Byggahus.se
Hej,

Vi har ett förråd som är minst sagt eftersatt med mögel och fukt lite överallt. Det finns ett par saker vi vill göra och ett par saker vi behöver göra.

Vi vill helst inte riva och frakta hit en ny, utan vi åtgärda problemen bit för bit.

Vad vi vill göra (så snart som möjligt):
- Byta fasadbrädorna till samma liggande panel som vårt hus samt måla falurött
- Bygga ut ett snedtak på kortsidan ca 2-3m som ska fungera som öppen cykelförråd/vedbod (vi hade detta fram till nyligen, men behövde ta bort det så maskinerna kom fram när vi byggde ut)

Vad tror vi behöver göra:
- Riva ut alla innerväggar och sätta dit något enklare. Mögel på sina ställen och allt från 17% till 60% fuktkvot.
- Lägga om taket (vissa delar av innertaket är helt ruttet meda andra har en fuktkvot på runt 10%)
- Lägga om golvet. Det är någon form av pappgolv nu som är fuktigt. Under boden är det mest organiskt material, så jag tänker att vi försöker ta bort så mycket av det som möjligt och sen lägga makadam där.

Som sagt vill vi gärna ta saker bit för bit och då jag mätte fuktkvoten i själva stommen till 13% hoppas jag att detta betyder att vi kan använda samma stomme (tog bort delar av innervägen och mätte).

Min fråga är:
Vad behöver vi göra innan vi kan göra det vi vill göra (dvs byta fasadbrädor samt snedtak)?

Jag antar att vi behöver riva bort allt som är mögligt inuti boden för att säkerställa att stommen är ok överallt? Behöver vi även göra arbetet med golvet? Vi vill kunna använda boden för förvaring, men i övrigt är målet i detta skede att göra minimalt av det vi måste göra för att kunna möjliggöra det vi vill göra. Tex kan vi (om möjligt) vara utan innerväggar och ta det i ett senare skede.

Tack!
 
  • Hand i handske håller Bosch fuktmätare mot skadad vägg, visar 10.5% fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en Bosch fuktmätare visas en läsning på 33,9% nära en skadad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solig trädgård, träplattform med löv, hus i bakgrunden, regnbågsreflektion från fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt hus, sliten träpanel, vit fläkt, fönster, steg, behov av underhåll, säkerhetskamera, taken lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndervittrade väggar med synligt rostigt armeringsjärn och flagnande färg; tecken på fuktskador och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bosch laseravståndsmätare hålls av en hand, visar 13.3*, under isolerat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Antar att det inte värms i förrådet ?
Anledningen till hög fuktkvot i gipsskivor är hög luftfuktighet i förrådet .
Råda bot på detta är värme + ventilation .
Hur klimatskalet bör byggas är , ytterpanel - luftspalt som ventileras nedtill / upptill - vindduk eller utegips tex - isolering - ångspärr - gipsskivor .
Taket samma byggmetod som vägg .

Vet ej vad du menar med innerväggar , är det gipsskivorna på ytterväggarna ?
Fuktig luft kommer från grunden och via otätheter / ventilation i klimatskalet .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att det inte värms i förrådet ?
Anledningen till hög fuktkvot i gipsskivor är hög luftfuktighet i förrådet .
Råda bot på detta är värme + ventilation .
Hur klimatskalet bör byggas är , ytterpanel - luftspalt som ventileras nedtill / upptill - vindduk eller utegips tex - isolering - ångspärr - gipsskivor .
Taket samma byggmetod som vägg .

Vet ej vad du menar med innerväggar , är det gipsskivorna på ytterväggarna ?
Fuktig luft kommer från grunden och via otätheter / ventilation i klimatskalet .
Korrekt, det är ej uppvärmt och vi tänkte ej att det ska vara uppvärmt framöver heller.

Jag uttryckte mig slarvig gällande "innervägg". Det jag menar är innersta lagret på ytterväggarna. I taket är det gips, innersta lagret på innerväggarna är någon form av skiva. Tror det är detsamma på golvet.

Tror du jag kan riva bort det fuktiga inifrån och behålla nuvarande stomme? Förstår att som går snabbast är att jämna allt med marken och antingen köpa en ny eller bygga en. Tid har jag då och då, så den typen av projekt blir mycket svårare jämfört med att kunna gå ut och köra en timme då och då.
 
Tomture61
Om du föreställer dig en lada som det blåser tvärs igenom kontra en mycket tät byggnad .
Ladan kommer att överleva mycket längre .
Så fort man bygger med en tätare yttervägg så kommer kraven på klimatkontroll .
 
Tar du ut alla skivorna och fixar taket så får du in mindre fukt och den som kommer in vädras ur. Om det räcker kan nog bara någon kunnig som kollar på byggnaden svara på men skjul har sett ut så I några hundra år (minst) så är det inte totalt felgjort från början bör det funka.
 
Z z_bumbi skrev:
Tar du ut alla skivorna och fixar taket så får du in mindre fukt och den som kommer in vädras ur. Om det räcker kan nog bara någon kunnig som kollar på byggnaden svara på men skjul har sett ut så I några hundra år (minst) så är det inte totalt felgjort från början bör det funka.
Har nu tagit bort hälften av den tunna skiva som satt på golv och vägg samt gipset i taket. Jag ska ju riva oavsett vilken lösning jag väljer i slutändan.

Synliga stommar är 10-14 i fuktkvot. Vilket jag antar är ok?

Golvet visade sig vara träplankor som hade fuktkvot 12. Reglarna under golvet (mätt under själva boden utomhus) hade fuktkvot 18. Funkar? Eller behöver jag ta bort det organiska materialet under och lägga ut duk + singel?

Taket hade fuktkvot 11-12 förutom det område som är vattenskadat (se nedan)

De höga fuktvärdena visade sig vara koncentrerade till ett område i mitten (vi har en innervägg som delar av, vilken syns på bild). Där läcker det från taket, vilket det lär gjort under en längre tid. De väggreglar som är i detta område är runt 40-50 i fuktkvot. Gissningsvis är reglarna i taket i detta område minst det samma.

Om det nu visar sig att skadorna är begränsade till detta område, bör jag inte då kunna byta bara där?

Sen verkar det vara isolerat här och var, men eftersom detta ska vara ett kallförråd tänkte jag bara riva bort det.
 
  • Vattenskada på tak och vägg, mögelskador, blottlagd isolering, förfall, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med riven yta, byggbråte, betong och spruckna delar i en orenoverad byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med exponerade träreglar och sladdar, spindelnät, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10-14 är som jag förstår det okej. Golvet kan du antagligen vänta med tills du låtit den stå en sommar med bra vädring, så länge det bara är fuktigt och inte ruttet kan det torka tillräckligt.
Detta enligt önskemålet att utsidan är viktigast just nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.