Tänkte göra om min fula yttertrapp till en trevlig granittrappa.
Ful starttrappa.
Trätrappa framför dörr med röd fasad, planerad att ersättas med granit; en dörrmatta syns på översta steget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte sten.
Granitplattor liggande på ett släp, redo att användas för att bygga om en yttertrappa.
Skapa konto

Måtta ut vart jag kapar bort asfalten.
Bild av en asfalttrappa under bearbetning. En kapmaskin och en tång ligger på marken framför en röd träfasad.
Skapa konto

Kapat och klart.
Grävd yta vid husvägg redo för granittrappa, verktyg och asfalt i bild.
Skapa konto

Grävde ur lite och satte form.
Form för granittrappa framför en röd träfasad och vit dörr, med borttagen asfalt och synlig sandyta. Verktyg syns på asfalten.
Skapa konto

Det va allt jag gjorde idag, fortsätter på torsdag.

• Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Nu blev jag ju sugen på att göra en stentrapp istället, hade nu i juni tänkt byta ut min 20 år gamla trapp av impregnerat virke mot en ny av impregnerat virke, men detta ser riktigt intressant ut. Frågan är om man kan övertyga regeringen också...

• Gilla
Revs
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blev jag ju sugen på att göra en stentrapp istället, hade nu i juni tänkt byta ut min 20 år gamla trapp av impregnerat virke mot en ny av impregnerat virke, men detta ser riktigt intressant ut. Frågan är om man kan övertyga regeringen också...
Samma här. Dock bara för grovingången så bara vi själva som ser den, så blir nog tryckt igen. 😆

B
Håller med på med min trappa dock blev den i trä! Nog för att jag älskar att jobba i trä, men kul med en stentrappa.

• Trätrappa under byggnation vid ingången av ett hus med grå panelvägg och vita dörrar, omgiven av grus.
    Skapa konto
  • Gilla
digitalni och 3 till
  • Laddar…
Vart gjutning idag, 15 säckar grovbetong.
Nyss gjuten betongplatta vid röd trävägg, användande 15 säckar grovbetong.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Murade upp lecasten med cementbruk, nu ska det torka några dagar.
Trappavsats i lecasten nyss murad med cementbruk, placerad vid en röd yttervägg.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Nu förstår jag att du kommer klä trappan men klarar lecan eventuell fukt som tar sig in? Är det risk för frostspräningar?

Snyggt jobb f.ö.!

• Gilla
Leif Svensson8
  • Laddar…
Jag har gjort LECA-stommar i trappor utomhus tidigare och har inte haft problem med frostsprängning på 20 år i alla fall, men då bor jag på västkusten där snabba omslag från fukt till många minusgrader är sällsynta. Mina trappor är omgivna av grus/jord så de vanliga omslagen hos oss är nog skyddade av markvärmen.

Redigerat:
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Inte för att vara en tråkmåns, för jag gillar stentrappor skarpt, rätt gjorda är de fantastiska. Men har du trä kvar bakom Lecan?, och till vänster om Lecan, ser det ut som en ventil för krypgrund e.d? Upplagt för problem och omöjligt att underhålla. Kommer ruttna snabbt. Kanske misstolkar bilderna dock.

• Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
M MrJiVe skrev:
Inte för att vara en tråkmåns, för jag gillar stentrappor skarpt, rätt gjorda är de fantastiska. Men har du trä kvar bakom Lecan?, och till vänster om Lecan, ser det ut som en ventil för krypgrund e.d? Upplagt för problem och omöjligt att underhålla. Kommer ruttna snabbt. Kanske misstolkar bilderna dock.
Vad skulle alternativet vara menar du? Ta bort panelen och ha isoleringen mot trappan istället ? 🤔

Det är luft mellan fasad och sten. Sen har jag väl 15 ventiler i grunden.

• Gilla
S7200 och 1 till
  • Laddar…
Två sättsteg på plats.
Betongtrappa med två sättsteg på plats framför en röd träfasad och vit dörr.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
Håller med på med min trappa dock blev den i trä! Nog för att jag älskar att jobba i trä, men kul med en stentrappa.
Jag skulle också behöva bygga en sådan. Hur gjorde du? Har du någon ritning? Följde du någon guide? Den ser riktigt snygg ut!

Jag bara bygger, ingen ritning eller så.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Första plansteget.
Steg av grå granit framför en röd byggnad med en hink på och en hammare vid sidan.
Skapa konto

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.