Byggahus.se
Hej,

Vi tittar på ett hus från 20-talet att köpa. Det har källare med en hel del fukt (lukt och fuktroser). Huset ligger i en sluttning och har tydligen en liten rännil från grundvattnet som passerar förbi källaren som kommer från högre upp på kullen. Förra ägaren har i samband med dränering av huset installerat en pump som håller borta grundvattnet, men pumpen får gå 24/7 vilket måste betyda att det är rätt mycket vatten som passerar. Är det rimligt att huset förlitar sig på en pump för att förbli torrt? Bör man hålla sig borta?
 
Går pumpen verkligen 24/7? Man brukar väl göra någon form av brunn där pumpen startar när vattnet når en viss nivå och sedan stannar när vattnet sjunker under en lägre nivå. Då behöver pumpen bara arbeta ibland.
 
B
Tillägg till ovan. En lite mer seriös pumpgrop har 2 pumpar och 2 nivågivare, ifall en pump eller givare fallerar. Ibland även högnivålarm.

Men det känns väl som.en hyggligt stor nackdel att ha så mycket vatten in i huset..
Källaren lär man ju inte kunna göra så mycket med.

Man kan ju fundera på vad som händer om det är 12h strömavbrott. Är det vattenskada och översvämning?
 
....många tusenlappar per år om pumpen verkligen går konstant....
 
Pausar någon gång då och då men annars konstant gång. Som jag tolkar era svar borde det således kompetteras med pumpgrop.

Skulle man kunna gräva djupare kring huset i samma vända för att leda förbi vattnet?
 
Jag hade letat vidare i varje fall. Skulle inte vilja ha det hängande över mig, oavsett pumpgrop och antal pumpar.
 
Det slutade med att vi drog oss ur efter att ha filmat ner i pumpgropen och sett ett mindre vattenfall som kom från dräneringsrören (trots lång tid utan regn).
 
  • Gilla
A Stenberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.