörmässig uppskattning från mig.
 
Min tanke var att TS skulle få räkna själv. Om stödet för den längsgående balken dels består av ett upplag i bortre änden som vi inte ser dels av den tvärgående HEB balken som inte ligger i andra änden utan mer mitt på, så hamnar en större del än 2500 kg som punktlast på tvärbalken.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hur räknar man egentligen? Jag vill bygga ett garage med platt tak och en spännvid på ca 8 m. Hade tänkt mig två eller tre u:n som i denna tråd men ca två meter mellan u:na. Tar man verkligen hela tyngden delat med antal balkar och räknar som en punktlast mitt på balken? Balkarna kommer ju inte att ”ligga på rullar” i ändarna så de kan inte böja ner sig helt fritt. Finns det något gratisprogram som innehåller ”balkdata” så man bara behöver välja balk, ”infästning” och längd?
Jag överdimensionerar hellre än att lägga pengarna på någon konsult men så måste man ju blidka byggnadsnämden också. Färdiga takstolar i trä blir groteskt höga så stål på ena ledden och limträ på den andra verkar mest rimligt.
 
Kantbalkar får nornalt lägre last än mittbalkar, så man brukar utgå från en mittbalk när man dimensionerar. Vid tak och bjälklagskonstruktioner räknar man med jämnt utbredda laster (om det inte finns något som dessutom ger upphov till en punktlast, t.ex. en lyftanordning) som består av egenvikt och snölast (tak) eller s.k. nyttig last (bjälklag). På bl.a. Tibnors hemsida kan du ladda ner konstruktionstabeller för stål. Dessa tabeller är uppställda typvis, (IPE, HEA, HEB osv) och efter användningssätt och innehåller uppgifter om nyttig last/nedböjning vid olika spännvidder. För att ha nytta av dessa tabeller behöver man dock kunna en del mekanik och hållfasthetslära.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Tack!
Det är för sent för att utföra något tankearbete men jag såg tabeller för bärförmåga enl. Eurokod 3 mm. Man får väl läsa på lite... Lite oroväckande att första balken som ens har ett värde för 8.4m i tabellen är HEB320. Enligt Träguiden behövs en 63x500 fanerträbalk för snözon fyra och 8m spännvid så man hade hoppats att klara sig med betydligt lägre höjd med stål.
 
Hej igen

Efter att jag tagit bort diverse gipsskivor visar det sig att den existerande H-balken vilar (har stödet) på två stående träbalkar med måtten 20x5cm, alltså 20x10cm i denna änden. Brädorna ser inte ut att vara limträ (Se bild).
(Alltså H-balken har inget stöd i väggen).


Vidare sticker taket på garaget ut på sidorna (se illustration) med ca 20 cm, så jag funderar på om det redan sitter limträbalkar eller liknande dolda i taket. Vad är annars meningen med utstickande tak vid bygge av platt tak?

  1. Hur mycket klarar denna existerande H-balk i tyngd om den vilar på två stående brädor med bredd 20cm och tjocklek 5cm?
  2. Skulle i så fall den nya balken jag tänkte sätta in enligt ovan klara detta? Om ja, kan jag använda en klenare balk. HEA 100 balk eller likande?

Tackar på förhand
 
  • Två träbalkar stöttar en H-balk, synliga vid en öppning i väggen, bredvid isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett garage med platt tak och utstick på cirka 20 cm på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Pelarnas storlek påverkar inte balkens bärförmåga även om naturligtvis risken för något tokigt ökar. Stålbalkens bärförmåga bestäms av profil och spännvidd.
 
  • Gilla
percivalor
  • Laddar…
Utstickande tak har man väl för att det är snyggare.
Pelare trycks ihop och har du dessutom skivor eller något som förhindrar att de böjer sig så kan du nog bortse från dem. De har ett mycket "enklare" jobb än balken som spänner över garaget och böjs ned.
Jag har lite svårt att förstå punkt två, du tänker väl inte ta bort träpelarna? Någon form av takbjälkar måste du väl ha i taket. Den befintliga balken är ett stöd för att de inte ska böja sig så mycket och nu planerar du ett stöd för stödet så att säga. Kanske vore bättre att ha en balk längs med (under?) den befintliga.
 
  • Gilla
percivalor
  • Laddar…
Hej igen, tack för svar. Beklagar att jag rört till det hela.

Det jag egentligen vill ha reda på är vilken typ av H-balk jag behöver som har minst samma bärförmåga som träpelaren (med de två träbalkarna). Den nya H-balken skall ju ersätta pelaren och bära upp det som denna idag bär upp.

Tackar på förhand.
 
En 2,4 m hög HEA 100 profil som används som pelare klarar en last på ca 30 ton. En lika hög träpelare med dimensionen 50x200 mm klarar ca 1 ton. Vad två klarar beror på hur de är sammanfogade. Det är som @perror skriver mycket lättare att vara stolpe än balk.
 
  • Gilla
percivalor
  • Laddar…
Tack för svar.

1. Hur mycket klarar en limträbalk som används som stolpe. Exempelvis en 2380mm lång, med 56x225mm i bredd och djup om det är en GL24h.

2. Använder man limträbalkar som stolpar, eller är vanlig trästolpe (med samma mått) att föredra? Klarar limträbalkar mer vikt (som stolpe)?
 
När det gäller stolpar (oberoende av deras material) så är det risken för knäckning som begränsar bärförmågan. Denna förmåga minskar med kvadraten på längden, dvs en dubbelt så lång stolpe klarar bara fjärdedelen så stor last. Stolpar ska helst ha kvadratiskt tvärsnitt för optimala egenskaper. Annars uppstår en riktning med sämre egenskaper om den inte stabiliseras. 56x225 är ingen lämplig dimension som stolpe om den inte kan stagas i den klena riktningen. Stolpar av limträ är väsentligt starkare än vanligt konstruktionsvirke. Man kan använda vanliga limträbalkar som stolpar, men det är vanligt att man använder dimensioner som 90x90 eller 115x115.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar

Hur mycket klarar en limträbalk med Höjd 2380mm om det är en 90x90mm GL28h om den används som stolpe, alternativt en 115x115mm med samma Höjd?

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.